Foto: Kristoffer H. Kippernes
- 21/08/17
Manengens Birken-sykler
av: Kristoffer H. Kippernes
21.08.17 10.00
I anledning Birkens 25-årsjubileum, viser Lars Ragnar Manengen sin samling av sykler spesialbygget for å komme først over fjellet.

Les også: Sykler Birken på prototype

«Birkensykkel» har blitt et begrep i norsk sykkelsammenheng. Spesielt fra rundt år 2000 og utover viste norske merker å gjøre seg nytte av at 20 000 nordmenn i flere år stilte til start i det populære grusrittet, og av det trådte det frem en sykkelsjanger mer populær enn noen andre. Lav totalvekt, tung utveksling, lettrullende dekk, og i noen tilfeller stiv gaffel i stedet for dempegaffel var attributter tilpasset det lite tekniske rittet.  

 

Lars Ragnar Manengen er et av navnene som gjerne nevnes i samme åndedrag som Birken.  Øyerværingen har i terrengsyklingens kretser også fått rykte på seg for å være over snittet opptatt av utstyr. Med 17 registrerte starter i Birken og to seiere har han også gjort seg noen erfaringer med hva som fungerer. Kombinert med en over snittet stor interesse for å skru, og dyre, tyske lettvektsdeler, har det resultert i flere unike sykler.

 

I anledning Birken 25-års jubileum, tok Terrengsykkel en prat med Manengen, som nå har børstet støv av flere gamle sykler i anledning jubileet. Men deltakelse i Retro-klassen blir det ikke.

 

– Hvilken sykkel betyr mest for deg, og hvorfor?

– Det er en Scott Scale LtD fra 2005. Ramma kjøpte jeg den vinteren, og det var den første sykkelen jeg bygget opp med deler. Det var også den første sykkelen jeg syklet skikkelig fort på. Med den vant jeg Birken for første gang, fikk min første pallplass i norgescup, og min første seier i norgescup. Den har blitt brukt daglig både sommer og vinter siden den gang.. Jeg synes fortsatt det er en av de finere syklene jeg har hatt.

 

– Hvor mange andre sykler har du brukt i Birken, i tillegg til disse?

– Jeg har fortsatt den første Scott Summiten jeg brukte i 1997, men den står i deler. Jeg har også syklet på en Scott Endorphin ett år. I 2004 syklet jeg på en Hard Rocx P.E.R.V.O., det er vel eneste gangen jeg ikke har syklet på en Scott-sykkel siden 1997. I 2013, 2014 og 2015 syklet jeg på tilsvarende sykkel som i 2012, men med en annen ramme. Den jeg syklet med i 2015, står i kjelleren med startnummeret på, og er fortsatt uvasket etter den gangen.

 

– Hvis du skulle valgt en av disse til årets utgave, hvilken ville det vært? Er det kun nostalgiske årsaker, eller rent funksjonelt en grunn til at du velger akkurat den sykkelen?

– Jeg skal sykle på sykkelen fra 2005. Det er nok litt nostalgi, men jeg liker å sykle på den. Den er også bygget med deler som jeg vet funker. På den sitter også de første skivebrems-hjulene jeg bygde i 2006.

 

– Denne lettvekteren fra 2006, hvor lett var den i ritt-modus? Følte du at den ble så lett at det gikk ut over tryggheten på et tidspunkt?

– Den veide 6,5 kilo når jeg brukte den i Birken. Jeg følte meg aldri utrygg på den, jeg bygde den lett, men det skulle fungere. Og det gjorde den jo med tre andreplasser. Den fungerte fint da vi raste nedover Balletbakken i 90 kilometer i timen, men det er ikke sikkert jeg hadde våget å gjøre det samme nå med v-brems og 56 centimeter bredt styre!

 

– Alle disse syklene har 26-tommers hjul. Har 27,5 eller 29 tommer aldri vært attraktivt for deg?

– Jeg har brukt kun 26-tommer hjul i Birken. Og sånn kommer det nok til å forbli, så lenge jeg har dekk og hjul som funker. Jeg mener fortsatt at 26-tommer hjul er raskere på grusen. Og så lenge man har tekniske ferdigheter til å kjøre fort med det nedover, så velger jeg det.

 

– Det må vel bli deltakelse i Retrobirken med en av disse – hva blir målsetningen i årets utgave?

– Nei, jeg stiller litt tidligere på dagen, for jeg må hjem å feire bursdagen til guttungen. Målsetningen er å prøve å ikke sykle saktere enn det jeg gjorde før 2005. Da kjørte jeg i mange år på tider rundt tre timer og ti minutter.

 

– Er det å bygge sykkel til Birken like artig som å sykle selve Birken?

– Det var veldig moro å ha en spesiell sykkel til Birken før i tiden, jeg likte å bygge sykler som jeg var det optimale for de fleste ritt. Men de siste årene har jeg brukt mye mer standard utstyr. Utstyret og syklene har blitt lettere, og har jo som regel bedre funksjon enn hva det hadde for ti år siden.

Les også: Fredrik Haraldseth søkte om tillatelse til å bruke sykkelen i Birken

American Eagle Durango

Ramme: Aluminium

Gaffel: Manitou SX 70 mm vandring

Hjul: Shimano XT nav, Mavic 517 felgring

Dekk: Vredestein Killer Bee (på den tiden brukte jeg for det meste Hutchinson Python Gold dekk, da det matchet fargen på sykkelen bra)

Drivverk: 3 x 9 SRAM 9.0

Bremser: Magura HS33

Sete/setepinne: SDG sete, aluminium setepinne

Styrefremspring/styre: Noname

 

«Jeg kjøpte denne i 1998, og syklet Birken på den i 1999. Da satte jeg ny personlig rekord med en time og tjue minutter. Den er original, bortsett fra dekk og krankdrev. Det var bremsene og gir som var veldig bra på denne. Det er de fortsatt!»

NEON: De ikoniske HS33-bremsene fra Magura kan spottes på lang avstand med den neongule fargen. Bremsene var blant de beste komponentene på denne sykkelen, i følge Lars Ragnar.  

 

 

Scott Scale LTD 2005

Ramme: Karbon

Gaffel: Pace stiv gaffel

Hjul: Tune King/Kong med NoTubes felgring

Dekk: Maxxis Flyweight 330

Drivverk: Shimano XTR, 2 x 10

Bremser: Shimano XTR skivebremser

Sete/setepinne: Selle Italia SLR sete, Ritchey setepinne

Styrefremspring/styre: Syntace styrefremspring, Syncros styre

 

«Dette er kanskje den sykkelen som betyr mest for meg. Den har vært i daglig bruk siden 2005. Jeg vant Birken med den i 2005. Det eneste som er igjen fra da, er ramme, og sete/setepinne. Det er denne sykkelen jeg skal sykle med på Birken i år. Det er trettende sesongen jeg bruker den, nå har den sikkert gått langt over 100000 kilometer!»

RULLET LITT: Klassiker-setet fra Selle Italia har fått merke bruken på en av favorittsyklene til Lars Ragnar.  

 

Scott Scale Lettvekter

Ramme: Karbon

Gaffel: Ritchey stiv gaffel

Hjul: Extralite nav, Pillar titan-eiker og NoTubes 355 felgringer

Dekk: Maxxis MaxxLite 310

Drivverk: 2 x 10, THM Clavicula krank 46t største tannhjul, Tune Rasselband 11-28t kassett

Bremser: Extralite v-bremser

Sete/setepinne: Schmolke setepinne, Tune sete

Styrefremspring/styre: Syntace styrefremspring, Schmolke 56 centimeter styre

 

«Så har vi lettvekteren jeg kom på andreplass med, tre ganger. Det er vel den mest påkosta sykkelen jeg har hatt. Her var det ikke spart på mye. Og det var en sykkel som fikk full overhaling før hvert ritt den ble brukt på. Her var det Extralite deler og Schomlke styre/ setepinne, i tillegg til Clavicula kranken.»

LETTMETALL: Bremsehendlene er så spinkle at de knapt vises på bildet. Lars Ragnar hadde dog ingen betenkeligheter med å bruke de lette v-bremsene i hastigheter opp mot 90 kilometer i timen. 

 

Scott Scale Premium 2012

Ramme: Karbon

Gaffel: DT Swiss dempegaffel

Hjul: Tune Prince/Princess med Pillar titan-eiker og Innolite karbon felgring

Dekk: Continental Race King 2.2

Drivverk: Shimano XTR, 2 x 10.  44-32 foran, 11-36 bak

Bremser: Shimano XTR skivebremser

Sete/setepinne: Schmolke setepinne, Selle Italia SLR sete

Styrefremspring/styre: Syntace styrefremspring, Schmolke 64 centimeter styre

 

«Sist ut er vinner-sykkelen fra 2012. Det er vel den mest optimale sykkelen for Birken som er bygget. 7,5 kilo med XTR, Race King 2.2 og dempegaffel. Men her ble det brukt Ceramicspeed i krank og trinsehjul. Hjulsettet med Innolite-felgene veier under en kilo!» Sykkelen ble bygd i anledningen at Lars Ragnar ble norgesmester i maraton, sjekk saken vi gjorde på sykkelen den gang.

MODERNE: Den nyeste sykkelen har både dempegaffel og skivebremser - samt at Lars Ragnars fargekoordinerte delevalg preger den. 

FOR ANDRE GANG: Lars Ragnar like etter målgang når han vant Birken for andre gang. Foto: Kristoffer H. Kippernes


 
 
VIS KOMMENTARFELT
Robert Goodwin (til venstre) ble nummer tre i Kampen om Kjerringa, bak Sindre Rustan (midten) og Brage Vestavik på førsteplass. Foto: Petter Wilhelmsen
Brage Vestavik vant Kampen om Kjerringa for fjerde år på rad, mens Emily Nerland tok Kampen om...
Martine Stenbro fra Team Terrengsykkel 2015 tok andreplassen i sesongens siste enduroritt. Foto: Per-Eivind Syvertsen
Opptur for Team Terrengsykkel i sesongens siste enduro.
Njåveggen er tre meter høy og en av sesongens nye elementer i Njå Bike Park på Jæren. Foto: Elisabeth Aanensen
Stinettet i Njåskogen er i stadig utvikling, nå senest med en tre meter høy wallride.
Fra stier som brukes i Ringerike Enduro kommende lørdag. Foto: Aslak Mørstad
- 18/10/17
Doble etapper og lagkonkurranse med vandregaffel
Ole Hem sammen med Francesc Guerra Carretero, som vant La Tramuna Singletrack Marathon. Foto: Privat
- 16/10/17
Forvillet seg fra pallen