Store 29er-hjul og lang vandring er den store trenden når det kommer til endurosykler foran 2019-sesongen. Flere produsenter har allerede lansert 29ere med opp til 170 mm vandring. Det var forventet at det tyske nettmerket Canyon  skulle komme med en ny Strive omtrent nå. Men hvor store hjul, hvor mye vandring og om den ville få Shapeshifter-funksjon, var spørsmål som ble stilt på nettforum rundt om i verden.

Artikkelen fortsetter så klart under bildet. ;-)

Canyon lanserte den revolusjonære Strive først i 2014. Les om den her: 

Det ble foreslått at høstens lansering av versting-sykkelen Canyon Torque med 180 og 175 mm vandring og 27,5-hjul kanskje utelukket at også nye Strive ville være med å slåss helt i toppen av vandringsmengden for endurosykler. Det ble også påpekt at Fabien Barel, utforlegende, endurohelt, ingeniør og produktutvikler hos Canyon, ikke har vært fan av store hjul tidligere.

Artikkelen fortsetter så klart under bildet. ;-)

Nå sitter vi med fasiten på skjermen foran oss.

Nye Strive får 29er-hjul, og kun det, 160 eller 170 mm vandring i gaffelen og 150 mm bak, samt en forbedret og videreutviklet Shapeshifter-løsning. Alle disse tingene var i hvert fall på Terrengsykkel-redaksjonens liste over hva Canyon burde tilby med sin nye endurosykkel. I tillegg ønsker vi oss modernisert geometri og brukervennlig vaierføring og løsninger forøvrig. 

Artikkelen fortsetter så klart under bildet. ;-)

La oss begynne med Shapeshifteren. Denne funksjonen er fortsatt Canyon alene om i enduromarkedet. Lignende varianter har blitt forsøkt av andre merker tidligere.  Magic Link hos Kona fungerte på lignende vis, men uten fjernstyring. Både Scotts Twinlock-løsning som på siste generasjon Ransom  og Cannondales Hustle og Flow-innstillinger som på siste årgang av Jekyll  gjør noe av det samme som Canyons shapeshifter. Likevel er det ingen av disse andre løsningene som raskt og enkelt endrer både geometri, fjærrate og vandringsmengde såpass markant og effektivt som shapeshifter-funksjonen på Strive. På nye Strive med enda slakere vinkler og enda lenger vandring, vil shapeshifter-funksjonen kunne ha enda større potensial enn på forrige generasjon. Den nye shapeshifteren er utviklet i samarbeid med Fox. Løsningen består av en gassfjær som fjernstyres fra styret via en nyutviklet bryter. Gassfjæren flytter demperfestet på vippearmen mellom front- og bakramme og endrer på denne måten både bakdemperens utveksling, fjærrate og plassering. Den nye shapeshifter-bryteren kommer med to knapper - en for å gå fra utfor- til klatremodus, og en annen knapp for å skifte motsatt vei. Du skal ikke lenger trenge å flytte kroppstyngden for å gå fra pedal-modus til utformodus, men må fortsatt legge deg litt bakpå for å veksle den andre veien.

Artikkelen fortsetter så klart under bildet. ;-)

I utforinnstilling byr Strive på 150 mm vandring, mens med shapeshifteren i pedal-innstilling reduseres vandringsmengden til 135 mm samtidig som vinklene blir 1,5 grader brattere og fjærraten strammes opp. Alt dette skjer mens du sykler, uten at du må fikle med terskelbrytere på demperen eller snu på boltefester i ramma.

Artikkelen fortsetter så klart under bildet. ;-)

 

Nye Strive kommer selvfølgelig med Boost-bredde på nav både foran og bak, samt integrert vaierføring, både til bakgir og senkepinne. Strive kan ikke brukes med krankgir. Som vanlig på Canyons stisykler er underrøret beskyttet med en solid beskytter i plast.

29er-hjul er raskere

Når det kommer til valget av store 29er-hjul var det kanskje litt overraskende at ingeniør- og EWS-laget ledet av Fabien Barel gikk for dette. Men skal vi stole på pressemeldingen som Canyon har sendt ut om nye Strive så økte de ikke hjulstørrelsen fordi det er trendy akkurat nå. De gjorde det etter å ha testet alternativene med syklistene på EWS-laget. Ines Thoma og Dimitri Tordo blir nevnt, i tillegg kan vi forvente at Barel har drevet med utstrakt testing selv.

– Trends don’t win races, intensive testing and development do,

er det eplekjekke utsagnet fra Canyon når det kommer til valget av store, trendy og raske hjul. Vi må tolke dette som om de syklet fortere med store hjul enn små. Nye Canyon Strive kommer uansett kun med 29er-hjul. Modellene kommer ferdig satt opp med 2,4 Wide Trail-dekk fra Maxxis.

Artikkelen fortsetter så klart under bildet. ;-)

 

Brattere enn mange 

Når det kommer til geometri var Strive klar for en modernisering. Og med større hjul må man også endre geometrien. Canyon har aldri vært et merke som ligger helt i ytterkant, eller i forkant her, selv om original-Striven var ganske frampå i skoa. Nye Strive plasserer seg ganske i tråd med de moderne trendene. Det er verdt å merke seg at geometritallene som Canyon oppgir gjelder for CF-modellene med 160 mm gaffel og ikke for CFR-modellene som får 170 mm gaffel.

Les om Kristian Eckoffs progressive Pole stisykkel her: 

Artikkelen fortsetter så klart under bildet. ;-)

 

Den ekstra lange gaffelen vil slake opp vinklene med litt under en grad, samt korte ned rammelengden og øke rammehøyden i forhold til tallene oppgitt her. Sammenlignet med de andre 29erne på markedet beregnet på enduro-racing, er nye Canyon Strive ganske midt på treet. Tyskerne er som med den nyeste Spectral-modellen ganske høye i front med nest høyest stack/rammehøyde i vår lille sammenligning. Dette er kombinert med den bratteste styrevinkelen i kategorien - 66 grader. Denne vil havne på rett over 65 grader med 170 mm gaffel - i hvert fall før man siger ned i vandringen. Med rammelengde/reach på 470 mm i large er nye Strive lengre enn både nye Scott Ransom og Whytes g-170 29er, men kortere enn enda de mer progressive Yeti SB150 og Pivot Firebird.

Kjedestag på 435 mm og stem på 40 mm på tvers av størrelser er ganske standard for kategorien i disse dager.

Mange vil nok stusse på valget av såpass bratt styrevinkel som 66 grader for en endurosykkel anno 2019, men dette er åpenbart et resultat av testing i terreng som matcher EWS-konkurranser i teknisk vanskelighetsgrad. Fabien Barel har lenge vært en forkjemper for slake styrevinkler på utfor- og endurosykler. Den blide franskmannen samarbeidet i sin tid med katalanske Cesar Rojo om utviklingen av Mondrakers superslake Summum. Utforsykkelen fra Spania sjokkerte i 2011 utforsporten og sykkelbransjen med styrevinkel justerbar fra 59 til 63 grader. Cesar Rojo regnes som oppfinneren av den moderne geometrien med lang rammelengde og slak styrevinkel, men Mondraker er ikke lenger veldig annerledes enn andre merker når det kommer til geometri. Også deres endurosykkel Foxy 29 med 29er-hjul kommer med 66 graders styrevinkel. Cesar Rojo jobber ikke lenger som utvikler for Mondraker, men utvikler sitt eget sykkelmerke Unno, samt selger sine tjenester til aktører som Intense og KTM.

Les om lanseringen av Yetis SB150 og SB130 her:

Canyon kombinerer den relativt bratte styrevinkelen med kort fremløp på gaffelen. Syklene som kommer med RockShox-gafler får 42 mm fremløp, mens syklene med Fox-gafler får 44 mm fremløp. Kort fremløp plasserer forhjulet nærmere rammen, men er med på å stabilisere styringen da det gir mindre hjul-flopp enn gafler med lengre fremløp. Standardfremløp har lenge vært 51 mm for langbeinte 29er-gafler, men 44 og 42 mm er i ferd med å bli den nye standarden for 29ere med lang vandring.

Les om Ibis Ripmo her:

Nye Strive kommer kun i karbon i første omgang. CFR-rammen på de to dyreste modellene er 300 gram lettere enn den, på overflaten like CF-rammen på de rimeligere modellene. Rammevekten er på 2400 gram for CFR uten bakdemper.

Les vår test av sommerens stisykler, inkludert forrige generasjon Strive her:  

Nye Strive kommer som resten av Canyons nyere sykler med det Canyon omtaler som Triple Phase Suspension-system som de opprinnelig utviklet for utforsykkelen Sender. Her er fjærraten tilpasset for mykhet og grep i vandringens første fase, før midtfasen kommer inn med solid støtte for gode bunny hop, kraft ut av svinger og pumping over kuler. Siste tredel av vandringen er tydelig progressiv for å unngå bunning når det virkelig drar seg til.

Les andre relaterte artikler: 
Nye Canyon Neuron

Nye GT Sensor og Force

Test av endurosykler med 27,5-hjul. 

Husk at du som abonnent på Terrengsykkel, også kan lese pluss-artikler og digitale magasiner for alle våre andre utgivelser.

Artikkelen fortsetter så klart under bildet. ;-)

Nye Canyon Strive kommer på seks forskjellige nivåer. Fra Strive CF 5.0 til Strive CFR 9.0 LTD.

Prisene vil spenne fra 25 099 kroner for den rimeligste 5.0 modellen, til 58 599 kroner for verstingmodellen CFR 9.0 LTD. Som alltid med netthandel fra Canyon kommer moms på i tillegg. For å gjøre det litt enklere for dere lesere har vi regnet ut prisene inkludert moms. 

Prisene blir dermed som følger inkludert moms:

  • Strive CF 5.0 31 400 kr  
  • Strive CF 6.0 36 625 kr  
  • Strive CF 7.0 41 875 kr  
  • Strive CF 8.0 47 125 kr  
  • Strive CF 9.0 Team 57 625 kr
  • Strive CFR 9.0 Ltd. 73 250 kr

Bli abonnement på Terrengsykkel du også. Se tilbudene.