/ Fatbike

Fatbike er kommet for å bli

Ståle Hansen er hekta på fatbike og er av dem som har vært det en stund. Nå ser han at stadig flere vil prøve seg på tjukkasene, og tror trenden er kommet for å bli.

Sist oppdatert 10. november 2014 kl 08.53
fatbike salg trend boom
HEKTA PÅ TJUKKAS: Ståle Hansen fra Ringebu både selger og sykler fatbike. Det blir stadig flere av dem, bekrefter han. Foto: Kent Murdoch

– Salget har vel ikke tatt helt av, men det har kommet seg hos oss, sier Ståle Hansen i G-Sport i Ringebu.

– Man ser vel at det ikke er den floppen som mange trodde, da mange av de internasjonale merkene også har kommet med fatbike, noterer Hansen.

Standarden etableres
De første fatbikene var tradisjonelle 26-tommere i stål, og uten demping, tunge og robuste. De siste par åra har det vært en rivende utvikling, og syklene blir stadig mer raffinerte. Størrelse på dekk ser ut til å fortsatt å bli 26-tommer, men med forskjellige dekkbredder.

– Dekk, slanger og annet tilleggsutstyr blir mer og mer tilgjengelig, sier Hansen, og legger til at det er størst utvalg i den tradisjonelle 26-tommers.

Mange fatbikes kommer nå med dempegaffel, og flere produsenter tilbyr fulldempere. Men mye kan også justeres med lufttrykket.

– Jeg anbefaler alle å prøve seg fram med litt forskjellig lufttrykk avhengig av underlag og kjørestil. Lufttrykket har utrolig mye å si for både veggrep og kjørekomfort, poengterer Hansen.

Grei inngangsbillett
Syklene kommer nå i stadig flere sjikt. Generelt er nye fatbikes både lettere, bedre og rimeligere enn de første, og karbon blir stadig vanligere. Hansen mener inngangsbilletten ligger på rundt 10.000 kroner. Da får du en sykkel med aluminiumsramme på rundt 15 kilo. 

– Fra cirka 10.000 kroner og oppover får du en bra sykkel, men som med alt annet så får du det du betaler for, sier Hansen.

– Karbon kommer det mer av; prisen og kvaliteten blir bedre, sier han ivrig.

Se også vår store test av fatbikes i oktober-nummeret av Terrengsykkel!

Ikke bare for vinterføre
Hansen vet at mange bruker fatbike til vintertrening, og historiens første NM i fatbike kjøres på Lygna i januar, men Hansen anbefaler varmt å prøve seg på barmark også. 

– Jeg vil vel si at fatbike er en artig sykkel til alle årstider. Skal selv kjøre UltraBirken med den jeg har neste år, sier han, og vet at han ikke blir den første til å gjøre det.

Men at han er en snåling vil han ikke være med på. 

– Angående særinger så tror jeg det er litt blanda drops blant fatbikekjøpere også, ler Hansen, som ikke går av vegen for å leke seg på feite hjul.

I vinter kjørte Hansen Skeikampen Fatbike Challenge, som kjøres i heat og med mye hopp, krappe svinger og bygde elementer. Nå håper han rittet tar opp tråden og fortsetter tradisjonen kommende vinter også.   

Skeikampen Fatbike Crash Kent Murdoch 1400x924
ACTION: Under Skeikampen Fatbike Challenge ble det mange tette oppgjør, og heat-formatet gjør finalene ekstra spennende. Foto: Kent Murdoch

ACTION: Under Skeikampen Fatbike Challenge ble det mange tette oppgjør, og heat-formatet gjør finalene ekstra spennende. Foto: Kent Murdoch

Publisert 10. november 2014 kl 08.54
Sist oppdatert 10. november 2014 kl 08.53
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen