Under vår testing av elsykler i fjor oppdaget vi raskt at vekt ikke har så mye å si på en elsykkel, da du lett kan kompensere for litt økt vekt med litt ekstra hjelp fra motoren. 

Da vi skulle teste elsykler for årets sesong ønsket vi å se om dette fortsatt holdt stikk.

Annonse

Vi ønsket å finne ut om de aller groveste elsyklene også kan brukes til mer generell stisykling, i tillegg til at de kan fungere som nærmest rene utforsykler du ikke trenger oppovertransport for å ha glede av. 

Les vår test av åtte andre elterrengsykler fra 2019 her. Flere av disse syklene er fortsatt aktuelle. 

I denne elsykkeltesten har vi fått med flere helt nye modeller for 2020-årgangen. Til tross for at vi allerede i fjor kunne konkludere med at elsykkelteknologien var moden og pålitelig, har sykkelbransjen i enda større grad lært seg å tilpasse syklene motorene. Siste generasjon elsykler har for det meste geometri og sykkelfølelse som ligger nærmere merkenes umotoriserte sykler enn forrige modellårgang. Motorene har også sett forbedringer det siste året. Bosch har gjort sin motor mindre og lettere, mens Shimano har forbedret betjeningen vesentlig.

Test-av-grove-elterrengsykler-2
Rett opp: Elsykler gir deg ekstra kraft til å komme opp klatringer du vanligvis må jobbe ganske hardt for å få til. Kristoffer H. Kippernes tar seg opp glatte svaberg i Gressvik med letthet.

Vi har også med en spesiell outsider i denne testen. Sykkelen fra franske Lapierre benytter seg av en spesielt lett motor fra den tyske produsenten Fazua. Både i vekt og hjelpekraft skal denne motoren ligge et sted mellom ikke-motoriserte sykler og de vanlige elsyklene med kraftige motorer fra Shimano, Bosch og Brose/Specialized. Lapierre er åpne om at deres hybrid-elsykler, som de kaller dem ligger nærmere en ikke-motorisert stisykkel enn de kraftigere elsyklene. Specialized har siden vi gjennomførte denne testen lansert en egen sykkel med tilsvarende tilnærming som Lapierre. Specialized Turbo Levo SL har liten og lett motor og ganske lite batteri.

Syklene har blitt testet i en teknisk krevende løype i Gressvik-marka utenfor Fredrikstad. Alle syklene har blitt satt opp med likt dekktrykk - 20 psi. Demperne har blitt tilpasset testsyklistene og terrenget på best mulig vis. 

Vi har ikke kunne direkte vurdere batterikapasiteten under testingen, men batterienes størrelse er oppgitt.

Hvor lenge et fulladet batteri vil vare, vil avhenge av en rekke faktorer: 

  • Hvor mye du sykler på de forskjellige motornivåene.
  • Hvor mye kraft du selv bidrar med, hvor tung du er.
  • Hvor krevende terrenget er osv.
  • Temperatur vil også påvirke batterivarigheten.

Med raus bruk av det nest øverste nivået på motorene og tidvis bruk av full gass, erfarte vi under testing i temperaturer rundt null grader at vi hadde tilgjengelig rekkevidde på fra 30-40 km. Ved å justere ned nivået på hjelpemotoren vil rekkevidden kunne økes mye.

Test-av-grove-elterrengsykler-3
Leken: Tiden der elsykler var tunge og uhåndterlige er for lengst forbi. Øyvind Aas drar nytte av de gode stiegenskapene til Intense Tazer.

Alle syklene i testen kvalifiserer til å kalles grove stisykler, eller endurosykler. Det er likevel stort spenn mellom syklene. Specializeds Kenevo skiller seg ut som den groveste. Denne er bygget som en utforsykkel som du selv kan tråkke til topps. Resten av syklene i testen spenner fra grove markasykler til mer rendyrkede endurosykler. Motorhjelpen gjør det mulig å sykle med grovere sykkel enn du ellers ville ha orket, noe som gjør at selv de groveste syklene kan tas med på lange turer i småkupert skogsterreng.

Hvis du er mest opptatt av fremkommelighet og mestring av grove utforkjøringer bør du se på sykler i denne kategorien. Grove el-terrengsykler egner seg også til lengre turer i skog og fjell. Sykler du mest i småkupert skogsterreng uten de verste utforkjøringene bør du se på syklene med lavest vekt og noe kortere dempervandring. Bor du et sted der du må sykle et stykke for å komme til skogen vil en av disse elsyklene sikre at du både har tid og krefter igjen til å leke deg i terrenget når du kommer fram til stiene. 

Syklene i denne kategorien byr på kraftige dempere med 150-180 mm vandring. De har ekstra kraftige bremser og dekk som er forsterket for å tåle hard bruk i steinete terreng. Ekstra kraftige dekk er lurt på elsykler da syklene er tyngre, og du vil rekke over flere høydemeter enn du klarer på en vanlig stisykkel.

Test-av-grove-elterrengsykler-5
KVIKKAS: Intense Tazer er lett å få med på lekne sprell og blir gjerne med opp i lufta når sjansen byr seg.

Om testerne

Kristoffer

Kristoffer H. Kippernes (33), Redaktør i Terrengsykkel

Allsidig stisyklist som praktiserer lange manuals i variert terreng. Sykler gjerne lange stiturer, og ofte med kamerasekk. 

«Mondraker Crafty RR er helt rå i utforkjøringene. Den ekstra lange ramma gir masse selvtillit. Finishen er også best i klassen.»

Øyvind

Øyvind Aas (43), Testredaktør i Fri Flyt

Rutinert sykkeltester med mer enn 15 års erfaring som testsyklist. Liker slitsom stisykling og lekent, teknisk terreng. 

«Intense Tazer er både morsom og kapabel i alt av terreng. Den føles både lett, kvikk og bunnsolid.»