Sykkelen på forsiden av bladet tilhører siste generasjon elektriske stisykler, hyperavanserte redskaper som bringer fram store smil på stier over hele landet.

Elsykler til transport og turer på grusveier har de færreste noe imot. Men har de noe på sti å gjøre? Det splitter stisyklist-miljøet, og frilufts-og miljøvernorganisasjoner er sterkt imot. Det er ikke rart. I Norge er tradisjonene våre for ikke-motorisert friluftsliv sterke. Elsyklene bryter med dette fordi de er klassifisert som ikke-motorisert, men har motor. Det strider med folks oppfatning, og derfor blir det vanskelig å diskutere saklig og rasjonelt. Elsykler røsker i nettopp den puristiske tankegangen mange har om stisykling, og at vi skal bruke kroppen som motor. Det er ikke rart at folk blir provoserte.

Les også: Stisykling blir aldri det samme 

For oss som stadig blir minnet om at stisykling kan innebære konflikter, kan elsykkelen framstå som noe av det vi trenger minst. Er det noen som greier å forsvare at stisykling er enkelt friluftsliv på linje med fotvandring, når sykkelen har batteri som løfter deg opp hva som helst av klatringer?

Sykkelbransjen ser ikke ut til å ofre slike spørsmål mange tanker. De konsentrerer arbeidet om å selge sykler, gi opplæring i teknologien og yte service til kundene som betaler fra 50.000 og oppover. Vi skulle ønske de forholdt seg til hva dette kan få å si for ferdselsrettighetene til terrengsyklister. I Terrengsykkel tror vi det er ganske korttenkt å tro at man kan pøse ut tusenvis av sykler med motor, og overlate de problemstillingene som eventuelt måtte oppstå til andre. Det være seg på grusveier eller sti.

Les også: Stor test av 8 stisykler med motor

Samtidig ser vi at dette kommer. Ja, elsyklene er ute på stiene allerede. Vi har mange lesere som allerede er helfrelste entusiaster. Stisykkellegenden Dave Turner har sagt elsykler vil ta knekken på markedet for vanlige, avanserte stisykler. Hjelpemotorene vil bli så lette, diskrete og velfungerende at du skal være en skikkelig særing for å velge en umotorisert utgave. Dette er ikke nødvendigvis Terrengsykkels synspunkt, men vi tenker i alle fall at tida er inne for å sette oss skikkelig inn i temaet.

Sist vi behandlet elsykkel grundig, var i 2015. Da var poenget først og fremst å omtale fenomenet. Denne gangen har vi valgt å gjennomføre en gruppetest av elsykler. For å komme eventuelle kritikere i forkjøpet, så er ikke dette ensbetydende med at vi fra nå vil ha et massivt fokus på elsykler. Vi inviterer heller dere som lesere til å si hva dere mener. Bruk e-post, bruk forumet og svar på spørreundersøkelsene våre.

Man skal være ganske vrang for å ikke klare å se fordelene elsykler har. Folkehelseperspektivet som politikerne elsker å snakke om er høyst tilstedeværende. Elsykler rekrutterer nye til sporten, og kan dra flere ut av inaktive liv og inn i marka.

Men for Terrengsykkel er det en kjerneverdi å verne om retten til å sykle i norsk natur, under den forutsetning at vi ikke ødelegger naturen, viser hensyn til andre markabrukere, og utøver aktiviteten på en bærekraftig måte. Enn så lenge har det gått bra, om elsykler er noe som kan vippe balansen i feil retning gjenstår å se. Enten du er for, mot eller avventende til elsykler på sti, er Terrengsykkel bladet som skal gi deg best bakgrunn for å ta ditt valg i stikrysset.

Les også: Alle saker om bærekraft og sykling finner du her

Les også: Elsykkelens klimaeffekt