Oslo Enduro er en av fem runder i 80/20-serien 2018, og arrangeres i Oslo Sommerpark Tryvann helga 18. og 19. august. 

Les også: Slik blir 80/20-serien 2018 

Lengre og tyngre men overkommelig
Utover rittdatoen er det foreløpig mye som er på planleggingsstadiet, men ildsjelene bak Oslo Enduro, rittleder Roy Ripe og Terrengsykkels enduroblogger Alice Grindheim, har fått med seg nye krefter i form av Kristoffer Løken, Geir Jørgensen og David Gabrielsen, og er godt i gang med detaljene til årets arrangement.

Les også Alices blogginnlegg: – Hva er det jeg driver med? 

Arrangøren står fritt til å velge antall etapper, terreng, transport og tilrettelegging, samt om rittet skal kjøres blindt eller med en trenings- og gjennomkjøringsdag i forkant.

Det som er klart, er at Oslo Enduro 2018 får lengre og muligens flere etapper enn forrige utgave. Med flere og lengre transporter blir rittet nødvendigvis tyngre, men arrangøren legger ikke opp til knappe sperretider på etappene.

– Det blir ingen drepende tidsfrister på transportene, men det kommer til å bli krevende å kjøre fort ned. Vi vet at over halvparten av de som er med, gjør det for å ha det kult og ikke for pallen og poeng, så det er viktig at vi skaper skikkelig god stemning og gode rammer, slik at det blir moro for alle enten de har ambisjoner om å vinne eller gjennomføre, sier Ripe.

– Der blir den nye explorer-klassen genial. Den er perfekt for alle som vil sykle enduro, føle at de har gitt alt, og sammenlikne seg med kompiser uten at plasseringen totalt er så viktig.

Les også: 80/20 lanserer lagkonkurranse og introklasse 

Saken fortsetter under

Alice Grindheim er en av ildsjelene i arrangementskomiteen - her under Oslo Enduro 2015. Foto: Kristoffer Kippernes

Kan utvide til Frognerseteren
Rittet vil ha base i Tryvann, men for å gi rytterne mer variasjon og større utfordringer ser arrangøren blant annet på mulighetene for å trekke noen etapper ut i Frognerseteren.

– Tryvann er kompakt og oversiktlig, og der har vi gode fasiliteter med dusj, toaletter og tilgang til mat, men hvis vi bare skal holde oss i selve sommerparkområdet blir det svært korte etapper. Samtidig blir det fort veldig mye tråkking om vi skal utvide, og vi har allerede et rykte på oss om å være et rundbaneritt i 80/20-serien som vi må kvitte oss med, sier Ripe.

Videre kommer det en del utfordringer med å benytte blåstier.

– Kommunen er åpne for å la oss arrangere etapper på blåmerkede stier, men problemet er at vi ikke kan stenge dem for andre brukere. Forrige gang vi arrangerte på blåsti kom det en turgåer som ødela for 10-12 ryttere, og det kan vi ikke risikere igjen, sier Ripe.

Se filmen fra Oslo Enduro 2015 

Klassiker
Oslo Enduro er en klassiker i norsk endurosammenheng, og var en del av 80/20-serien til og med 2015. I 2016, da Oslo Enduro skulle stå utenfor serien, ble rittet tvunget til å avlyse grunnet få påmeldte, og i 2017 valgte arrangøren å ta en pause fra terminlista.

– I 2016 ble vi nødt til å avlyse, for vi ville gått med dundrende underskudd med så få deltakere. Men etter at vi måtte avlyse kom det over 50 henvendelser fra folk som syns det var synd det ikke ble arrangert, og fortalte at de egentlig hadde tenkt å melde seg på nærmere rittet, sier Ripe.

Han tilskriver arrangementsdatoen mesteparten av skylda for påmeldingssvikten i 2016. Rittet skulle vært avholdt første helga i august, og Ripe ser i ettertid at det er en helg der det allerede arrangeres flere store ritt samt at det fortsatt er sommerferie for mange. Tidligere har Oslo Enduro vært arrangert i juni, før sommerferien og mens mange fortsatt er rittsugne og godt trent. Da har den største utfordringen vært snøsmelting.

– Da vi arrangerte i Tryvann i juni var det en meter snø mange steder i løypen en uke før rittet. Mye smeltet i tide, men det var fortsatt ekstremt vått overalt. Slik sett er august en mye bedre tid å kjøre ritt i det terrenget vi har, sier Ripe.  

Johannes Lund tråkker seg over stokk og stein på Oslo Enduro 2015. Foto: Kristoffer Kippernes