Yamaha Syncdrive Pro-motoren på Giant E-Trance +Pro er mindre enn Bosch og kan lettere integreres i sykkelramma. Motoren på Giant Trance E+ er oppgitt til å gi hele 80 Nm med moment.
Den nette og brukvervennlige bryteren på styret lar deg enkelt veksle mellom alle motorens fem nivåer for assistanse, i tillegg til at du kan se hvor mye batteri du har igjen, samt hvilket modus du faktisk er i. Informasjonen kommer i form av hvite LED-lys og er litt vanskelig å lese i fart, men samtidig ikke i veien, eller forstyrrende under sykling.
Pluss og minus-knappene er tydelig definert og har markerte gummiriller for god følelse også med hansker.
Giant-motoren gir masse kraft helt fra første bevegelse i pedalene og kan virke litt i overkant het på grøten etter å komme i gang. Hvis du sitter og hviler med et bein på pedalen vil du kjenne en merkbar rykking i pedalene ved ujevne mellomrom.
Under vanlig stisykling holder det lenge med nivå to eller tre av de fem for god fremdrift og solid kraft i motbakkene. Motoren trives godt med høy tråkkfrekvens. Og kan også brukes med dobbelkrank.
I maks kraft føles det som om du ikke trenger å legge ned noe kraft i det hele tatt for at elsykkelen skal skyte fart opp både bratte og krevende bakker.
Motoren drar også litt forbi der du slutter å trå, noe som hjelper opp tekniske kanter, men som også kan dra deg litt ut av linja i krevende terreng.
Bortsett fra den litt hissige akselerasjonen ga Giant-motoren den jevneste følelsen i testen.
Også Giant har en egen mobilapp der du kan spesialtilpasse motorens nivåer.