I løpet av de tre neste årene skal Destinasjon Gausta bygge ulike sykkelbaner og pumptracker, samt et løypenett for terrengsykling. 

Den første av disse, en enkel løype beregnet på barn og unge, er allerede på plass, samt at sykkelutleie åpnet 1. juni. Pumptrack er neste delprosjekt, og denne vil stå ferdig i løpet av en måneds tid, sier Ulf Olofsson i Trail Solutions som er leder for det treårige prosjektet. 

Mesteparten av anleggene i Gausta Bike Arena skal bygges i tilknytning til Gausta skisenter og løypenettet skal bygges langs alpinbakkene, slik at begge stolheisene i skisenteret skisenteret kan brukes av syklistene i sommerhalvåret. 

Les også:
Sju millioner til sykkelsatsing 
Sykkelsatsing skaper arbeidsplasser i Trysil 

Full fart fra høsten
Fra september begynner arbeidet med lengre stier og løyper. 

– Ambisjonen er å få på plass en grønn, altså enkel og familievennlig, løype fra toppen av heisen Gaustaekspressen neste sesong. Den vil gå ned til torget og videre tilbake til bunnen av heisen, totalt fem kilometer, sier Olofsson. 

Deretter kommer flere løyper etter hvert, både heisbaserte og ikke-heisbaserte, men alle vil være i segmentet grønne og blå vanskelighet. 

– Vi kommer til å holde oss på det segmentet i Gausta. Det skal være mulig å sykle for de fleste og med vanlige sykler, sier Olofsson. 

Sykkelsatsingen blir en nøkkelbrikke i utviklingen av Gausta som helårsdestinasjon. 

Heisbaserte tilbud gir volum
Olofsson ser stort potensial i Gausta som sykkeldestinasjon. 

– Vi har lang erfaring med å bygge sykkelarenaer, og vi vet at heisbåren trafikk gir stort volum. Slik sett har Gausta et enormt potensial for et førsteklasses sykkelprodukt, og målet er å bli en av de beste destinasjonene for familiesykling i Skandinavia, sier han. 

Åpner nye markeder
Etableringen av Gausta Bike Arena er en viktig del av en større satsing for å utvikle Gausta som helårsdestinasjon, i tillegg til at overnattingsbedrifter og butikker nå er åpne hele året. 

– Gausta Bike Arena gir oss muligheter til å satse i nye markeder, sier Ane Johnsen i Destinasjon Gausta, og antyder at i første omgang vil sykkelsatsingen direkte generere to til tre nye helårsstillinger. 

Destinasjon Gausta jobber nå med Telemark fylkeskommune for å få til et samarbeid om prosjektet.

Les også: 
– Sykkelsatsingen i Trysil har vært en stor suksess 
Trysil dobler sykkelsatsingen 

Interessert i bærekraft og sykkelutvikling? Her har vi samlet saker om stibygging, tilrettelegging av sti og reiseliv/destinasjoner, samt NOTS (norsk organisasjon for terrengsykling) og deres arbeid med høringsuttalelser og rettigheter for syklister

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel