Les også: Seks kilometer lang sti bygges i Trysil

Trysil

-       Landets største terrengsykkeldestinasjon med 128 500 gjestedøgn sommeren 2018.

-       Begynte med utvikling av stier i 2013, med hjelp av franske Bike Solutions. En masterplan ble først utarbeidet, og de første stiene i Gullia åpnet i 2015.

-       Totalt 45 kilometer med tilrettelagte og bygde stier, ytterligere 12 kilometer er prosjektert de kommende to årene.

-       Har med sykkelsatsingen sin vunnet Folkets Reiselivspris 2019, Reiselivsprisen 2017, og en internasjonal pris for utvikling av fjelldestinasjoner og skiområder, «Cluster Montagne Awards»

Her finner du alle sakene våre om stisykling i Trysil

Det er i 2019 lett å slå fast sykkeldestinasjonen Trysil har blitt landets ledende. Her er noe for alle. Terrengsykkel har laget guiden til de beste mulighetene for bra sykling. 

Trysil har fantastisk sykling på naturlige stier. Men det er i likhet med veldig mange andre steder i Norge. Dermed kommer vi ikke unna at det er de tilrettelagte og til dels maskinbygde stiene som gjør Trysil spesielt. Området som kalles Gullia, var en gang et unnselig skogsområde som vi kjørte forbi på vei opp til skisenteret. I dag inneholder det et nøye planlagt og elegant utformet nettverk av stier som passer terrengsyklister på alle nivåer. De enkleste stiene kan sykles av små barn og på nærmest en hvilken som helst sykkel, samtidig er det utfordringer som gjør at lidenskapelige stisyklister kan holde på her i timevis. Noe av det samme preger Magic Moose, den første heisbaserte sykkelløypa i Trysil og en herlig utforløype laget for stisyklister. 

MANGE MULIGHETER: Kommer du til Trysil som terrengsyklist har du mange muligheter å utforske. Foto: Per-Eivind Syvertsen.

GT Bike Park:

Om du skal sykle i Trysil for første gang, er det stor sannsynlighet for at ditt første møte med stiene skjer i GT Bike Park. GT Bike Park er det man kan kalle en sykkelpark, ved inngangen til stinettverket i Gullia. Her finner du en av landets mest gjennomførte pumptracker, en hopplinje, og benker for å slappe av. Pumptracken er genial å varme opp i før du setter avgårde på sti.

Radisson Blu Bike Park:

I umiddelbar nærhet til hotellet finner du et tilrettelagt område som både er spesielt egnet for de aller minste, og for nybegynnere som trenger å øve litt før de begir seg ut på stiene. 

Gullia:

Ved GT Bike Park er også inngangen til Gullia, som er selve kronjuvelen i Trysil. Det beste er å oppdage stiene selv ved å sykle og bruke kartene som er plassert ut, men i grove trekk er det slik at man tar seg ut på grønne/lette stier fra pumptracken. Deretter kan man velge om man vil holde seg i en runde med grønne stier, eller sykle sørover og finne stier gradert både med blått, rødt og svart. Har du ikke vært i Trysil og syklet før, bør du sette av minst én dag til å sjekke ut Gullia.

Magic Moose:

Magic Moose, som stien kalles, er en heisbasert flytsti som går nesten fra toppen av skiheisene, via Knettsetra og helt ned til hotell-området i bunnen. Stien er gradert som blå/middels, og her kan både barn med basiskunnskaper og voksne finne mye moro. Magic Moose har en helt bråte doseringer, hopp og andre elementer.

Hvis det ikke var for denne tilretteleggingen, ville kanskje ikke skibygda i Østerdalen være på lista over steder Terrengsykkel anbefaler. Men når du først er her, er det mye annet som også er verdt å få med seg. De naturlige stiene i Trysil er allerede nevnt. Har du bedre tid, anbefales avstikkere til Elverum og Rörbäcksnäs. Har du eller andre i familien fått nok sykling for en stund, er klatreparken eller surfebølgen i badeanlegget opplevelser som blir husket. 

Terrengsykkel arrangerer sin egen stisykkelfestival Utflukt, og Terrengsykkelcamp for barn, som de siste årene har blitt arrangert i Trysil. Les mer om festivalen her, og se video fra arrangementet i 2018:

Dette er GT Bike Park:

Pumptrack

Det bygges flere pumptracks enn noen gang før i Norge, og Trysil har kanskje en av landets beste. Ved inngangen til Gullia ligger en stor asfaltert pumptrack. Den er stor nok til at flere kan holde på samtidig, og bare fantasien setter grenser for hvor mange linjevalg og kombinasjoner du kan gjøre. Men være oppmerksom om dere er flere som sykler samtidig. Her ser du Aslak Mørstad i Terrengskolen med nybegynnertips i blant annet pumptracken: 

 

Jump Zone

Fint laget område der du kan lære å hoppe på sykkel. Det er tre ulike linjer med hopp på rekke og en fjerde med skråhopp og doseringer. Her kan store og små øve på gradvis større hopp og mer fart. Fordelen med å øve her er at du i verste fall bare lander litt flatt. Her kan du se Brage Vestavik sykle i Jump Zone, når han lærer bort noen triks i Terrengskolen:

 

Dette er stiene i Gullia:

Green Fox (grønn)

Snill start på det hele, med trebroer der det trengs. Disse stiene gradert i grønn kan selv barn med "sparkesykler" altså uten pedaler bruke. 

 

Happy Rabbit (grønn)

En lang serie med småkuler der du kan øve på å få det til å gå fortere og fortere, bare med å pumpe. Har du tjuvtrent litt i pumptracken vil du få bruk for ferdighetene du har tilegnet deg her. Dette er moro for store og små.

 

Blueberry Swing (blå)

Doserte svinger lar deg flyte gjennom blåbærskogen.

 

Red Mist (rød)

Singletrack, røtter, stein og balansering på treelementer. OK - du har aldri prøvd stisykling før. Men nå har du fått prøvd deg litt og bygd opp både ferdigheter og selvtillit på grønn- og blåmerkede flytstier. Hva med å utvide reportoaret litt, og prøve deg på litt røffere terreng? Red Mist er et naturlig steg videre. Den går småkupert gjennom skogen og mellom de andre stiene. Mer teknisk krevende, men du kommer aldri opp i høy fart om det skremmer deg litt. 

 

French Moustache (rød)

Bygde elementer i tre som wallrides, store doseringer i jord, og flere konstruerte steinpartier. Et av høydepunktene er en linje på tre hopp, etterfulgt av en rekke doseringer. Såkalte tabletops, det vil si at det er ikke tomrom mellom hoppkant og landing, slik at du kan øve deg gradvis på hvordan det er å få luft under hjulene, uten at du trenger å være redd for å hoppe for kort eller for langt. Det vil si, når du kommer til signaturelementet, en mustasj lagd i tre bør du ha nok fart – og du bør besiktige først.

LITT MER: French Moustache tar det hele et lite hakk opp. Har du gjennomført de blå løypene med god selvtillit, kan du prøve deg her. Foto: Snorre Veggan. 

Sweet Dreams (blå)

Det som frem til 2018 var det sørligste partiet i skogen, heter Sweet Dreams. Og søte drømmer er det, samme om du er 6 eller 60 år gammel vil denne berg- og dalbanen av en sti få deg til å trekke på smilebåndet. Gedigne doseringer som virker å aldri ta slutt, og kuler som du selv bestemmer farten over – her er det lett å få luft under hjulene hvis du ønsker det.

MANGE MULIGHETER: Kommer du til Trysil som terrengsyklist har du mange muligheter å utforske. Foto: Snorre Veggan.

 

Rock´n´roll (blå)

En small og litt teknisk, men snill sti. For de som har syklet så mye i Trysil at de tror stisykling=doserte svinger og flyt herfra til evigheten, er dette en myk start på det virkelige livet.

 

Tractor Hill (blå)

Hvem sa at oppoverbakker trenger å være kjedelige? Tractor Hill slynger seg like dynamisk og spennende opp gjennom skogen som Sweet Dreams går nedover, bare med mindre fart. Svingene og noen elementer her og der holder det spennende hele veien.

 

Rookie (blå)

To kilometer oppstigning, der du vinner høyde gjennom snille svinger, og du får små nedkjøringer innimellom.

 

Sherwood Forest

Et av signaturområdene i GT Bike park er Sherwood-skogen. Det våte jordsmonnet som til dels er myr egner seg ikke all verden for stibygging, men dette har magikerne fra Bike Solutions løst ved å lage et intrikat bro-system som slynger seg mellom trærne.

FOTOGENT: Den enorme trekonstruksjonen i Sherwood Forest gjør seg godt på sosiale medier. Foto: Snorre Veggan.  

Redneck (rød)

Redneck er en av de nyere stiene i Gullia, med blanding av hopp, smalsti og treelementer. Her får du en liten dæsj av Hafjell og utforsykling – med Trysilvri rettet mot stisyklister. Flere av elementene kan det lønne seg å stoppe og ta en titt på før du sykler, men det meste kan enten rulles, eventuelt finnes det B-linjer rundt. Denne stien er 700 meter lang og ligger innerst i Gullia, som nå har blitt et stort lekeområde for erfarne stisyklister. Stien har en blanding av høye hopp, smalsti og treelementer. Her bør man ha hoppeferdigheter for å sykle! 

Se Brage Vestavik sykle Redneck her:

Huckleberry (svart)

Trysils mest tekniske, bygde sykkelsti. Hvis du ikke tørr å dra på over det første droppet, så bør du ikke sykle ned der. Her er det ingen «chicken lines», sti for eksperter. Den er 660 meter lang og byr på en store hopp, dropp, stupbratte partier og store doseringer.

 

Miss Piggy (rød)

2018´s mest spektakulære nyhet for erfarne stisyklister. Stien er 1,45 km lang og har fått sitt navn fra signaturelementet, grisehalen, et stort treelement som er formet som en spiral! Miss Piggy har flere store treelementer blant annet Trysils hittil største wallride. Den har også noen stupbratte partier og store hopp. PS! En meget Instagram-vennlig sti    

 

GRISEARTIG: Mille Johnset var ambassadør for åpningen av den nye stien Miss Piggy. Foto: Fredrik Otterstad

Woodpecker (rød)

Morsom transport til Miss Piggy. Den har en lang klopplagte seksjoner som er 175 meter lang. Tips! En morsom alternativ vei ned til Elvestien. Ta grusveien ned til høyre etter Woodpecker!

Dette er Magic Moose:

Den lange stien slynger seg fra toppunktet ved heisen, via Knettsetra og ned til hotellet. I motsetning til andre heisbaserte stier er Magic Moose en relativt snill sti med mye tråkking – her er utforsykkel og helhjelm i overkant grovt utstyr for formålet. Du kommer deg fint ned på en hybridsykkel om du ikke har annet å bruke – selv om en terrengsykkel selvfølgelig er å foretrekke. Midtveis kan du ta en stopp på Knettsetra, før det på ny bærer inn og ut av skogsfeltene mellom alpinløypene, og du kan ta en ny runde med heisen. I 2019 utvides også heistilbudet med en ny sti. 

HELT MAGISK: Magic Moose er en lang og underholdende sti. Foto: Snorre Veggan.

Naturlige stier

Det er lett å glemme i all innovasjonsutviklingen at Trysil også har kilometervis med naturlige stier. Hvis du synes flowtrails er et skjellsord, og helst vil ha maks 20 centimeter sti på hver side av dekkene dine, er det fortsatt gode grunner til å dra til Trysil. Det er lett å falle for fristelsen det er å ta heisen til topps for å spare krefter, men det er ikke slik du nødvendigvis finner det beste. Tar du deg opp og inn i terrenget på motsatt side av dalen, er det et nettverk av stier. Både Grimsåsen og Bjønnåsen har et utvalg stier av forskjellig lengde og vanskelighetsgrad. Disse kan du sykle rett fra sentrum, og ønsker du å gjøre høydemetrene effektivt oppover kan mye gjøres på grus og asfalt. En liten biltur nord for Trysil ligger Bittermarka, hvor du får fin høyfjellssykling.

Foto: Snorre Veggan.

 

Nordmenn elsker å spare penger ved å dra til Sverige, og du kan vedlikeholde tradisjonen når du uansett besøker Trysil. En kjøretur på snaut 40 minutter tar deg over grensa og til et lite stiparadis midt i ingenting. Rørbacksnäs sentrum freser du gjennom på kanskje 5 sekunder, men tar du en stopp her har du nok stier til å underholde deg selv og turkameratene i minst to dager. Akkurat som i Trysil er stiene merket etter vanskelighetgrad – skjønt ekstremt vanskelig blir det aldri. Mens stiene i Trysil er lagd med solid grunnarbeid, og er brede og oversiktlige, er furuskogen her en flyt av de sjeldne, og selv de rødmerkede stiene er overkommelige. Skiltene har også anvist hvor lange rundene er, så du slipper ubehagelige overraskelser. (se reportasje fra Biking Dalarna i Terrengsykkel 62)

 

Slik finner du fram

Trysil er kanskje et av de stedene i Norge hvor det er enklest å finne fram som stisyklist. Destinasjonsselskapet har sitt eget stisykkelkart, hvor både stiene i GT Bike Park og flere av de beste naturlige stiene er tegnet inn. Stiene er både navngitt, og fargekodet med vanskelighetsgrad. Står du ute på stien kan du også bruke tjenester som Trailguide og mtbmap.no på mobilen for å orientere deg. Vil du helst bare sykle og slippe å tenke på veivalg, er det også mulig å bli med på guidede turer.

KART: Ved inngangen til Trysil Bike Arena finner du oppslagstavle med kart - og kart til å putte i sekken finnes tilgjengelig flere steder. Foto: Snorre Veggan.

 

Andre ting du kan gjøre i Trysil

Badeanlegget på Radisson-hotellet er fint å ty til på regnværsdager. Det som setter en ekstra spiss er surfebølgen, et aldri så lite innendørs Hawaii. Husk å booke plass på forhånd om du vil prøve deg. Høydeparker er bygget mange steder i Norge de siste årene, men en av de fineste er bygget i Trysil. Den er lett synlig fra de øverste sykkelløypene i Gullia. Sommerdestinasjonen Trysil tilbyr ellers både golf, rulleskiløype, fotturer, ridning og rafting i Trysilelva.

 

 

Tips til turen med venner

– Gullia på en lørdag eller søndag formiddag er døden. Først må du passere pumptracken uten å kræsje med en pappa i 40årskrisa som ikke har hørt om prinsippet med fordeling av kroppsvekt, og når du kommer ut på stien blir du antakelig stående å stange i kø bak 3-åringer på Like-a-bikes.

– Når du har gjort deg ferdig med dagens utflukt på de naturlige stiene på andre siden av elva eller vært i Sverige og handlet både snus, bacon og syklet i Rørbacksnas, det er DA du

slår til og utnytter de siste timene med dagslys i fred og ro i Bike Arenaen

 

Tips til familieturen

– Ikke dra med deg sykkelhenger, barnevogn eller andre kreative påfunn ut i løypa. Da blir du bare til irritasjon og ikke minst fare for andre brukere.

 

– Mat og drikke. Helten duger som kjent ikke uten, og skulle du ta feil i et veikryss og poden blir sliten, kan en sjokolade på lur være gull verdt.

 

– Det kan være like greit å leie hytte som hotellrom – har du en stor hytte er det litt bedre plass, og gjerne uteareal. Er du ekstra lur, booker du en hytte som ligger i umiddelbar nærhet av Gullia, så det blir lett å komme seg dit hvis det frister med flere besøk i løpet av en dag.

SE OGSÅ: Førsteklasses stier i Ringebu med Stipatruljen

Les også: Nyheter og repotasjer om Terrengsykler

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel