/ Birken

BIRKEN 2014: Feit fulldemper på feit sti

120 kilometer og rundt 2500 høydemeter på en 15-kilos fulldempet fatbike? Ikke noe problem, ifølge Atle Stubberud.

Sist oppdatert 29. august 2014 kl 18.14
birken birkebeinerrittet ultrabirken fatbike
Fatbike i Ultrabirken
_IPP6630
VEL FREMME: Atle Stubberud rakk knapt å få seg en kopp suppe før han ble stoppet av Terrengsykkel for en prat. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

VEL FREMME: Atle Stubberud rakk knapt å få seg en kopp suppe før han ble stoppet av Terrengsykkel for en prat. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

Atle Stubberud er en av gründerne bak Soon Bikes, og jobber i tillegg som industridesigner. Veien er derfor kort fra idé til ferdig produkt, så når han ville lage en fulldempet fatbike, lot det seg gjøre lett.

– Vi har satt sammen baktrianglet av to forskjellige typer. Kjedestagene er tilpasset 29 tommer, og setestagene er tilpasset 26 tommer, og så er det satt sammen, da. Det er veldig røft gjort da, men det funker.

Sykkelen bygde han ferdig i natt.

– Jeg tror den veier rett under 15 kilo. Men du ser jo framakslingen for eksempel, den kan jo løses på en litt lettere måte. Vi måtte dreie en aksling, og sette på muttere for å få den til å passe med navet og gaffelen. Navet ble også... mekket litt på, ler han.

– Så du sykler rundt med sekken full av fastnøkler altså?

– Jeg måtte det i dag da, men dette er jo bare en prototype, så det er vel litt av sjarmen.

– Er dette noe dere tenker å produsere?

– Jeg tenkte å sette den på utstilling på standen vår inne i Håkons Hall og se hvordan interessen er, men det er ikke umulig det, altså!

_IPP6643
SPARER NOE: Den fulldempede fatbiken blir neppe noen lettvekter uansett, men noen gram er spart med et lett styrefremspring fra KCNC. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

SPARER NOE: Den fulldempede fatbiken blir neppe noen lettvekter uansett, men noen gram er spart med et lett styrefremspring fra KCNC. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

Sykkelen fikk naturligvis mye oppmerksomhet ute i løypa i Birkenland

– Jeg fikk masse kommentarer underveis, og folk lurte jo litt på hva dette var. 

– Så du noen andre på fatbike i løypa?

– Nei, jeg gjorde ikke det, så jeg vant vel kanskje fatbikeklassen, om ikke annet? 

_IPP6639
REODOR FELGEN V3: Siden navet ikke passet, ble det en del hjemmemekk, med selvprodusert aksling og litt ekstra gods her og der. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

REODOR FELGEN V3: Siden navet ikke passet, ble det en del hjemmemekk, med selvprodusert aksling og litt ekstra gods her og der. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

_IPP6642
TRILLER SÅNN OK: Lite dekk til fatbike og være, men likevel flere ganger bredere enn et vanlig terrengsykkeldekk. Skånsomt, men tungt i den lange og krevende løypa. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

TRILLER SÅNN OK: Lite dekk til fatbike og være, men likevel flere ganger bredere enn et vanlig terrengsykkeldekk. Skånsomt, men tungt i den lange og krevende løypa. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

_IPP6641
KAN LÅSES: Med både 100mm vandring foran- og bak, samt feite dekk kan det bli nok gynging. Bakdemperen lar seg låse med en byter fra styret. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

KAN LÅSES: Med både 100mm vandring foran- og bak, samt feite dekk kan det bli nok gynging. Bakdemperen lar seg låse med en byter fra styret. (foto: Kristoffer H. Kippernes)

 

Publisert 29. august 2014 kl 18.46
Sist oppdatert 29. august 2014 kl 18.14
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen