Les også: Elsykler på sti - er vi ved et stiskille? Elsykler har blitt tilskrevet en rekke egenskaper av både motstandere og tilhengere. Etter at vi i Terrengsykkelredaksjonen har syklet mange timer på et stort utvalg av markedets terrengsykler med elmotor kan vi både bekrefte og avkrefte en del av mytene.El-sykler er kjedelige å sykle på: USANT Den ekstra vekten har lite å si. Mange har geometri og egenskaper som fungerer veldig bra både oppover, bortover og nedover. Mindre enn 25 km/t er uansett for sakte til at det blir farlig: USANT 25 km/t på teknisk sti er veldig fort og overraskende lett å holde uten å presse hverken motoren eller beina maks. De spinner mer i løst/glatt terreng: USANT Tyngden og tyngdepunktet, samt jevn kraft og sitting på setet gir færre glipptak enn på manuell sykkel, i hvert fall i vanlig terreng. Elsykler er ikke driftsikre: USANT Teknologien er moden, men skjer noe ute i terrenget er det vanskelig å fikse. Syklene kan dog sykles uten motoren i gang, men det er tungt. Det er stor motstand i motorene: USANTFlere av motorene kobler helt ut når de ikke trekker. Eneste ekstra motstand er dermed fra ekstra vekt og eventuelle geometriforskjeller sammenlignet med vanlige terrengsykler. Les også: Stor test av stisykler med elektrisk hjelpemotorBatteriet varer for kort til vanlige turer: USANT Tre-fire timers turer med masse motorhjelp lar seg fint gjennomføre med smart batteribruk. Elsykling er ikke trening: USANT Du får trent så mye og hardt du vil, eller nesten så lite du vil. Du kan også bruke stisykling som rolig trening med fokus på teknikk. Tyngden på syklene fører til ekstra belastning på kjerne-og overkroppsmuskulatur. Elsykler vil appellere mest til funksjonshemmede: USANT Nei – elsykling er kjempegøy for alle med terrengsykling som hobby. Det kan også appellere til dem med en interesse for motocross, men som til nå ikke har hatt mulighet til å bedrive med motorsykling i utmark. Syklene er for dyre til at de vil bli allemannseie: USANT El-terrengsykler er ikke særlig dyrere enn andre stisykler. De har i tillegg stort potensial som pendleverktøy og transportmiddel også. Dyre lettvektskomponenter er uviktig, noe som gjør prisdifferansen til vanlige stisykler mindre. Bransjen vil ta ansvar: USANTDet ser ikke slik ut. Det selges trimmesett over disk i sykkelbutikker og elterrengsykler selges i butikker i Oslo selv om de inntil videre, ikke kan brukes i Oslomarka.Folk vil følge reglene om maks 25 km/t og lokale reguleringer: USANT Fristelsen til å trimme motoren vil være høy. Markaloven i Oslo er ikke respektert selv nå i startfasen. Erfaringer fra sykkelselgere antyder at mange raskt fjerner sperren på 25 km/t.Les også: Alle våre saker om stisykling finner du HER Vedlikehold av motoren vil være mer krevende: SANT Vanlige forbrukere vil i liten grad kunne reparere og feilsøke motorproblemer selv. Elsykling forringer naturopplevelsen: SANT Til en viss grad – du visker ut følelsen av variasjon i underlaget og kjører uavhengig av natur, snarere enn på underlagets premisser. Røtter, steiner og motbakker blir mindre følbare enn uten motorhjelp. Elsykling er mer farlig: SANT Ja, til en viss grad. Akselerasjonen krever tilvenning og ferdigheter. Du kommer fort opp i stor fart i krevende terreng uten form og ferdigheter. Forholdet til andre markabrukere vil endres: SANTMotoren vil kunne ødelegge manges inntrykk av terrengsyklister som friske, sunne markabrukere med sammenfallende interesser som turgåere. Elsykler vil føre til mindre shuttling/bilkjøring til stiene: SANT Sannsynligvis vil færre kjøre bil til skogkanten og heller sykle. Du vil kunne sykle opp typiske shuttle-strekninger slik som i Nesbyen, på Vestlandet og Frognerseteren. Det er krevende å få med seg elsykkelen på en vanlig bil. Markavernere vil hate oss: SANT Høyst sannsynlig vil argumenter om at terrengsyklister er ansvarlige markabrukere møte (enda) mer motstand. Utbredelsen av elsykling i skogene vil kunne bli brukt som argument mot alle terrengsyklister. Argumentene mot elsykling kan også brukes mot stisykling generelt: DELVIS SANT Ja, utfordringene med elsykling kontra turgåere ligner på utfordringene vi har med vanlig sykling i terrenget. Blir elsykkel definert på lik linje som ikke motorisert sykkel, vil vanlig terrengsykling, kunne begrenses der elsykling ønskes begrenset. Men det prinsipielle skillet mellom motorisert og ikke-motorisert ferdsel er ganske så absolutt og lett å forstå.  Elsykler er ikke-motorisert kjøretøy: SANT/USANT Elsykler som er sperret på 25 km/t defineres i veitrafikkloven som sykkel, ikke moped eller motorsykkel. Motoren fungerer kun når du også trår pedalene rundt. Elmotorene gir likevel superrask akselerasjon og stor kraft uten særlig input i pedalene. Flere av motorene krever veldig lite kraft i pedalene for å gi full motorkraft til drivverket.Les også: Hvordan planlegge en topptur?