Ryktene har gått en stund allerede, men nå er det altså her. Verdens første 1x12-system (om man ser bort fra navgir som Rohloff etc).

I 2012 kom SRAM med det da revolusjonerende 1x11-systemet, og dette har raskt fått fotfeste. Til tross for noen små ulemper, har dette nå blitt gjengs på de fleste sti- og rittsykler, spesielt i dyrere prisklasser. I følge SRAM selv er ikke det nye Eagle-systemet bare en videreføring, men alt skal være tatt helt tilbake til tegnebordet. Drivverket skal nå være både mer stillegående og holdbart enn før. 

I første omgang lanseres systemet på XX1 og XO1-nivå, hvor førstnevnte har en tydelig ritt-profil og er tiltenkt rundbane- og maratonsyklister. XO1-gruppa er i følge SRAM selv tiltenkt enduro- og "aggresive trail riding", til en noe lavere prislapp, uten at vi tror funksjonen står mye tilbake for storebroren av den grunn. 

Større rekkevidde

Noe av ankepunktet mot både 1x9, 1x10 og 1x11-systemene til nå, har vært lite rekkevidde på kassetten. Selv på 1x11 vil noen kunne oppleve å ikke ha lette nok- eller tunge nok gir i flere tilfeller. For proffene som har nok av både watt og oksygenopptak å ta av, er dette et mindre problem. Men for Ola eller Kari Nordmann som skal sykle et lengre maratonritt, hvor kanskje 80% av løypa er relativt småkupert, og de resterende 20% er stupbratte motbakker, kan man fort få problemer med å ha tunge nok gir til grusbankinga, og lette nok gir til de lange og seige klatringene. Med både ett ekstra gir på kassetten, samt rekkevidde helt opp til 50 tenner på letteste tannhjul, vil problemet i stor grad være løst. 

Terrengsykkel har ennå ikke fått prøve systemet i praksis, men på papiret har SRAM løftet nivået enda et hakk. 

For å kunne kjøre et drivverk med kun én kjedering foran, har utformingen av tennene på tannhjulet stått sentralt. På de nye krankene kommer SRAM med X-SYNC 2, som skal både gi bedre holdbarhet og bedre funksjon. Både XX1 og XO1-krankene skal også ha fått nytt design og redusert vekt. Førstnevne vil ha en veil.pris på 463 euro.

Bakgiret har også blitt redesignet. For å kunne takle den enorme kassetten har bakgiret fått et 14-tenners nedre tannhjul, og en ny type clutch-mekanisme.

I takt med at drivverkene har fått flere gir, har kjedene bare blitt smalere og smalere opp gjennom årene. Dette gjelder også Eagle-giret, som SRAM mener står for mye av den viktigste forandringen man får med 1x12. Kjedeleddene skal være mye rundere i kantene, bokstavelig talt. Spesielt de indre delene av kjedet skal være helt fri for skarpe kanter, noe som skal bidra til både mindre friksjon, støy og slitasje enn foregående design. De dyreste kjedene kommer også med et titanium-nitrid-belegg, som skal minske friksjon ytterligere, og øke levetiden.

Den kanskje største og mest åpnebare forskjellen fra dagens 1x11-system vises på kassetten. Fortsatt designet for XD-boss, har den et spenn fra 10-50-tenners tannhjul, og vil dermed konkurrere med dagens to-delte girsystemer. 

SRAM tar også GripShift videre, men de som liker vanlige trigger-skiftere best har også det alternativet. 

Lansert vekt og veil.priser (norske priser foreligger foreløpig ikke da vi skrev artikkelen):

Se SRAM´s lanseringsvideo av Eagle-systemet her: