- 27/12/14
Test: Skørn Tjuge6ks X4
av: Kristoffer H. Kippernes
27.12.14 07.00
Tredje sykkel ut i tjukksykkeltesten, er en håndbygd sak fra Valdres. Les hva vi mener om tjukksykkelen fra Skørn!

Fartsmaskin

Wubbo Boiten fra Nederland er utdannet mekaniker, og har flere år som aktiv syklist bak seg. I 2008 kjøpte han gården Sørre Skøren i Valdres, og to år senere var sykkelmerke Skørn født. 

Skørn har spesialisert seg på å skreddersy sykler for den enkelte kunde. Wubbo tilpasser sykkelen for å sikre at du får korrekt sittestilling, mens dere sammen velger komponenter som passer din lommebok og ditt bruksområde. Lakkering i din favorittfarge er også mulig, mot et tillegg i pris. 

 

Smykke: Den superlette NEXT SL-kranken fra Raceface kompletterer en dyr og lett utstyrspakke forøvrig

Terrengsykkel fikk ikke velge noe selv, men ble tilsendt en helsvart sykkel i matt karbon, utstyrt med komponenter fra øverste hylle. Det var ingenting å utsette på utstyrspakken, og karbon rund baut gir sykkelen et eksklusivt utseende. SRAM XX1 girgruppen med elleve gir bak og kun ett gir foran kommer virkelig til sin rett på en helstiv sykkel. Kjedet holdt seg på plass selv når det ristet som mest, og det var aldri noen problemer med giringen. 32 tenner på tannhjulet foran kombinert med en 11-42 kassett bak fungerte godt på barmark, men for vinterbruk ønsker vi oss lettere utveksling. 

Enkelt: Skørn er den eneste sykkelen i testen med 1x11-drivverk. Praktisk, men dyrt.

Det er likevel hjulsettet som fortjener mest oppmerksomhet. De 80mm brede karbonfelgene, og dekk satt opp slangeløst, skal ha mye av æren for den lave vekten. En vekt på like over 10 kg gjør sykkelen ekstremt kvikk og leken. Det er spesielt i ulendt terreng dette er merkbart, hvor en må jobbe langt mindre for å få med seg sykkelen over eller rundt hindringer. Dette gjør at sykkelen belønnes med høye karakterer i kategorien sti og sykkelglede. Det eneste vi kunne ønsket oss annerledes er kortere kjedestag. 

Superlett: Karbonhjulene på Skørn-sykkelen er med god margin de letteste blant samtlige testsykler.

På snø eller sand var den lave vekten til Skørn ikke en like stor fordel. På løst underlag kommer uansett mesteparten av motstanden fra underlaget, og noen kilo forskjell på sykkelen er ikke lenger like viktig. Sykkelen fra Skørn er likevel i en klasse for seg selv, og rettferdiggjør den høye prisen. 

«Sykkelen fra Skørn er i en klasse for seg selv, og inspirerer til å sykle fort. »

Skørn Tjuge6ks X4 Proff Ultimate XX1

Nettside: www.skorn.no

Pris: 49950 kr (hjulsett 10950, ramme 10900)

Vekt: 10,1 kg

Forhjul: 2,6 kg

Bakhjul: 2,86 kg

Ekstremt lett

Fine detaljer

Dyr

Lange kjedestag

UTSTYR:

Ramme: Karbon, 190x12 mm skruaksling

Gaffel: Karbon, 135x15mm aksling

Hjul og dekk: Skørn 80mm karbonfelger, KT nav, Vee Snowshow 4,7" dekk

Bremser: Shimano XT, 180 mm skive foran, 160 mm skive bak

Gir og drivverk: Race Face Next SL krank, Rotor kranklager, SRAM XX1 1x11 gir, hendel og kasset.

Styre og framspring: Bike Ahead 72 cm styre, på Syntace F109

Sete og pinne: Pro Falcon sete, på Schmolke Carbon TLO pinne

 

GEOMETRI:

Lengde kjedestag: 467mm

Styrevinkel: 70 grader

Styrefremløp: 45mm


 
 
VIS KOMMENTARFELT
Den 15km lange løypa fra Syningen til sentrum i Nesbyen er nå halvfinansiert. Når den står ferdig blir den Nordens lengste av sitt slag. Foto: Brynjar Tvedt
Nes kommune gir over fire millioner kroner til den 15 kilometer lange løypa som skal gå fra...
Det nye endurorittet Trans-Madeira arrangeres for første gang i juni 2018, og byr på flere av løypene som ble brukt i Enduro World Series i år. Foto: Antonio Abreu
I etapperittet Trans Madeira kan du sykle løypene fra Enduro World Series.
Terrengsykkel lanserer lesertur til Portugal i januar, en sjanse til å bytte ut slaps og kulde med bedre temperaturer i seks dager. Foto: Arrangøren
Seks dagers stisykkeltur til Portugal er første tur i 2018.
Det kom 43 syklister på første GodTurGuiding i NOTS Follo, og 10-15 nye NOTS-medlemmer. Foto: Trond Dyrnes
- 07/12/17
Feiret nytt NOTS-lag med 43 på fellestur