Snøvinteren skaper trøbbel for sesongåpningen

Knapt to uker før Norgescupåpningen på Darbu er det fortsatt nesten en meter snø på stadion.

Sist oppdatert 7. april 2018 kl 07.00
Det gjenstår vesentlig dugnad både med store maskiner og håndredskap før Fiskum-løypan er klar for Norgescupåpning. Foto: Fiskum IL
Det gjenstår vesentlig dugnad både med store maskiner og håndredskap før Fiskum-løypan er klar for Norgescupåpning. Foto: Fiskum IL

Selv om det skulle komme rekordvarme de neste ukene, er det lite sannsynlig at snøen skal smelte på egenhånd i tide for Fiskumrittene til Norgescupåpningen 21. april. Inne i skogen er det riktignok litt mindre snø, men samtidig smelter den saktere enn ute på de åpne områdene. Derfor er Fiskum IL i gang med omfattende snørydding for å få ferdig rittløypene.

– Arrangørkomiteen i Fiskumrittet hadde møte på tirsdag for å vurdere om det ville være mulig å gjennomføre Norgescupåpningen. Vi bestemte oss for at det er mulig dersom vi hjelper snøsmeltinga og samtidig har været på vår side. Med disse to forutsetningene mener vi sjansen er stor for at løypa er bar men helt sikkert bløt til rittet om to uker. Publikum må regne med en del brøytekanter her og der, sier Målfrid Ravnåsen Vangen, som er presseansvarlig for Fiskumrittene.

Se også: Snø? Sjekk Fri Flyt sin snøvarsel

Fra snøfres til hjullaster
Dugnadsgjengen i klubben startet jobben med traktorer og snøfresere på torsdag, men for å flytte så store mengder tung, komprimert senvinter snø, er de er avhengige av tyngre redskap. Derfor har de nå fått hjelp av hjullaster i tillegg.  

– Snøforholdene er utfordrende, og vi var veldig avventende til hvordan det ville gå med hjullasteren. Den hadde ryddet et annet sted der den fikk mye rart i fresen, og derfor måtte den til reparasjon en stund, sier rittleder Dan Ove Gundersen. 

Les også: Alt om Vierli

Saken fortsetter under

Fres på stadion - Fiskum IL 1400x933
På de åpne områdene av løypa og stadion kan arrangøren rydde med tunge kjøretøy, så lenge grunnen og underlaget bærer. Foto: Fiskum IL

På de åpne områdene av løypa og stadion kan arrangøren rydde med tunge kjøretøy, så lenge grunnen og underlaget bærer. Foto: Fiskum IL

Les også: Først på ski over Mørkgonga

Den andre utfordringen er underlaget. Ettersom det ikke er tele i bakken, var dugnadsgjengen spente på om de store maskinene kunne komme til, eller om de ville bli stående fast ute på jordene, sier Gundersen, mens han instruerer de frivillige som er i gang med å rydde rittløypa med spader.

– Hvis ikke hjullasteren og traktorene kunne gjennomføre, ville det ikke vært noen vits i å rydde stiene i skogen. Men så langt har det gått bra, og vi er i gang med å rydde langs Fiskumelva og på løypene i skogen med håndredskaper og bak Fiskum bygg. Det blir den store utfordringen nå i helga, sier Gundersen. 

Les også: Tilnærmet sommerføre 

Det står i sterk kontrast til i fjor, da tørke og varmt vær gjorde det støvete og krevende for rytterne på sesongåpningen.

– Jeg kan garantere at det ikke blir støvproblemer i rittet i år. Det blir nok heller fuktig og gjørmete og det er nok noen partier som vil bli håpløse å sykle fordi de blir for glatte og sleipe. Men det ingen store endringer i det som kjennetegner Fiksumrittene, sier Gundersen.

Se bildebonanza fra Fiskumrittene 2017 

Fiskumhelga åpner med tempo på lørdag 21.april og avslutter med standard rundbaneritt søndag 22. april, som også har UCI-status og er første ritt i den felles nordiske rundbanecupen Nordic MTB Series. 

Fiskum IL April 2018 - Foto Fiskum IL 1400x933
Så dyp er snøen på stadion i forkant av helga, og det er knapt tre uker til Norgescupåpningen. Foto: Fiskum IL

Så dyp er snøen på stadion i forkant av helga, og det er knapt tre uker til Norgescupåpningen. Foto: Fiskum IL

Publisert 7. april 2018 kl 07.00
Sist oppdatert 7. april 2018 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen