Terrengsykkels hverdagstips: Ledd tilgjengelig

Det er mye som kan gå galt på en terrengsykkeltur. Noe kan du være forberedt på, uten at du må fylle sekken.

Sist oppdatert 3. november 2014 kl 08.01
VÆR BEREDT: Med kjedeskjøtelink på bremseslangen slipper du frustrasjon over å lete etter denne lille delen i sekken, i lomma, eller i verktøykassa.
VÆR BEREDT: Med kjedeskjøtelink på bremseslangen slipper du frustrasjon over å lete etter denne lille delen i sekken, i lomma, eller i verktøykassa.

Å ryke et kjede gjør at vi brått blir klar over sykkelens akilleshæl. Med et fungerende kjede er den et fabelaktig fremkomstmiddel og en kilde til både glede og moro i så vel skog som fjell. Uten kjede er den bare en titalls kilo tung sparkesykkel som er seig og få med seg i oppoverbakker. Når du i tillegg må bære på skiten i stive karbonsko og en trang seleshorts som er konstruert for fremoverbøyd sittestilling er nederlaget komplett.

For å unngå slike pinligheter bør vi alltid ha med en kjedekutter på tur, enten den er kort eller lang, og om stien er bred eller trang.

Men en kjedekutter gjør ingen vår alene. Du må kunne sette sammen kjedet også. Du kan til nød klare dette med kjedekutteren og pinnene som sitter i kjedet fra før, men ofte går dette den veien høna sparker, altså rett i vasken, eller til skogs i dette tilfellet. Mye bedre er det å hente frem trumfkortet det er å ha en løs skjøtelink tilgjengelig. Da reparerer du kjedet på et blunk, og kan sykle videre som om ingenting hadde skjedd.

ALLTID BEREDT: Ta litt tape og et kjedeledd som passer ditt kjede. Om det er KMC eller SRAM spiller ingen rolle, det som betyr noe er om det er til ni-, ti- eller 11-delt.
ALLTID BEREDT: Ta litt tape og et kjedeledd som passer ditt kjede. Om det er KMC eller SRAM spiller ingen rolle, det som betyr noe er om det er til ni-, ti- eller 11-delt.

ALLTID BEREDT: Ta litt tape og et kjedeledd som passer ditt kjede. Om det er KMC eller SRAM spiller ingen rolle, det som betyr noe er om det er til ni-, ti- eller 11-delt.

Slike kjedelinker er notorisk små og vanskelig å plassere noe sted der de får ligge i fred og samtidig lar seg finne i en stresset situasjon.

På mine sykkelreiser verden rundt traff jeg en gang nå avdøde Burry Stander og fikk en titt på hans rittsykkel da. En flott GT Zaskar halvdemper med veljusterte gir og velsmurt kjede. Likevel viste han som meg at uhell skjer. Shit happens, ville sikkert han ha sagt. Og at kjeder ryker, det er banna bein. Det skjer før eller siden, enten du bytter kjede ofte eller ei.

Bare spør Neko Mullally.
Artikkelen fortsetter etter videoklippet

Trikset til unge Stander var å tape fast en løs skjøtelink til bremseslangene foran på styret. Der satt den lett tilgjengelig enten startnummer var montert på sykkelen, eller han var ute på treningstur.

PÅ SLANGEN: Tape fast en kjedelink på bremseslangen så har du den tilgjengelig når du trenger den.
PÅ SLANGEN: Tape fast en kjedelink på bremseslangen så har du den tilgjengelig når du trenger den.

PÅ SLANGEN: Tape fast en kjedelink på bremseslangen så har du den tilgjengelig når du trenger den.

Siden vårt møte i Livigno i Italia den sommeren har jeg gjort som Burry Stander, jeg har syklet med kjedeskjøtelink tapet fast i bremseslangen foran styret. Det synes jeg du og bør gjøre, da slipper du å bruke unødvendig mye tid i myggmyra den gangen kjedet ditt ryker sent på høsten når det er i ferd med å bli mørkt og du er vått på ryggen og kald på tærne.

KJEDETANG: Kjedeskjøtelinkene kan brukes flere ganger, men kan være vanskelig å åpne. En egen tang løser biffen.
KJEDETANG: Kjedeskjøtelinkene kan brukes flere ganger, men kan være vanskelig å åpne. En egen tang løser biffen.

KJEDETANG: Kjedeskjøtelinkene kan brukes flere ganger, men kan være vanskelig å åpne. En egen tang løser biffen.

En tang til å åpne slike kjedelinker er også et hendig verktøy å ha. Dette kan også brukes til å låse linken, men det gjør du også enkelt ved å ha linken i kjedets øvre drag og så tråkke fremover mens du holder bakbremsen inne.

LÅSING: Trekk linken i lås ved å holde bakbremsen inne mens du trår fremover.
LÅSING: Trekk linken i lås ved å holde bakbremsen inne mens du trår fremover.

LÅSING: Trekk linken i lås ved å holde bakbremsen inne mens du trår fremover.

Publisert 3. november 2014 kl 07.45
Sist oppdatert 3. november 2014 kl 08.01
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen