Simen Smestad på nest siste etappe i Enduro World Series i Finale Ligure i høst. Foto: Ingeborg Scheve
- 29/12/17
Rullefavoritten: Kort og hardt og ofte
av: Ingeborg Scheve
29.12.17 07.00
Utfortalentet Simen Smestad vil ha det kort, hardt og relevant på rulla.

Selv om utforsykling i stor grad må trenes i løypa, har utøverne likevel bruk for et solid fysisk grunnlag. Det legges blant annet med hardøkter på rulla gjennom vinteren.

Les også: Slik skal Norge inn blant de topp 15 i verden 

Dette er sjette del i en serie om rulleøkter. Følg med videre!

Les også:
Ingrid Moe: Kadensdrag og terskelintervall
Jørgen Anmarkrud: Halvlange terskeløkter
Frode Jermstad: Langt, kort og fort på en gang
Sunniva Dring: Pyramideintervaller
Julie Solvang: Terskeldrag som oppvarming
Simen Smestad: Kort og hardt og ofte
Alice Grindheim: Ustrukturerte sweet spot-intervaller
Fredrik Haraldseth: Antirulleøkta

Hva er favoritt-rulleøkta?
– Favorittøkta mi er tre drag på åtte minutter hver med 45/15. Økta går ut på å sykle hardt i 45 sekunder og rolig i 15 sekunder. Selve draget varer i åtte minutter, og det kjører man tre ganger med fire til fem minutters pause mellom hvert 8-minuttersdrag. Økta varer i en time og 16min, oppvarming tar cirka 20 min og nedkjøring cirka 18 min.

Les også: – Jeg er overhode ikke i form 

Hvorfor liker du denne økta? 
– Økta er ganske intensiv og kort. Det er derfor jeg liker den.

Hvorfor er denne økta nyttig? 
– Den passer godt til oss utforsyklister, fordi den har korte, men intensive drag. Vi har ikke mye bruk for lange drag på 10-15 minutter, så denne økta er ypperlig for oss. 

Hvor ofte kjører du denne økta? 
– Jeg kjører denne økta ofte, i hvert fall som en av to rulleøkter i uka.

Kan den varieres?
– Vi varierer den med å endre lengden på 45/15-dragene. Noen ganger kjører vi tre ganger ni minutter eller tre ganger ti minutter. Noen varierer den også med flere repetisjoner, men det er slik jeg pleier å kjøre den. 

Dette er økta

  • Hva: 3x8minutter med 45/15, der en sykler hardt i 45 sekunder og så rolig i 15 sekunder i totalt åtte minutter. Dette gjentas tre ganger med fire til fem minutter pause mellom hvert 8-minuttersdrag. Intensiteten skal ligge i sone 4. pluss oppvarming og nedkjøring
  • Hvorfor er denne økta nyttig? Bidrar til å øke O2-opptaket, samt forberede kroppen på konkurransebelastning.
  • Hvor ofte kjører du denne økta? Cirka en gang i uka
  • Totalt tidsforbruk: 1time og 16 minutter, inkludert 20 minutter oppvarming og 18 minutter nedkjøring
  • Variasjoner:  Bytt ut 3x8 minutter med for eksempel 3x9 minutter eller 3x10 minutter

 
 
VIS KOMMENTARFELT
Grenserittet etappe blir i år to dager i stedet for tre. Foto: Arrangøren
Etter fjorårets premiere med tredagers stisykkelritt har Grenserittet besluttet å legge om...
Lokallagene er en kilde til rekruttering til sentralstyret, men foreløpig er det tynt med kandidater til vervene som er på valg om tre uker. Foto: Øyvind Haugen
Tre uker før årsmøtet står NOTS fortsatt med svært få kandidater til vervene som må fylles.
Store opplevelser på Vestre Nøkkvann. Foto: Sture Pettersen
Seks islagte vann, 19 kilometer og 15 minus. Se bildene fra langturen på skareføret.
Eirik Fiskvik og Ole Hem sykler Trans Cape i Sør-Afrika i begynnelsen av februar. Foto: Privat
- 19/01/18
Rivaler blir lagkamerater i Sør-Afrika