/ Annonse

Turtips: Fagervann

I fjor fikk jeg fart på stisyklingen igjen, for fullt. Jeg har syklet 3-4 ganger pr uke stort sett så lenge det har vært bart på bakken.

Sist oppdatert 8. juni 2018 kl 06.55

Siden i fjor har jeg hatt Enduro 650b, Enduro 29 og nå sist den råeste sykkelen jeg kan tenke med. En Enduro Coil med Öhlins fjærdemping! Gjennom sesongen i fjor og så langt i år har jeg funnet en hel del fine turer,  noen som jeg effektive kan ta etter jobb. Flere venner er blitt med på stikjøret og kjøpt seg stisykler. Jeg får stadighet spørsmål fra venner og kjente om jeg kan vise noen bra turer i Oslo-området. Noen av disse turene vil jeg også dele med dere.

I går tok jeg to ferske Stumpjumper-eiere fra kontoret på stitur. Ene har flere år på stisykkelen, mens andremann prøvde sin sykkel for første gang. Gradestokken var nærmere 30 grader og vi ville ha en tur som ikke var alt for lang. Jeg ville likevel at gutta skal få testet seg med en effektiv sti og bra nedkjøring. Vi kjørte bil inn til Maridalen skole og hvor stien opp til Fagervann starter fra veikanten. Stien går fra bommen som står på venstre siden av veien rett før skolen. Det er bra stigning hele veien og en intens tur opp, men første belønningen er å ta et bad på toppen i Fagervann.

Stien deler seg i to noen hundre meter etter start, vi gikk stien til høyre opp. Begge stiene er rå å kjøre ned, men byr på forskjellige utfordringer. Til høyre som vi tok opp er det brattere og mer steinete, her må man av og gå flere steder på turen opp. Stien til  venstre er mer variert og har lengre flytpartier med mindre helling.

web_IMG_4086

Da vi kom frem svette og varme ved Fagervann var det faktisk enda bedre å bade enn det vi hadde forstilt oss. Vi valgte å kjøre den andre stien på vei ned, og ikke samme som vi gikk opp. Med tidenes tørreste forhold er den bedre enn noen gang.

Dette var første gang jeg syklet på min nye Enduro Coilen her, og den imponerte igjen på denne turen også. Den slutter ikke å imponere. I fjor bunnet demperne på et dropp på denne turen, selv om det var satt opp ganske så riktig, så jeg var spent på hvordan det ville være med denne sykkelen. Denne gangen var det ikke noe problem. Det føles som demperne på Coilen er noe stivere, men også mer progressive. Noe som gjør at jeg tør å dra på mer enn noen gang siden jeg blir mer og mer sikkert på at den ikke gir etter noe sted. I de røffeste, steinete, partiene av stien kunne jeg ikke unngå å merke hvordan det fløt over.

Sykkelen lekte med slagene som kom fra stenene og gjorde det enda letter for meg og manøvrere meg nedover. Da vi kom ned til bilen halvannen time senere var det en  happy gjeng som hadde vært på tur, hvor alle var super fornøyd med sin sykkel. Denne gangen rakk vi bare en tur opp og ned, men prøver som regel å få tatt to. Så får jeg tatt begge stiene.

kart fagervann

Jens-Martin Johnsrud

Jens-Martin-Johnsrud_low - Copy

Jens-Martin Johnsrud bor i Oslo og sykler sti/enduro, gravel og landevei, 3-5 dager pr uke. Han sykler på Enduro Coil, Diverge Expert og Tarmac Expert SL6. Han er tilknyttet den autoriserte Specialized-forhandleren Sykleriet.  Jens-Martin startet Stereo Skis og kjører mye ski om vinteren, og bidrar med markedsføringen av merket. Gjennom skimiljøet kjenner han mange som er gira på enduro og gjennom utdanning en hel del som sykler landevei. Nettverket blir engasjert på turer som filmes og fotograferes.