- 16/06/17
Dette er den nye Genius
av: Kristoffer H. Kippernes
16.06.17 15.01
Scott oppdaterer den tradisjonsrike stisykkelen.

Les også: Ny Jekyll og Trigger fra Cannondale

– Vi er lei av å snakke om pluss-dekk, det fører bare til forvirring. Det sier produktsjef hos Scott, Rene Krattinger, på lanseringen av den nye Scott Genius.

 

Den første utgaven av Scott Genius kom sent i 2003, og fikk sin ilddåp da Thomas Frischkneht syklet den inn til gullmedalje i historiens første maraton-VM i Lugano 2003. Siden da har den vært gjennom tre inkarnasjoner. Siden starten har mantraet alltid vært lav vekt og relativt mye vandring.

 

Det ble likevel litt snakk om hjulstørrelser da Scott lanserte sin nye Genius i Aosta-dalen nettopp. Et av de mest tydelige grepene sveitserne har gjort med nye Genius, er å kutte ned på antallet modeller, ved å gjøre rammen kompatibel med både 27,5- og 29-tommerhjul.

 

Nye Genius leveres altså med en ramme som kan tilpasses begge, uten noe behov for justering av styrevinkel, vandring på gaffel eller annet. Det eneste du må gjøre, er å snu på en innsats i demperopphenget, som hever eller senker krankhuset, avhengig av hvilke hjul du skal bruke.

LETTVEKTER: Genius 700 Ultimate er en av to toppmodeller, og her er det ikke spart på utstyret. Den kommer med 27,5-hjul som standard, men kan også brukes med 29-tommer hjul.  

Sveitserne vil altså kutte ned på forvirringen, og har derfor valgt å gå bort i fra å bruke «pluss»-begrepet, som de selv var veldig ivrige på å innføre. De kaller det nå bare 27,5, og Genius-modellene som kommer med «små» hjul, vil da ha 27,5 x 2,8 tommer brede dekk. Modellene med 29-tommer hjul, vil komme med de forholdsvis nye, 2,6 tommer brede dekkene. Teorien til Scott er at dekkbredde rundt 62 millimeter skal være ideelt, noe begge disse dimensjonene gir. Men samtlige modeller vil kunne brukes med dekkbredde ned mot 2,3-2,4 tommer i følge Scott.

ROMSLIG: Nye Genius kan brukes med både 27,5 og 29-tommer hjul. Her avbildet med sistnevnte på en Genius 900 Tuned. 

GOD PLASS: Her avbildet med «små» hjul, 27,5 x 2,8 tommer.

Geometrimessig plasserer Genius seg i den grovere enden av skalaen, og helt opp mot det som gjerne kalles endurosykler. Den har 150 millimeter vandring foran og bak, og styrevinkel på 65,6 grader. Seterøret ligger på bratte 75,3 grader, angivelig for å skifte vekt og posisjon på rytteren framover og dermed opprettholde gode klatreegenskaper. Syklene vil komme med 760 millimeter brede styrer. Scott legger seg også på trenden som nå regjerer, med et relativt romslig frontparti, og Genius vil i størrelse large ha et reach-mål på 466,1 millimeter i 29-er innstilling, og 50 millimeter styrefremspring. Kjedestagene på 436 millimeter er ikke de korteste i klassen, men likevel bra til å kunne romme både 27,5 og 29-tommer hjul med forskjellige dekk.

TALLENES TALE: Slik ser geometrien ut for nye Genius.

Nye Genius får altså samme ramme-utforming som vi så på den reviderte Spark som kom i fjor, og er nær identisk i utseende. Men i motsetning til Spark får Genius leddet kjedestag, noe som gjør dempingen mer aktiv og tilpasset lenger vandring. Sveitserne slutter ikke jakten sin på å spare gram. Oppgitt vekt for rammesett, inkludert bakdemper og annen hardvare er imponerende 2249 gram.

Lav vekt er ikke noe nytt, det som derimot er en interessant endring for klassikeren, er demperopphenget. Nye Scott Genius deler nå demperoppheng med Spark, som ble relansert i fjor. Med dette endres også måten demperopphenget jobber på. Enkelt forklart, har Scott mer eller mindre snudd demperkarakteristikken på hodet. Dette skal gi bedre følsomhet på små slag, og en mer progressiv fjærrate mot slutten av vandringen.

NYTT DESIGN: Genius får demperoppheng i samme stil som ritt- og stisykkelen Spark fikk i fjor.  

TwinLoc-systemet som har vært noe som kjennetegner fulldempere fra Scott, er også med. Ved hjelp av bryteren på styret, kan du justere vandringen bak fra 150 til 110, til 0 millimeter, altså helt låst. I sistnevnte modus låses også gaffelen helt. Det er ikke bare vandringsmengden som justeres, men også fjærraten, slik at den tilpasses terrenget de forskjellige modusene er tiltenkt. 

 

På de to dyreste modellene, 700/900 Tuned og LT, vil det også være en ny styre/stem-kombinasjon fra Syncros. Hixon iC er en stem/styrekombinasjon støpt som én del, med en oppgitt vekt på imponerende 290 gram.

 

Siden den nye Genius kan brukes med to forskjellige hjulstørrelser, vil det dermed også være færre modeller. Det er i alt sju forskjellige modeller, hvor av fire av dem kan kjøpes enten i 29 eller 27,5-konfigurasjon. De øvrige leveres med 27,5-hjul som standard. De to toppmodellene, Ultimate og Tuned, er konfigurert mot henholdvis lav vekt og grovere terreng. Tuned-varianten får også 36-gaffel fra Fox, mens de øvrige modellene kommer med 34-gafler. 

Genius Ultimate 

Genius 900/700 Tuned

Genius 710

Genius 920/720

Genius 930/730

Genius 940/740

Genius 750

Syklene vil først bli tilgjengelige nærmere slutten av 2017 og norske priser var ikke tilgjengelige da denne saken ble publisert. 

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Vi har testet Scott Genius 900 Tuned, følg med i neste Terrengsykkel for testrapport!

TESTET: Les neste Terrengsykkel for test av Scott Genius 900 Tuned.

Les også: Ny Santa Cruz Chameleon


 
 
VIS KOMMENTARFELT
abcd
Enduro World Series har sluppet terminlista for 2018. Bare tre av årets destinasjoner er med...
abcd
Fire menn sykler VM i Australia, fem menn sykler verdenscupfinalen, og Gunn-Rita Dahle Flesjå...
abcd
– Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å konkurrere for Sverige i internasjonale mesterskap...
abcd
- 15/08/17
– Dette blir en av Norges råeste pumptracker
abcd
- 14/08/17
Zakka på 21. plass i Whistler