Utviklingen av utforsykler har gått i flere retninger de siste årene. Karbon har kommet hos de fleste produsentene. Mens noen har hatt kullfiberrammer bare for å gå tilbake til aluminium. I løpet av 2014-sesongen gikk de fleste produsentene over til hjul i 27,5-tommers størrelse, i hvert fall på syklene som proffene i verdenscupen benyttet seg av. 

Merker som også hadde sagt at 27,5 var noe de ikke hadde troen på måtte hive seg på bølgen. Enten etter krav fra proffrytterne, eller markedet. I mange tilfeller begge deler.

Av de viktige produsentene står Nuke Proof og Sam Hills sykkel igjen som en ensom 26-er-ulv i flokken av 27,5ere.

HILL: Nuke Proof er blant ytterst få produsenter som fortsatt har 26-tommers hjul på utforsykkelen. Det ser ikke ut til å bremse Sam Hill. Foto: Snorre Veggan.  

Specialized, som senest sommeren 2013 uttalte at de kom til å holde seg unna 27,5-tommere kom ganske så overraskende med en dønn ny utforsykkel, med nettopp 27,5-hjul midtveis i sesongen. At unge Troy Brosnan hadde sin beste sesong som senior i 2014 bidro til at den nye sykkelen fikk bevist at den duger.

 Prototype med gammel teknologi

Sesongen begynte med at Aaron Gwin vant åpningskonkurransen i Pietermaritzbourg i Sør-Afrika på en spesiell prototype-versjon av Specializeds enduro-sykkel Enduro EVO. Denne hadde 27,5-hjul og utforgaffel. At  en litt forsterket enduro-sykkel hevdet seg i løypa i Sør-Afrika var ikke så spesielt, da denne løypa regnes som en av de mest tråkkete på kalenderen. 

Da det unge stjerneskuddet Troy Brosnan tok sin første verdenscupseier som senior i utforsportens storstue, Fort William skjedde det på en Demo 8-sykkel med 27,5-hjul, men med lik utforming som tidligere års Demo-modeller. 

Nylansering i Amerika

Det var først da utforverdenscupen tok turen over til Nord-Amerika at Specialized hentet frem det som faktisk skulle vise seg å være den nye utforsykkelen deres.

NY: Specializeds nye Demo har asymmetrisk karbonramme, konsentrisk vippelager rundt kranken og 27,5-hjul. Ganske progressivt egentlig. 

Demo carbon 650B-sykkelen er ulik det meste vi har sett tidligere, også fra Specialized.

Det unike med den nye Demo-sykkelen er ikke bare karbonrammen og hjulstørrelsen. Specialized har også endret og viderutviklet FSR-opphenget som de har brukt helt siden de kjøpte patentet av Horts Leitner i 1994 til deres første Sumpjumper FSR. Den nye Demoen har fortsatt FSR/Horst-Linken rett nedenfor og foran bakhjulsakslingen, men nå vipper hovedleddet rundt selve krankhuset, i tillegg til at setestaget er leddet mot demperen langt nede. Kjedestaget består nærmest av kjedestag og vippearm mot demperen i ett.

ORIGINALEN: Mye har skjedd siden Specialized kjøpte Horst Link-patenten til den første FSR-sykkelen i 1994. 

 

For å få til utformingen de ønsket seg valgte Specialized noen andre unike løsninger også. Tidligere har Demo-syklene hatt en demper som  går gjennom seterøret. Nå fant Specialized ut at de ikke trengte et superkraftig seterør for at sykkelen skulle tåle nok. Karbonfiber tillater mye mer kreativ utforming enn metall og Specialized gjorde seterøret asymmetrisk, slik at bakdemperen kan passere på venstre side av seterørskonstruksjonen.

Vippearmen som er en forlengelse av kjedestagene ble også laget asymmetrisk slik at den også ligger til venstre for senter av sykkelen.  At demperen ligger helt åpen til er selvfølgelig en fordel for mekanikerne.

 At bakrammen vipper rundt selve krankhuset er en utforming vi har sett på mange fulldempere opp gjennom terrengsykkelhistorien. Utfordringen har tidligere vært at dette er en utforming plaget av husking og dårlig funksjon med flere krankdrev. Det siste er selvfølgelig ikke noe problem på en utforsykkel. Det første har Specialized nok kommet seg forbi med smart plassering av den ekstra lange Horst-Link-armen og avansert bakdemperteknolgi. 

ASYMMETRI: Bakdemperen går ikke gjennom seterøret, men på siden av det. Her på Troy Brosnans sykkel under VM i Hafjell. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Alle ledd på sykkelen er flyttet nedover for å holde tyngdepunktet lavt. I tillegg gir leddet rundt krankhuset mulighet for ekstra korte kjedestag (430mm), de større hjulene tatt i betraktning.  Specialized har også klart å holde seg til vanlig avstand i bakrammen der de fleste andre produsenter nå har begynte å bruke breiere avstand og dertil hørende spesial-hjul.  Rammens firkantakslingssystem for bakhjulsfeste krever likevel en spesiell aksling. Den smale bakrammen gir uansett bedre klaring for sko og trange partier i løypa.

Styrevinkelen på den nye sykkelen er ganske så slakke 63,5 grader.

I Windham – sesongens andre verdenscup på den nye sykkelen ble det andreplass på Gwin og tredjeplass på Troy Brosnan.

I VM på Hafjell sikret Brosnan bronsen.

I denne sammehengen er det helt kurant å påpeke at Santa Cruz’ siste generasjon V10 som også ble lansert midtveis i 2014, også i karbon og også den nå med 27,5-hjul både vant verdenscupen sammenlagt med Josh Bryceland, sikret sølvmedalje i VM til Bryceland, samt hadde flere verdenscupseiere og pallplasseringer enn den nye Specialized-sykkelen, Men når det kommer til nyskapende design og innovasjon må igjen poengene gå til Specialized. At Santa Cruz har verdens beste utforlag har vi nevnt i denne årsrapporten tidligere.

At Gee Athertons VM-gull og han og Rachel Athertons to verdenscupseiere på GTs nye 27,5 Fury ikke løfter den sykkelen opp til toppen kommer igjen av at det heldigvis er syklistene som teller når alt kommer til alt og at GT-sykkelen i all sin spektakulære funksjon må strekke våpen mot både Santa Cruz og Specialized’s karbonvidunder når det kommer til fremtidsrettet teknologi.

Terrengsykkel vurderer derfor Specialized Demo Carbon 650B som 2014s mest spennende utforsykkel. 

Les vår kåring av årets rittsykkel

Les vår kåring av årets stisykkel

Se et godt utvalg av VMs utforsykler i dette videoklippet fra Hafjell - filmet av Simen Berg.