Etter over to års iherdig innsats med kartlegging, koordinering, komitearbeid, papirarbeid og dugnadsarbeid, kjenner prosjektleder Bjørn Enoksen på både glede og tomhet.

– Personlig er jeg litt tom, men framfor alt ekstremt fornøyd med at prosjektet er i havn og at Skullerudprosjektet har oppnådd mer eller mindre alle mål som ble satt. Nå er det bare å styre mot nye prosjekter og horisonter, sier han.

Les også: Østmarkas venn 

Saken fortsetter under

Bjørn Enoksen har jobbet med Skullerudprosjektet i over to år. Innsatsen har gitt 7km strøken sti. Foto: Kristoffer Kippernes

Rekordoppmøte
Siste dugnadsøkt ble gjennomført på lørdag, med rekordoppmøte i strålende høstvær.

– 15 stibyggere var i sving. Det var både trofaste slitere og nye fjes som dukket opp, og det er artig å se at rekrutteringsinnsatsen vi gjorde på nett og sammen med Terrengsykkel fungerte. Riktignok var det flere med på to dugnader som vi arrangerte sammen med Frøy i fjor, men i år har det ikke vært noen dugnader sammen med sykkelklubben, sier Enoksen.

På siste økt fikk dugnadsgjengen gjennomført resten av oppgavene som gjensto innenfor rammene til Skullerudprosjektet. Og dermed er over to års omfattende prosjektarbeid ferdigstilt og avsluttet.

– Det hele fungerte så godt at vi etter dugnadsfinalen faktisk kan si oss å være ferdige med hele Pioneren. Enkelte svake punkt vil nok komme til syne etter hvert som stien blir brukt, men jeg vil absolutt si at stien er innafor standarden vi har siktet mot, og vi har gjennomført den standarden helt fra ende til annen på den kommunale eiendommen som vi har tillatelse til å jobbe på, sier han.

Les også: Fikset 50 strøkne meter i Pioneren 

Saken fortsetter under

Pølser er obligatorisk på dugnader i Pioneren. Foto: Bjørn Enoksen

Merking og digitalt kart
Selv om prosjektet nå er avsluttet etter helgas dugnad, gjenstår det fortsatt noen oppgaver.

– Det som følger nå er en del etterarbeid, hvor det å få på plass en kartløsning som fungerer er det viktigste. Dette vil NOTS samarbeide med Trailguide om, og vi regner med å ha på plass en enkel, fungerende løsning om ikke alt for lang tid, sier han.

Fysisk merking er et annet område. Spørsmål i forhold til merking må imidlertid avklares med Bymiljøetaten.

Hedret stayerne
Ingen dugnad uten pølselunsj, og på lørdag delte NOTS ut det meste av dugnadspremiepotten, basert på deltakelse gjennom hele prosjektet.

– Tåle Liereng og Eddie Rudolhp har begge deltatt mer enn NOTS har telling på, og fikk de gjeveste premiene, med Bontrager vintersykkelsko til førstnevnte og en pakke med blant annet Madison shorts, Terrengsykkelcaps, og stisykkelbok til Rudolph. Ellers ble det feiende flotte premier på samtlige deltakere: TS-capser, buffer, sokker, Rock'n Roll lube, flere eksemplarer av Kristoffer Kippernes bok Stisykling i Norge, samt forpliktende turryddeutstyr fra NOTS, sier Enoksen.

Les også: Stisykling sliter ikke mer på naturen enn andre aktiviteter 

Saken fortsetter under

Eddie "Klippen" Rudolph var en av de to stayerne som fikk hovedpremien i dugnadspotten. Foto: Bjørn Enoksen

Sju kilometer på to år
Skullerudprosjektet har jobbet med sju av de åtte kilometerne i Pioneren, som går fra Rustadsaga til vannverket ved Skullerud. Den siste kilometeren følger man enten eksisterende rød- eller blåsti. Denne har vært i bruk til sykling og allmenn ferdsel fra tidligere, men her har ikke Skullerudprosjektet lagt ned noen innsats.

Pioneren er Oslomarkas første sammenhengende, tilrettelagte terrengsykkelsti, totalt 8km fra Rustadsaga til Skullerud. Natursykkelstien er et pilotprosjekt for bærekraftig og aktivt friluftsliv. Avlastning av blåmerket sti vil gi mindre stislitasje og færre brukerkonflikter.

Dette er Pioneren og Skullerudprosjektet
Forprosjektet startet i 2014 med å planlegge rute, og noen dugnader med enkle tiltak. Rundt påsketider 2015 fikk Skullerudprosjektet tillatelsen til å gå i gang for fullt, og første spadetak ble tatt slutten av april 2015.

Det er lagt ned over 3000 arbeidstimer i selve hovedprosjektet, samt en betydelig frivillig innsats i forprosjektet. Enoksen anslår dugnadsinnsatsen til å stå for mellom 20 og 25 prosent av dette.

Har kostet en million kroner
Skullerudprosjektet mottok først 600 000 kroner fra Sparebankstiftelsen, og i 2016 fikk prosjektet ytterligere 280 000 kroner fra samme sted til å fullføre prosjektet. I tillegg har NOTS selv bidratt med eller skaffet til veie litt over 100 000 kroner.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Steinsettingen i Pioneren er strøken. Foto: Bjørn Enoksen