Interessert i utstyr? Alle saker om sykler og stæsj har vi samlet her.

Helt siden Mille Johnset gjorde seg bemerket som prøvesyklist under verdenscup på Hafjell, har hun vært protesjé hos Atherton-familien. Det var knyttet stor spenning til hva familie-syndikatet skulle gjøre når kontrakten med sykkelprodusenten Trek gikk ut. Løsningen var kanskje ikke det mest åpenbare – de hadde bestemt seg for å lage sin egen sykkel, og lanserte merket Atherton-bikes. Med seg på laget fikk de ingeniørene Ben Farmer, Rob Gow, og Ed Haythornthwaite.

Det dreier seg i all hovedsak om en utforsykkel, men en stisykkel er også på vei. Og når noen av verdens beste utforsyklister lager sykkel – er ikke ting overlatt til tilfeldighetene. Måten å konstruere på er ikke ny i seg selv – fra gammelt av var det vanlig å bruke muffer når man sveiset stålrammer. Det som er unikt her, er materialene. Muffene er i titan – og rørene er i karbon. Kombinasjonen skal sammen oppnå den hellige gralen lav vekt og høy styrke. Muffene i titan lages av et firma som heter Renishaw i Storbritannia, som er spesialister på dette, etter mål fra ingeniørene. Når muffene er klare, lages det karbonrør i forskjellige dimensjoner til rammene, som da «limes» sammen i muffene.

Les også: Sentrumsnær vidde

Med seg på laget har de fått demperguruen Dave Weagle. Weagle har utviklet demperoppheng for både Ibis, Iron Horse og Turner for å nevne noen, og sykkelen bruker en «DW6» plattform, noe de er alene om enn så lenge. 

Når vi møter Mille for å se på sykkelen, er hun hjemme en snartur før det er videre til Fort William og verdenscup. 

– Jeg har syklet på den nye sykkelen i tre måneder nå. Det har vært mye nytt å ta til seg, så nå prøver jeg å bli best mulig vant til den nye sykkelen, forteller Mille. 

– Hva er du spesielt fornøyd med på sykkelen?

– Egentlig hele sykkelen, men det jeg merker størst forskjell på, er de store hjulene. Alle Atherton-syklene kommer med 29-tommer hjul, det er nytt for meg denne sesongen.

Utforsykling er på mange måter terrengsykkelsportens Formel 1 – hvor det brukes mye tid på testing og justering av marginale differanser. Det unike med sykkelmerket Mille nå sykler på, er at ingeniørene i prinsippet kan justere geometri og rørlengder på sykkelen og ha en ny ramme klar på ekstremt kort tid.

Les også: Slik velger du rett sykkel

Mille Johnsets, Atherton P6

Alder: 18 år

Ramme: Atherton 

Gaffel: Fox 49 - 72 psi – 203 mm vandring. 

Bakdemper: Fox DHX2, 475-punds fjær

Styre: Renthal Fatbar, 30 mm rise, 760 mm bredde

Holker: Renthal Lock-on

Fremspring: Renthal Direct Mount 45mm

Setepinne: FSA K-Force

Sete: WTB High Tail

Setepinneklemme: Atherton

Skifter: SRAM XO

Bakgir: SRAM XO 

Krank: FSA Gradient, 36t drev

Kassett: SRAM XO DH 7-delt

Kjede: FSA 

Bremser: TrickStuff Maxima

Skiver: TrickStuff 203mm

Hjul: Stans Flow Mk3/Neo

Dekk: Continental Der Kaiser 29x2,4 tommer

Pedaler: Crank Brothers Mallet DH

Vekt: 16,3 kilo

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel