Uten tidtaking med elsykkel
Elsyklistene kan imidlertid ikke kjempe om merker i Birkebeinerrittet eller klasseseiere, men kan melde seg på i de useedede puljene sist i Birkebeinerrittet og HalvBirken. Det er ingen tidtaking for elsyklistene.
– Vi ser at det blir stadig flere som sykler på elsykkel. Jeg har også hørt om klubber der det har etablert seg et miljø for elsykler, og som har egne grupper for elsyklister. Så nå kan disse også være med å sykle Birken. Ved å åpne de useedede puljene for elsyklister, har disse også mulighet til å sykle sammen med kamerater eller kollegaer som sykler på vanlige terrengsykler, sier Amundsen Aas.
Ingen sikkerhetsrisiko
Amundsen Aas er ikke bekymret for at elsyklene skal være til fare og sjenanse for andre deltakere.
Sykkelen må være innenfor det norske regelverket, som sier at elsykler kan ha maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når sykkelen oppnår en hastighet på 25 kilometer i timen. Å vise hensyn til andre i løypa er et krav til alle deltakere, uansett sykkel eller klasse.
– Vi ser ikke sikkerheten som noe problem. Men vi vil ikke at elsyklistene skal blande seg inn med de som konkurrerer på tid og merker. Det er derfor vi åpner den siste, useedede puljen for elsykler, sier Amundsen Aas.
Hun er derimot mer spent på om noen av elsyklistene vil gå strømtomme underveis.
– Vi har vært klare på å informere tydelig om at vi ikke har noen ladestasjoner eller batteriservice underveis, så det er viktig at folk kjenner sykkelen sin og vet hvordan de skal disponere batterikapasiteten sin, slik at de ikke står med flatt batteri midt inne på fjellet, sier hun.
Viderefører bukkestyre-klassen
I fjor åpnet Birken en egen pulje for syklister med kross-sykkel, og tilbudet trakk 55 deltakere. Det er både tidtaking og rangering, men det deles ikke ut merker til ryttere i denne puljen.
– Denne typen sykler er såpass forskjellig fra vanlige terrengsykler med sine fordeler og ulemper at disse heller ikke kan blandes inn i merkekonkurransen. Om de seg imellom regner ut dette hvis de er interesserte, er jo opp til dem, sier Amundsen Aas.
Denne klassen videreføres i år, men er nå omdøpt til All-Road. Ved å endre navnet på puljen fra kross til All-Road står Birken friere til å definere egne regler for utstyr, og tillater nå alle egnede sykler med bukkestyre.
– Kross eller cyclocross er en egen gren innen UCI med spesifikke regler og krav til syklene, og er tilpasset cyclocross ritt som foregår i helt andre typer løyper enn Birkebeinerrittet. Så for å unngå å måtte forholde oss til disse reglene, ga vi klassen et nytt navn i år. Det eneste kravet vi setter til syklene i denne klassen, er at dekkene må være minst 25 millimeter brede, forklarer Amundsen Aas.