Linda Treseng er i gang med forberedelser til Offroad Finnmark 2019. 41-åringen skal delta i den nye soloklassen på lang løype, etter å ha vunnet både OF300 og OF700. I sommer vant hun OF700 sammen med Nina Gässler, og de to ble med det første rene damelag til å vinne den lengste distansen i rittet. – I sommer var jeg egentlig fornøyd, og for første gang trodde jeg at jeg var ferdig med Offroad Finnmark, men så kjente jeg at utfordringen med å sykle det alene representerer noe nytt som jeg har lyst til å prøve, sier Treseng.Les også: Vant Offroad Finnmark med knusende margin For å takle 70 mil over Finnmarksvidda må grunnlaget være på plass, og mye av jobben legges i løpet av vinteren. Men rulle har Treseng aldri eid. Vintertreningen gjøres på fatbike, for det meste på lav intensitet og med fokus på opplevelsen. Balanse og styrke får hun på kjøpet med vintersyklingen.  – Det er noen ganger, når det er skikkelig ille ute, at jeg skulle ønske jeg hadde en rulle. Men jeg har ikke landeveissykkel og jeg har ikke slicks til terrengsykkelen min, så derfor blir det ikke innetrening om vinteren. Men det hender at jeg blir med på en spinningtime, mest for det sosiale, og da merker jeg at jeg puster og peser som en hval, sier Treseng. Les også: ABC i vintersykling Dette er siste del av en serie om rulleøktfavoritter.  Les også: Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Anna Stray Rongve: Kjører sone 3, 4 og 5 i samme økt Truls Haugseth: Tidsklemmeøkta Ole Hem: – Det må skje noe Kristin Bye Weyer-Larsen: Mange, korte og harde dragKnut Røhme: Rittrelevant på rullaMiriam Sivertsen: – Må trene på å hente ut krefter når du tror det er tomt  Interessert i trening? Her har vi samlet stoff ombarmarkstrening, trening på sykkelsetet, teknikktips, treningstips og blogg fra team Terrengsykkel. Hva er økta? – Jeg er veldig glad i halvlange fatbiketurer om vinteren. Ingenting er over tre timer, og det er på relativt lav intensitet. Hvorfor liker du den? – Det er magien med det å være ute om vinteren med fatbike jeg liker. Øktene er verken veldig lange eller harde, men jeg nyter å sykle på smake snøstier gjennom skogen om vinteren. Da får du en helt rå fartsfølelse selv om det absolutt ikke går fort.Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt? – Du legger et godt grunnlag og samler mil i beina. Jeg trenger ikke veldig mye eksplosivitet i OF700. Så jeg bekymrer meg ikke for at det blir lite intervaller om vinteren. Men jeg kommer til sesongen har jeg bra med mil i beina, samt at fatbiken gir både balanse og kjernestyrke. Det kreves en del for å håndtere en så stor og tung sykkel.Hvor lang tid tar den? – Det kommer helt an på, men jeg sykler sjelden lenger enn tre timer på fatbike om vinteren.Hvor ofte kjører du den? – En til fire ganger i uka. Finnes det måter å variere denne økta på? – Ja. Velg ulikt terreng og forskjellig typer underlag FAKTA Dette er økta: Halvlange, halvharde økter på fatbikeTidsforbruk: Opp til tre timerTreningsutbytte: Samler mil i beina, (utholdenhet) balanse, styrkeHvor ofte: En til fire ganger i ukaVariasjoner: Terrengtyper og underlag