Tidenes julegave til stisyklistene i Nes

Nes kommune gir over fire millioner kroner til den 15 kilometer lange løypa som skal gå fra Syningen til sentrum i Nesbyen.

Sist oppdatert 16. desember 2017 kl 16.24
Den 15km lange løypa fra Syningen til sentrum i Nesbyen er nå halvfinansiert. Når den står ferdig blir den Nordens lengste av sitt slag. Foto: Brynjar Tvedt
Den 15km lange løypa fra Syningen til sentrum i Nesbyen er nå halvfinansiert. Når den står ferdig blir den Nordens lengste av sitt slag. Foto: Brynjar Tvedt

Torsdag bevilget kommunestyret i Nes 2.25 millioner kroner i tilskudd og 1.78 millioner kroner i lån, så vel som 50.000 kroner årlig i driftstilskudd til prosjektet "Nesfjella til sentrum". Det er nesten halvparten av prosjektets totale budsjett på drøyt 9.5 millioner kroner.

– Vi spretter ikke noen sjampanje nå, men vi har fått en pangstart på prosjektet, sier Osmund Ueland, som er styreleder for prosjektet og stiftelsen Norges Flotteste Sykkelopplevelse.

Les også: Bygger Nordens lengste stisykkelløype   

Prosjektet "Nesfjella til Sentrum" består blant annet av en 15 kilometer lange sykkeltrasé som vil gå fra Syningen på 950 meter over havet ned til Nesbyen sentrum. Ove Grøndal og Knut Lønnqvist i Trailhead Nesbyen lanserte ideen til prosjektet i vinter, og stien skal etter planen stå klar i 2019.

Løypa vil bli 80cm bred, bygget på bærekraftige prinsipper slik at den skal tåle både vær og vind så vel som stor trafikk, og skal tilrettelegges slik at den kan sykles av familier og barn på de fleste typer sykler så vel som erfarne stisyklister med fulldemper. Og den blir Nordens lengste av sitt slag.

Saken fortsetter under

Nesfjella til Sentrum høst 2017 1 - Brynjar Tvedt 800x1000
Utsikten i den nye løypa blir upåklagelig. Løypa skal også bli familievennlig og kunne brukes både oppover og nedover. Foto: Brynjar Tvedt

Utsikten i den nye løypa blir upåklagelig. Løypa skal også bli familievennlig og kunne brukes både oppover og nedover. Foto: Brynjar Tvedt

Spleiselag
Resten av finansieringen vil bli et spleiselag mellom det lokale næringslivet, spillemidler og ulike fond.

– Vi kommer til å søke Sparebankstiftelsen DNB, Sparebankstiftelsen Hallingdal Valdres, Gjensidigestiftelsen og andre fond. Vi vil kontakte næringslivsaktører i sentrum og på fjellet, enkeltpersoner og foreninger for å komme i mål, sier Ueland, som har tro på at de vil lykkes.

– Jeg er overbevist om at vi får til dette. Det er stor begeistring for at det skjer noe i Nes, og i løpet av sommeren har det vært en fin utvikling på fjellet. Der har de bygget stier som knytter hytteområdene sammen og gjort klart for den lange stien, og det har næringslivet i fjellet gjort helt på eget initiativ, sier han.

Les også: Klippet snora for nok en sti i Nes 

Saken fortsetter under

Ove Grøndal - Tore Haraldset - Knut Lønnqvist - Snorre Veggan 1400x933
Ove Grøndal (til venstre) og Knut Lønnqvist (til høyre) lanserte prosjektet Nesfjella til sentrum før sommerferien. Her sammen med ordfører Tore Haraldset under åpningen av stier i fjellet tidlig i høst. Foto: Snorre Veggan

Ove Grøndal (til venstre) og Knut Lønnqvist (til høyre) lanserte prosjektet Nesfjella til sentrum før sommerferien. Her sammen med ordfører Tore Haraldset under åpningen av stier i fjellet tidlig i høst. Foto: Snorre Veggan

Må få klarsignal fra grunneierne
Neste steg er å få alle de berørte grunneierne med på en intensjonsavtale om utbyggingen. Ueland forventer å ha disse i boks innen 31.desember, slik at reguleringsplanarbeidet kan starte rett over nyttår.

– Det er 15 grunneiere som blir berørt. Det er lengden på stien som blir det største inngrepet, for stien i seg selv er 80 c m bred, så det er ikke snakk om noen motorvei.

Så sant finansiering og grunneiersamtykke kommer på plass, vil byggingen starte høsten 2018.

Publisert 16. desember 2017 kl 16.24
Sist oppdatert 16. desember 2017 kl 16.24
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen