– Innsatsen i helga ble fokusert på femti meter som lenge har vært et stygt parti i Pioneren. Som vanlig kom vi ikke så langt som vi hadde tenkt, men det ferdige arbeidet ble mye bedre enn hva jeg trodde vi kunne få til, og nå er stien strøken, sier Bjørn Enoksen, som er prosjektleder i Skullerudprosjektet og styremedlem i NOTS Oslo og Omegn.

Utstillingsvindu for hele prosjektet
Enoksen forklarer at kvaliteten og resultatet i denne delen av Pioneren er ekstra viktig.

– Salamanderen er en inngangsport til Skullerudåsen fra nord, og her er det mange andre enn syklister som bruker stien. Ikke minst er den naturlig å bruke som framvisning av prosjektet. Den har fått flere linjevalg, og på et par hundre meter kan man også se mange av teknikkene og prinsippene vi har brukt i Skullerudprosjektet, sier han.

Saken fortsetter under

Bård Thoren tester hoppet sist i Pioneren. Foto: Bjørn Enoksen

En ukes arbeid på en dag
Totalt la de åtte frivillige ned over 35 timer sist lørdag.

– Det er nesten en full arbeidsuke som ble nedlagt i Salamanderen på lørdag. Resultatet ble at gjørmebakken opp berget i Salamanderen nå er en fest av en sving, og den digre steinen ved siden av stien som tidlige bare har ligget formålsløst i skogen kan nå rulles, droppes eller brukes som oppover-crux. Partiet mellom grusveiene er dessuten å anse som ferdig, sier han, og ramser opp mer av helgas dugnadsinnsats:

Den Indre Sti er nå farbar helt uten stopp i flyten hele veien mellom Fjeldstadbakken og Rundvann. I tillegg er Grønmo Ekspress utbedret, og noen mindre grep er gjort i stinettverket øst for Pioneren. I Døden På Lur, stien på stupkanten ned fra Trolldalsåsen til Karismyr, har NOTS merket en ny kobling ned til Bekkedalen like før knot-cruxet som man til nå har vært nødt til å bale seg gjennom. Etter nedkjøringen er det raket vekk kongler og kvist i den tette skogen på skyggesiden nordvest på myra, og Mørkets Vei er dermed blitt en farbar kobling tilbake i retning Pioneren. Den trenger innkjøring, men vil bli fin med litt bruk. Alle stiene vil etter hvert bli å finne på Godsti.no.

Se også Terrengsykkel-TV: Stipatruljen EP6 Pionerprosjektet i Østmarka 

Saken fortsetter under

Tomi Korhonen driver stibygging på det mest elementære nivå. Foto: Bjørn Enoksen

Klart for siste spadetak
Lørdag er det klart for siste dugnad i Skullerudprosjektet. Da skal NOTS jobbe med partiet opp mot treningsanlegget til Rustad IL, og Enoksen trenger all hjelp han kan få i innspurten.

– Her er det veldig mye arbeid å gjøre, og vi har hele tiden regnet med at det vil gjenstå gjøremål for kommende sesonger. På et punkt må man sette strek, og den nå relativt knotete stien vil bli så bra som vi rekker å få til på lørdag. Det er derfor viktig at så mange som mulig kommer denne helga, sier han.

Les også: Siste dugnader i Pioneren 

Enoksen har også mer enn blodslit å friste med.

– NOTS har trappet opp dugnadspremieringen i høst, og på lørdag har vi blant annet hovedpremier fra Trek. Sist helg hadde vi saker fra Friksjon Sykler, NOTS-trøyer og NOTS-buffer. For andre som vil bidra med dugnadspremier er det bare å ta kontakt med NOTS på eposten styret.oslo@nots.no. Og som alltid vanker det pølser og kaffe til alle som stiller opp sier Enoksen, sier Enoksen.

Saken fortsetter under

Katrine Ferrão Hofstad (foran) i fjonge nye shorts fra Friksjon Sykler, som takk for solid dugnadsinnsats. Resten av gjengen ble også behørlig premiert, og mer skal deles ut på lørdag. Foto: Bjørn Enoksen

Dette er Pioneren og Skullerudprosjektet
Pioneren er Oslomarkas første sammenhengende, tilrettelagte terrengsykkelsti, totalt 8km fra Rustadsaga til Skullerud. Natursykkelstien er et pilotprosjekt for bærekraftig og aktivt friluftsliv. Avlastning av blåmerket sti vil gi mindre stislitasje og færre brukerkonflikter.

Forprosjektet startet i 2014 med å planlegge rute, og noen dugnader med enkle tiltak. Rundt påsketider 2015 fikk Skullerudprosjektet tillatelsen til å gå i gang for fullt, og første spadetak ble tatt slutten av april 2015.

Det er lagt ned over 3000 arbeidstimer i selve hovedprosjektet, samt en betydelig frivillig innsats i forprosjektet. Enoksen anslår dugnadsinnsatsen til å stå for mellom 20 og 25 prosent av dette.

Har kostet en million kroner
Skullerudprosjektet mottok først 600 000 kroner fra Sparebankstiftelsen, og i 2016 fikk prosjektet ytterligere 280 000 kroner fra samme sted til å fullføre prosjektet. I tillegg har NOTS selv bidratt med eller skaffet til veie litt over 100 000 kroner.

Les også: Julekveld for stifolket i Oslo   

– I det Skullerudprosjektet nå endelig avsluttes har vi altså brukt omkring en million korner, ganske nøyaktig, uten at jeg har oversikten helt presist. Det er også mulig det vil bli brukt noe på etterarbeid, men dette avhenger på en søknad om momsrefusjon vi har inne, sier Enoksen.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Ingen NOTS-dugnad uten kaffe og pølser. Foto: Bjørn Enoksen