Les også: Går det et tog for stisyklister?

Etapperitt og turer på grus og stier med opplevelsespreg ble raskt avfeid som noe for hipstere, og vi har lenge messet at selv på grusvei er det best med store dekk. Lenge tenkte vi at halvdemperen var den mest allsidige sykkelen du kunne finne. Den var perfekt både til jobbsykling, trening og til Birken, og dominerte salget av terrengsykler i Norge fullstendig. 

Men gradvis har det skjedd en forandring. Når du har oppdaget stisykling er ikke terrengsykkel på grus så veldig spennende. Blir du hekta på stisykling ender du fort med å kjøpe en fulldemper som gjør de lange grusbakkene enda tyngre, og grusen blir kun omtalt som «transport» for å komme seg til det du virkelig søker av opplevelser. Konseptet med terrengsykkelritt som ble avgjort på grusen, men hvor innlagte stipartier og steinrøyser skulle gjøre det til et ekte terrengritt, virker i dag unødvendig og utdatert. Framtida ser ut til å være rendyrking av enten sti eller grus.