abcd
Petter Fagerhaugs favorittrulleøkt krever sin mann. Foto: Privat
- 30/12/16
Fagerhaug: full gass innendørs
av: Ingeborg Scheve
30.12.16 06:00
Petter Fagerhaug sykler helst ute, men er kjent for å kjøre blodintervaller på rulla også midt i sesongen.

30/15sekunder full gass

  • Hva:
    - Oppvarming 20 minutter
    - 3 drag på 10 minutter hver med 30sek full gass/15sek rolig
    - 3 minutter pause mellom dragene
    - Nedkjøring 20 minutter
  • Tidsforbruk:
    - 1 time, 20 minutter

Treningsutbytte
- Øker kapasitet
- Rittspesifikt
- Trene på å tåle hard belastning
- Må jobbe mentalt/fullt fokus

Terrengsykkel hjelper deg meg rulleøktene gjennom romjula. Vi har snakket med et knippe av landets skarpeste terrengsyklister for å finne ut hva som er deres yndlingsrulleøkter på rulla, hvorfor de like disse og hvilket treningsutbytte disse gir, slik at du skal ha litt å velge mellom i romjula.

Årets magre vinter har imidlertid gjort at rundbanetalentet har kunnet gjøre unna mange av treningsøktene utendørs så langt, og romjula 2016 bød på mer av det samme.

– Takket være lite snø for tiden, er favorittøkta i jula 2016 definitivt utendørstur på raske barfrost-stier i Romeriksåsen, sier Fagerhaug.

Men han har ermet fullt av alternativer så snart det blir mer snø i terrenget.

Hva er favoritt-rulleøkta?
– Av inneøkter er 3 x 10 minutter med 30/15-intervaller en morsom økt. Økta foregår i garasjen. Etter 20 minutters oppvarming med litt trøkk, kjører jeg tre 10-minutterdrag med 30 sekunder full gass og 15 sekunder er hvile. Jeg tar tre minutter pause mellom hvert drag, og avslutter med 20 minutter nedkjøring. Alt i alt blir det en effektiv økt på under halvannen time totalt.

Les også: Disse gutta syklet 11 timer intervall i ett jafs 

Hvorfor er denne økta nyttig?
– Den kjøres på full gass. Det gjør det til en utfordrende økt der man er nødt til å jobbe med seg selv på best mulig måte. Det er en veldig spesifikk økt. 30 sekunder full gass etterfulgt av 15 sekunder hvile, gjør at man kan kjøre på veldig høy belastning. Blodpumpa får virkelig jobbe mens syra står ut av øra. Dette er ikke ulikt hva man møter i rundbaneritt.

Hvor ofte kjører du denne økta?
– Som regel kjører jeg denne økta 4-7 ganger i måneden.

Sugen på flere rulleøkter?
Terrengsykkel kjører for tida en serie på elitens favorittøkter. Ta gjerne en titt på foregående artikler. 
Gjertrud Bø: Kortintervall
Vidar Mehl: Zwift-ritt
Elisabeth Sveum: Terskelintervall
Lars Stensløkken: Variasjoner over knallhardt
Thea Siggerud: Styrketråkk
Torjus Bern Hansen: 

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.


 
 
VIS KOMMENTARFELT
abcd
I Grenserittets nye 3-dagers får alle deltakere et handikap basert på alder og kjønn, og...
abcd
Snømangel gjør at Modum Challenge 2017 blir utsatt til februar.
abcd
Oter, sel, ørn, rype og elg. Storstein og fjære, krigsskipsvrak, hopp og sprett og...
- 11/01/17
Hemsedal rendyrker beintøff-konseptet