abcd
ADLET: Tom Ove Kaland og Bjørn Egil Djuphagen Svela er slått til riddere av Sufferlandria. Men det kostet. Foto: Trimeriet Flekkefjord
- 17/01/15
Slet seg til riddere av Sufferlandria
av: Ingeborg Scheve
17.01.15 07.00
Etter nesten 11 timers sammenhengende intervalltrening ble Tom Ove Kaland og Bjørn Egil Djuphagen Svela slått til riddere av Sufferlandria, de første norske av slaget.

Blant kravene for å bli slått til Ridder av Sufferlandria er å kjøre ti Sufferfest-økter på rappen, med maks 10 minutters pause mellom hver video. Det tok 10 timer og 40 minutter. Dagen derpå meldes kun om litt såre stusser og konstant sultfornemmelse, men ellers relativt god form.

Gutta svidde av drøyt 7000 kalorier hver, langt mer enn de greide å hive innpå underveis i form av sportsdrikke, gels, barer, bananer, brødskiver og et par poser seigmenn.

– Du blir litt kvalm og dårlig i magen etter hvert av alt det søte, forteller Kaland.

Lidelse av nye dimensjoner. Kaland har vært med på både Geilo24 og Hole 12-timers før, men forklarer at Sufferfest-maratonen var langt mer krevende, selv om de andre arrangementene strekker seg over lenger tid.

– På Geilo24 for eksempel, så går det i et rolig tempo hele vegen. Her var det intervalltrening hele tida. Vi syklet så hardt vi kunne i nesten 11 timer, og lå hele tida på 60 til 80 prosent av terskel. Det var en helt ny opplevelse, sier Kaland.

At det skulle bli slitsomt var de helt innstilt på. Men noe av det tøffeste var Det skapte noen problemer underveis, men gutta bet det i seg og holdt ut.

Les også:
Trener Sufferfest hver dag helt til våren 

Gutta hadde fått låne den ene spinningsalen til Trimeriet Flekkefjord, og rigget seg til fra morgenen søndag 11. januar. Den datoen hadde vært satt av lenge. De to kompisene bestemte seg for å gå for adling i Sufferlandria under en treningstur utendørs en deilig sommerdag i 2014. Da hørtes 11. januar ut som en strålende ide. De tråkket i gang fra morgenen, og i løpet av dagen fikk de rett som det var besøk av treningskamerater som var med på en økt eller to.

– Folk kom og gikk litt i løpet av dagen, og det var veldig motiverende, sier Kaland.

Les også
Norske gründere lover å gjøre innetreningen mindre monoton 

En hel ukes treningsmengde i ett jafs. Kaland, som er spinninginstruktør i klubben og kjører et par sykkeløkter i uka, legger normalt ned mellom 10 og 14 timer trening i uka. Denne uka fikk han hele dosen på en dag. Men æren over å bli kongerikets første Riddere av Sufferlandria var verdt smerten. For ham og kompisen var det nemlig et poeng å bli de første.

– Det var hele tida planen å bli de første ridderne i Norge, så vi ble litt bekymret for et par uker siden da vi hørte om noen i Haugesund som visstnok har planer om å gjøre det samme. Det ville vært litt surt om de gjorde det først. Men de hadde heldigvis satt seg en dato som var senere enn oss, sier Kaland lettet.

– Det er en deilig følelse å ha greid det, og vi vil alltid være de første norske ridderne, sier han, og ønsker flere velkommen i klubben.

– Vi vil gjerne se flere norske syklister på lista over Riddere av Sufferlandria. Men jeg vil definitivt anbefale å trene mye på rulle før en setter i gang, og kjøre mange lange økter innendørs. Det er helt annerledes enn å sykle langt ute, sier Kaland.

Mer inspirasjon til rulletrening? Slik gjør du rulletrening artigere 


 
 
VIS KOMMENTARFELT
abcd
Stihjelmen Leatt DBX har et helt unikt beskyttelsessystem for ekstra sikring mot hodeskader.
abcd
Fox Metah ser helt annerledes ut enn andre stihjelmer. I tillegg kommer den i mange farger.
abcd
Hilde Sangesland Strædet kjørte ut under utfor-NM i helga og er ute resten av sesongen.
abcd
- 23/07/17
Rønning og Leivsson vant utfor-NM
abcd
- 20/07/17
Offroad Finnmark-debutant: – Jeg har aldri syklet et terrengsykkelritt