Det er ikke forbudt å sykle elsykkel på sti i marka, men Oslo kommune misliker elsykling på sti, og vil aktivt oppfordre elsyklistene til å holde seg på grusveier i Oslomarka
IKKE FORBUDT: Inntil videre er det lov å sykle med elsykkel på stier i Oslomarka, men Oslo kommune oppfordrer likevel elsyklistene til å holde seg på grusveiene. Foto: Kristoffer Kippernes
Oslo kommune vil ikke håndheve sitt vedtak om å forby elsykling på stier i Oslomarka. Det har de heller ikke hjemmel for.
Da Stortinget vedtok regjeringens forslag til endringer i markaloven 12. mars i år, ble Oslo kommunes innspill om kun å tillate elsykling på opparbeidede veier og grusveier i Oslomarka ikke tatt hensyn til. Stortinget vedtok lovendringsforslaget fra regjeringen, som sier at elsykling på stier i utmark som hovedregel skal være tillatt, slik loven er i resten av landet. Siste uka før påske ble den nye forskriften fra Klima- og miljødepartementet godkjent av Kongen i statsråd og den trådte da i kraft umiddelbart. Denne forskriften opphevet kommunens vedtak om forbud fra oktober.
Men selv om den nye forskriften åpner for elsykling på stier i utmark, har ikke Oslo kommune endret sin mening om slik sykling.
– Når regjeringen valgte å ikke lytte til Oslo kommune, grunneierne og mange av friluftsorganisasjonene, så må vi forholde oss til det. Det betyr at vi vil se an situasjonen denne sesongen og om det blir brukerkonflikter eller økt slitasje på grunn av elsykling på sti, sier miljøbyråd Arild Hermstad fra Miljøpartiet de grønne.
– Det betyr at vi ikke kommer til å håndheve noe forbud mot stisykling med elsykkel. Men vår intensjon og vårt ønske er fortsatt at elsyklistene holder seg på grusveger og ikke sykler på stier i Oslomarka. Det er vår politikk og det vi ønsker, og vi vil aktivt oppfordre folk til å holde seg til det, fortsetter han.
Norsk organisasjon for Terrengsykling (NOTS) har også utsatt sitt standpunkt om elsykling i marka, da det ikke var flertall for å endre vedtektene på årsmøtet deres i 2019.
Tillatt – inntil videre Det blir altså ikke noe formelt forbud mot elsykling på stier i Oslomarka med det første, men kommunen utelukker ikke at det kan komme.
– Vi kommer til å vurdere muligheten for å lage en egen forskrift med en annen juridisk status enn bystyrevedtaket fra i høst, og undersøke hva som kreves av en slik forskrift, sier Hermstad.
Kommunen vil derfor ha tett kontakt med grunneierne, friluftsorganisasjonene og nabokommunene for å undersøke om det er hensiktsmessig å gå videre med en eventuell en felles forskrift for alle de berørte kommunene.
– Det er viktig for oss at det blir enkelt for folk å forholde seg til reglene, sier Hermstad.
– Vi vil også vurdere om det kan være behov for å sette opp skilt for å henstille elsyklister til kun å bruke grusveiene, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.