abcd
NY JEKYLL: Cannondales nye Jekyll er en moderne endurosykkel med flere unike løsninger. Foto: Ale di Lullo.
- 11/04/17
Ny Jekyll og Trigger fra Cannondale
av: sykkeløyvind
11.04.17 09.47
Cannondales nye Trigger og Jekyll dropper flere av merkets unike løsninger, men er fortsatt lett gjennkjennelige som Cannondale.

NY PROFIL: Med ny demperplassering og helt ny geometri har nye Jekyll fått en ganske annen profil enn forrige generasjon. Foto: Ale Di Lullo

– Dyad-demperen var utrolig komplisert å sette opp og krevde gjerne at du fikk hjelp av en venn for å sette opp sag, sier Cannondales produkt-sjef, Peter Vallance ærlig. Forrige generasjon Jekyll og Trigger hadde begge en unik bakdemper utviklet av den en gang så genierklærte ingeniøren Peter Denk i samarbeid med Fox. Peter Denk, som også var mannen bak Scotts tidligere Genius-modeller har forlatt Cannondale og jobber nå for Specialized som uavhengig konsulent.

TERRENGSYKKELANSVARLIG: Peter Vallance
er Cannodales produktsjef. Foto: Ale di Lullo

– Jeg jobbet tidligere for Rock Shox, sier den nye dempereksperten hos Cannondale, Jeremiah Boobar, ja han heter faktisk det til etternavn.

BOOBAR: Jeremiah Boobar kom fra
RockShox til Cannondale for snart to år siden. Foto: Ale di Lullo

Jeremiah har på nye Jekyll og søstersykkelen Trigger, jobbet tett med Fox i utviklingen av en ny bakdemper, i tillegg til at han har videreutviklet Cannondales, enkle, men pålitelige demperoppheng. I hjertet av nye Jekyll og Trigger sitter den nye Gemini-bakdemperen som Fox har laget spesielt for Cannondale, etter Cannondales spesifikasjoner. Det unike med Gemini-demperen er at den kan justeres med en bryter på styret til å gi Cannondales nye stisykler to forskjellige vandringslengder.

Her er hva Cannondale skriver om sin nye Jekyll: 

Noe tilsvarende den ekstremt kompliserte Dyad-demperen, som hadde to separate demperkammere som kunne virke hver for seg, eller sammen, har Cannondales Gemini-demper et ekstra luftkammer rundt dempersylinderen som kan strupes og åpnes på kommando.

Vi har forresten testet Cannondale Jekyll flere ganger tidligere. Se bare her: 

Test av 2006-modellen av Jekyll
Test av 2012 modellen av Jekyll

I åpent modus funkerer Gemini-demperen som en hvilken som helst annen Fox X2-demper, mens den i strupet modus for redusert vandring ved at progressiviteten økes betraktelig mot slutten av vandringen, slik at de siste centimeterne i praksis blir utilgjengelig. Retur- og kompresjonsjustering opprettholdes i begge dempermodus. Med Dyad hadde hver dempersylinder sin egen returjustering. Selv rutinerte Cannondale-forhandlere og verksteder måtte tidt og ofte ty til manualen for å sette opp Dyad-demperne riktig. Nå setter du opp Gemini-demperen akkurat som du ville satt opp en vanlig demper.

NY DEMPER: Den nye Gemini-demperen kan stilles inn i Hustle eller Flow-modus med en bryter på styret. Vippearmen er i karbon. Foto: Øyvind Aas

– Gemini-demperen krever heller ikke noe egen høytrykkspumpe slik Dyad krevde. Den nye Gemini-demperen er rett og slett mye mer brukervennlig, sier Vallance.

– We all just want to shred trails, right? Without having to spend lots of time with sag setup, sier han tydelig fornøyd med den nye, enklere bakdemperen.

Store endringer

Men, selvfølgelig er det mer som er endret med nye Jekyll og Trigger enn selve bakdemperen.

Begge syklene er helt nye fra gaffel til bakhjul. Det vi la merke til aller først er at Cannondale har droppet kjennetegnet, Lefty-gaffelen. Forrige generasjon Jekyll fikk en egen Lefty-gaffel, Lefty Max laget. Da ble det gjort et stort nummer ut av dens fortreffelighet. Nå er det standard tobeinte gafler på syklene.

– Vi elsker Lefty hos Cannondale, men den er ikke alltid like lett å selge i noen markeder, sier Vallance og trekker fram et froskelårspisende folk som elsker endurosykling, som et eksempel på et marked som ikke har omfavnet Lefty-gaffelen til grov stisykling.

– Til rittsykling har Lefty-gaffelen fortsatt fortrinn og fordeler som de fleste vet å sette pris på, men til enduro- og stisykling har andre gafler nå blitt så gode og stive at det ikke lenger svarte seg for oss å holde på Lefty-gaffelen. Den nye Jekyll-sykkelen kommer utstyrt med en Fox 36 luftgaffel med 170 mm vandring og standard offset. Trigger kommer med Fox 34-gaffel med 150 mm vandring.

VAIERFØRING: Ryddig vaierføring på nye Jekyll. Foto: Øyvind Aas

– Vi har designet den nye Jekyll med en lang frontramme, slik det kreves av en moderne endurosykkel, sier Peter Valance, stående på terrassen til en liten fjellrestaurant 1000 meter over Middelhavet og Finale Ligures dype og myke sandstrender. Finale Ligure har de siste årene blitt Europas fremste destinasjon for nedoverbasert stisykling, spesielt vinterstid. Terrengsykkel har blitt invitert sammen med resten av Europas journalister til å prøvesykle både nye Jekyll og nye Trigger på stiene rundt Finale i løpet av to dager i slutten av mars.

– Den lange fronten gir god stabilitet, fortsetter kanadiske Valance. Jekyll har fått slak 65 graders styrevinkel og er designet rundt en 35 mm kort stem, forteller han.

– Men hva som gir nye Jekyll ekstra awesomness er den spesielt korte bakenden, sier han og gliser.

FRONT AND REAR WHEELS FOR ULTIMATE TRACTION: Cannondale er opptatt av at terrengsykling først og fremst skal være moro. Foto: Øyvind Aas

– Vi har brukt Cannondales unike Ai - asymmetric integration - for å oppnå superkorte kjedestag. Ai innebærer at drivverket på Cannondales sykler er flyttet noen millimeter til høyre på sykkelen i forhold til standard. Bakrammen har 148 mm avstand mellom endestykkene, noe som er såkalt Boost-standard avstand, men i forhold til Boost er drivverket flyttet enda lenger til høyre. Boost flytter drivverket 3 mm mot høyre i forhold til standard 142 mm bakrammer, Cannondales Ai flytter drivverket 6 mm mot høyre, altså ytterligere 3 mm i forhold til Boost.

Ikke så mye, men i følge Cannondale gir det et par fordeler.

AIAIAI: Asymmetric integration er Cannondales unike høyrejustering av drivverket. Det gir et hjul med symmetrisk eikespenn og bedre plass til dekk og kjedestag. Foto: Øyvind Aas

– Med Ai kan vi lage superkorte kjedestag uten å kompromisse på dekk-klaring, eller størrelse på selve kjedestagene, sier Valance.

Kjedestagene på Jekyll med 165 mm vandring er på spesielt korte 420 mm. Likevel er det plass til både 2,5 og og 2,6-tommers dekk. Selve kjedestagene er også kraftige og solide, uten at de er smalnet inn for å gi plass til dekkene.

Til sammenligning har nye Intense Tracer, som ble lansert nylig, også den med lovnad om superkort hekk, kjedestag på 432 mm med lik vandring og hjulstørrelse.

– Korte kjedestag gir en leken sykkel som det er lett å hoppe med og sykle på bakhjulet, påpeker Valance.

Cannondale har også klart å finne plass til en flaskeholder på både Jekyll og Trigger. På Jekyll er det plass til en 0,6 liters flaske, mens Trigger lar deg ta med en hel 0,75 liters flaske. Flaskeholderen sitter på seterøret helt nede ved kranken.

MED FLASKE: Nye Jekyll har plass til flaske i ramma. Det kan vi like. Foto: Øyvind Aas

– Vi hos Cannondale har forstått at syklister faktisk liker å drikke på tur, også på de korte turene der du ikke har lyst til å ha med sekk. Det er ikke noe kontroversielt det, sier han, men mange av dagens endurosykler har faktisk ikke plass til flaskeholder.

Dette var nettopp en av tingene vi kritiserte på den nye Tracer-sykkelen fra Intense forleden.

Med sparket til produsenter av stisykler uten plass til flaskeholder gir Peter Valance ordet til Jeremiah Boobar som har utviklet demperdynamikken på Jekyll og Trigger.

– Vi har satt opp Jekyll med en lineært progressiv fjærrate, sier han. Altså en fjærrate som blir gradvis hardere gjennom vandringen.
– Dette gir forutsigbarhet, sier han.

– De fleste ledende endurosykler for tiden har mulitlink-oppheng, sier jeg til Boobar litt senere.
– Føler du at Cannondales enkle single-pivot-oppheng gir noen begrensninger sammenlignet med slike multilinkoppheng?

– Single-pivot-oppheng er solid og pålitelig, og det er fullt mulig å utforme det slik at det ikke låser seg, eller strekker seg under bremsing, sier han. Moderne demperteknologi og utvekslingen gjennom vippearmen sørger for at dempingen på Jekyll og Trigger er aktiv, sier han.

Den moderne demperteknologien han referer til er i denne sammenhengen selvfølgelig den nye Gemini-demperen.

– Gemini-demperen har to spesielle innstillinger. Vi har valgt å kalle dem Hustle-mode og Flow-mode. I Hustle-mode reduseres vandringen med 20 prosent, men demperen forblir helt aktiv, sier han.

 

Cannondale og Fox har laget Gemini-demperen slik at du kan bruke demperens andre innstillinger i både Hustle og Flow-mode. På Jekyll 1 kan du for eksempel veksle mellom Fox X2-demperens tre innstillinger i åpen modus i tillegg til at du kan bruke låsespaken, uavhengig av bryteren på styret som veksler mellom Hustle- og Flow-mode.

– Hustle-mode is really a ride-mode, not a climb-mode, sier Boobar.

– Hustle-mode begrenser størrelsen på luftkammeret slik at du bare får tilgang på 80 prosent av vandring. Demperen forøvrig vil fungere akkurat som ellers. Sammenlignet med f.eks Canyon sin Shape-shifter-løsning endrer ikke Hustle-mode demperens utveksling og fjærrate, sier han.

Vi fikk prøvesykle Jekyll og Trigger på stiene rundt Finale Ligure. Vi fikk en dag på Jekyll og en halv dag på Trigger.

Førsteinntrykket av hvordan Trigger oppførte seg på stiene vil dere kunne lese om i Terrengsykkel nummer 67 som kommer ut i begynnelsen av mai. Vi vil også komme med en nøyere test av nye Jekyll i en av sommerutgavene av Terrengsykkel.

Nye Jekyll oppsummert: 

  • Vandring: 165/130 mm bak, 170 mm foran
  • Styrerørsvinkel: 65 grader
  • Kjedestagslengde: 420mm
  • Stack og Reach i Large: 615 og 469 mm
  • Vekt: Jekyll 1: 13 kilo
  • Modeller: Jekyll 1, Jekyll 2, Jekyll 3 og Jekyll Alu
  • Jekyll Alu kan bruke frontgir. 
  • Jekyll 2 og 3 har alu bakramme
  • Jekyll 1 har karbon foran og bak
  • Priser: Jekyll 1: 73 000 kroner, Jekyll 2: 58 000 kroner, Jekyll 3: 39 000 kroner, Jekyll al: 29 000 kroner
  • Tilgjengelighet: Alle syklene er tilgjengelig fra 5 april i Cannondaleforhandlere. 

GEOMETRI: Nye Jekyll har moderne mål for moderne stisykling og enduro

Jekyll i terrenget, et førsteinntrykk.

Med teststart på toppen av fjellet i Finale Ligure ble det liten tid til innkjøring på den nye Jekyll-sykkelen. Det var bare å få satt opp passelig med sig i demperne og justere inn hendler og setehøyde før det var tut og kjør på en av Finales vidunderdelige enduro-stier.

 Vi fikk prøve toppmodellen Jekyll 1 som er utstyrt med kremdeler over hele linja. XX1 Eagle-gruppe med Dsecendant-krank og 30-tenners klinge,  Race Face Turbine senkepinne, SRAM Guide RSC bremser og Cannondales egne Hollowgram karbonhjul med 30mm indre bredde. Disse var skodd med reale Maxxis DHF EXO MaxxTerra 2,5-dekk foran og DHR 2,4-dekk bak.

REALE DEKK: Både Jekyll og Trigger kommer med robuste dekk fra Maxxis. Jekyll med 2,5 og 2,4 - Trigger med 2,4 og 2,3. 

– Vi er dritlei tynne dekk som punkterer og ikke funker, sier Peter Valance om dekkvalget. – Maxxis DHF og DHR er de beste dekkene til råkjør i skogen. De er ikke de letteste og de ruller ikke så lett på asfalten, men vi vil jo bare shredde stiene, sier han.

Jekyll 1 er videre utstyrt med Cannondales eget karbonstyre på 785 mm og 35mm alu-stem, samt et Fabric Scoop Shallow sete med titanskinner. Gaffelen er en Fox 36 Fit 4 med 170 mm vandring og Kashima-belegg på innerbeina.

PRØVEKJØRING: Vi fikk noen timer på nye Jekyll på fabelaktige, grove stier i Finale Ligure. Foto: Ale di Lullo

Ute i terrenget føles Jekyll lett på foten og kvikk på labben. I de første svingene blir vi litt overrasket over den lette fronten og kommer litt på etterskudd slik at vi ikke får presset maks grep ut av fordekket. Løse, halvdoserte svinger krever en del vekt på fronten, og det endres ikke med 420 mm kjedestag og 170 mm vandring i gaffelen.

Inntrykket videre er solid, kvikt og veldig lettkjørt. Den lette fronten gir også en noe nervøs følelse i svingene, men dette vil sikkert kunne overvinnes med litt mer tilvenning.

Sammenlignet med forrige generasjon Jekyll er den nye modellen flere hakk mer moderne og vesentlig mer tilpasset endurodisiplinen slik den utøves i dag.

Hustle-modusen kan skrus på både i klatringer og i partier der du ønsker å tråkke ekstra hardt på pedalene. Du kan også smelle sykkelen i Hustle-modus gjennom pumpepartier der du ønsker en fastere sykkel med bedre pumpeegenskaper. Helt klart nyttig for dem som jager sekunder og godfølelsen i varierende terreng.

De korte kjedestagene gir sykkelen en leken popp og den er lett å flikke fra side til side på stien. I tekniske klatringer fungerer den bedre enn den lange gaffelen tilsier, men de mer rendyrkede enduroegenskapene går nødvendigvis noe utover allsidigheten som stisykkel i småkupert terreng. Dette er et bevisst valg fra Cannondales side og bøtes på med at Trigger har inntatt rollen som allsidig, men grov stisykkel. 

Trigger

NY TRIGGER: Vi kommer tilbake med mer informasjon om den nye Triggeren også, både på nett og blad. Følg med. Foto: Ale di Lullo 


 
 
VIS KOMMENTARFELT
abcd
Thomas Engelsgjerd og Camilla Hott debuterte til sammenlagtseier i det tre dager lange...
abcd
Hilde S. Strædet og Henrik Myhrvold tok andre stikk i den skandinaviske utforcupen.
abcd
Gunn-Rita Dahle Flesjå var åtte sekunder unna gullet på maraton-VM i Singen.
- 21/06/17
Det feteste trikset
- 18/06/17
NM-gull til Siggerud og Bøe Jacobsen