abcd
Gjertrud Bø bruker rulla mye i treningsarbeidet hele året, og ofte som oppvarming til ritt. Her fra masters-VM på Lillehammer i 2014. Foto: Kent Murdoch
- 25/12/16
Gjertrud Bø: ruller hele året
av: Ingeborg Scheve
25.12.16 07:00
Terrengsykkel hjelper deg meg rulleøktene gjennom romjula.

Kortintervall

  • Oppvarming
  • 3 serier på 10min hver med 45 sek hardt/15 sek pause
  • 3-4min pause mellom serier
  • Nedkjøring

Treningsutbytte:  
- Øke VO2max,
- øve på overfart,
- tåle harde åpninger i ritt, tempovekslinger, spurter og sprint-øvelser

Terrengsykkel har snakket med et knippe av landets skarpeste terrengsyklister for å finne ut hva som er deres yndlingsrulleøkter på rulla, hvorfor de like disse og hvilket treningsutbytte disse gir, slik at du skal ha litt å velge mellom i romjula.

Veteranverdensmester Gjetrud Bø, som også er trener i suksessklubben Soon CK, ruller mye hele året. Først og fremst kjører hun intervaller og styrketråkk på den om høsten og vinteren. Hun bruker også rulle til oppvarming på de fleste rittene. Det gir henne både en lang og god oppvarming, samtidig som hun kan følge opp sine utøvere som er ute i løypa eller skal i aksjon.

Les også: Bø: - De unge må drømme stort 

Ingen duppeditter
For Bø er det som for Rema: Det enkleste er ofte det beste.

– Jeg bruker en enkel Tacx rulle uten noen som helst måler, kun en spak for motstand. Faktisk kjører jeg også uten pulsmåler, sier Bø, og forklarer at det har sine fordeler å være helt frakoblet.

Hun kjører kun på følelse, og merker seg hvilke gir og motstand hun kjører på fra gang til gang. Uten måleinstrumenter får hun ikke konkrete data, men blir desto flinkere til å lytte til kroppen.

– Jeg er kanskje mer bevisst på hva som er mest riktig tempo ut fra målet med økta og er bevisst på å styre intensiteten etter form. Vel, ikke helt. Rulle er for meg stort sett lik full rulle. Det blir nok mest trening i sone 4, sier hun.

Hva er favoritt-rulleøkta?
– En økt jeg syntes er nyttig er tre serier på 10 minutter hver med 45-sekunders drag og 15 sekunders pause. Imellom seriene har jeg tre-fire minutters pause. Kunsten er å gasse på, men ikke kjøre så hardt at du blir skremt når du ser på klokka og tenker at "det er mange sekunder igjen." Hvordan du føler deg i pausene sier også noe om innsatsen har vært passe hard. Føler du deg klar før 15 sekunder har gått, har du kjørt for lett. Samtidig skal du ikke tenke "åh, er det drag igjen alt nå".

Hvorfor er denne økta nyttig?
– Med kortintervaller får vi bra trening av VO2max. Du klarer å ligge på høyere fart enn du ville ha gjort på langintervaller. Dermed får du øvd deg på "overfart". Dette er nyttig for å tåle harde åpninger i ritt, og for å kunne kjøre fort når du trenger det til tempovekslinger og spurter, og for de som deltar i sprint. Både unge og voksne trenger å trene kapasiteten sin og øve på å sykle fort.

Sugen på flere rulleøkter?
Terrengsykkel kjører for tida en serie på elitens favorittøkter. Følg med framover!

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.


 
 
VIS KOMMENTARFELT
abcd
I Grenserittets nye 3-dagers får alle deltakere et handikap basert på alder og kjønn, og...
abcd
Snømangel gjør at Modum Challenge 2017 blir utsatt til februar.
abcd
Oter, sel, ørn, rype og elg. Storstein og fjære, krigsskipsvrak, hopp og sprett og...
- 11/01/17
Hemsedal rendyrker beintøff-konseptet