Det nederlandske laget KMC med Gerben Mos og Bram Room vant Offroad Valdres med rett under to minutters margin. Foto: Ingeborg Scheve
- 23/07/16
Vant Offroad Valdres på oppløpet
av: Ingeborg Scheve
23.07.16 19.16
Etter 15 mil over fjell og myr og skog var det under to minutter som skilte de to raskeste lagene i Offroad Valdres.

– Vi vant dette rittet på den siste singletracken. Det andre laget tok feil i en avkjøring, og da kjørte vi forbi dem, sier Gerben Mos og Bram Rood fra det nederlandske laget KMC. Men noen lett tur var det ikke, selv om konkurrenten bomma på oppløpet.

– Vi kjørte dette med hardtailsykler. Det var det tyngste med turen. Det lønnet seg i motbakkene og på det lille som var av grus, men straffet seg i terrenget, sier Room.

Nederlenderne vant Offroad Valdres med under to minutters margin til Greg Saw og Thomas Engelsgjerd i Team Hardrocx-ABAX racing with Swix. KMC var i mål på 7:51:00, mens Saw og Engelsgjerd var inne på 7:52:58. Deretter var det over en time ned til Team Valdres på tredjeplass. 

Fullstendige resultater alle klasser 

KMC-gutta var første lag innom sjekkpunktet på Breiset og ledet der med et knapt halvminutt på Hardrocx-ABAX. På Gomobu, der rytterne hadde første obligatoriske 5-minutters stopp, var nederlenderne fem sekunder foran Saw og Engelsgjerd. Men så angrep Hardrocx-ABAX, skaffet seg en grei luke, og ledet med mellom ett og to minutter nesten helt til mål.

Les også: Setter av tid til kos  

Sur avstikker på slutten
Saw og Engelsgjerd innrømmer at det var litt surt å tape på grunn av at de kjørte feil.

– Når du har ledet nesten hele veien er det klart at det er litt kjipt når rittet blir avgjort fordi du tar en bitteliten omvei på slutten, sier Saw.

Samtidig er det å navigere etter GPS-sporet også en del av konkurransekonseptet i Offroad Valdres, og totalt sett er Hardrocx-gutta godt fornøyd med dagen, og syns rittet frister til gjentakelse.

– Valdres er ett av de flotteste landskapene i Norge, så da jeg så at jeg var ledig den helga Offroad Valdres gikk, så tenkte jeg at dette fort kunne bli det flotteste rittet i hele sesongen, sier Saw.

Neste gang vurderer de imidlertid både mer trening i løypa og mer fokus på GPS-sporet.

Saken fortsetter under

Greg Saw og Thomas Engelsgjerd i Team Hardrocx-ABAX racing with Swix ble slått på de siste kilometerne etter å ha ledet mesteparten av dagen. Foto: Kent Murdoch

Rappa konseptet til Offroad Finnmark
Offroad Valdres, som ble kjørt for første gang i år, er på mange måter en blåkopi av Offroad Finnmark i det at løypa ikke er merket og at det er  en lagøvelse. Deltakerne laster ned løypesporet og kart på sine GPS-enheter og kjører etter det.

– Men Offroad Valdres er en lettversjon i det at vi kommer til å ligge på mellom 150 og 170 kilometer, mot Offroad Finnmark på 300 og 700 kilometer. Det er jo mye mer ekstremt enn det vi legger opp til. Offroad Valdres vil i tillegg ha vesentlig mer teknisk terreng enn Offroad Finnmark, sier Nymoen.
Off Road Finnmark starter også med en 150km-versjon i år. Den går allerede kommende lørdag og kjøres som et solo-ritt med egen fatbike og junior-klasse. Offroad Finnmark 700 og 300 starter henholdsvis 2. og 4. august. 

Les mer: Stjal babyen, vant mora 

Kontroll på detaljene
Mens Saw og Engelsgjerd tok rittet på sparket, hadde Mos og Rood ligget på fjellet innenfor Vaset og trent i terrenget de siste par ukene. Han mener det var en fordel å ha trent på de siste nedkjøringene og ikke minst kjenne til avkjøringene.

– Vi meldte oss på tre dager før, forteller Saw, som ikke hadde andre ambisjoner med rittet enn å få en tur i flott terreng.

Strøkne forhold
Arrangøren kunne knapt bedt om bedre forhold for premiereutgaven av det 15 mil lange ultrarittet ved foten av Jotunheimen: I underkant av 20 grader på fjellet, lett vind, delvis skyet til skyet vær, og tørre løyper etter langvarig godvær gjorde at de raskeste to lagene kjørte fortere enn forventet selv om løypa ikke var merket.

Likevel ble distansen i overkant for en del av deltakerne, og ingen av de rene kvinnelagene greide sperretida på Gomobu. Til neste år vurderer arrangøren å etablere en variant med halve distansen.

– Alle tilbakemeldinger på konseptet har vært gode, så nå gjelder det bare å justere på detaljene, sier løypelegger Ole Christian Nymoen på banketten etter rittet. 

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Greg Saw og Thomas Engelsgjerd i Team Hardrocx-ABAX racing with Swix ledet fra andre sjekkpunkt helt til noen kilometer før mål, men aldri mer enn at de visste det ble en kamp til døra. Her fra Grønnsenhøgda. Foto: Kent Murdoch


 
 
VIS KOMMENTARFELT
Vinteren, også kalt den kalde fine tida, er her
80/20-serien vil favne bredere, både geografisk og demografisk, blant annet med nye klasser, lagkonkurranse og nye arrangører. Foto: Anette Røssum Bastnes
Den norske enduro serien vil utvide konkurransekonseptet.
Med tilskuddet fra Statskog skal NOTS Lillehammer og Omegn utbedre en rekke av de bynære stiene. Foto: Asgeir Linberg
Dugnadsjobben med stiutbedring og klopping starter til våren.
- 15/11/17
– En mektig opplevelse på to hjul
Vil du være med å prege hva NOTS skal fokusere på? Foto: NOTS
- 08/11/17
Er du NOTS nye leder?