Stisykling sliter ikke mer på naturen enn andre aktiviteter, og mange destinasjoner gjør en solid jobb med å tilrettelegge for bærekraftige stier og fredelig omgang med andre brukere. Foto: Ola Matsson
- 24/10/17
Bekymret for terrengsyklingens omdømme
av: Ingeborg Scheve
24.10.17 07.00
Fersk undersøkelse viser at norske stisyklister er ulne rundt el-terrengsykkelen plass i marka og bekymret for eget omdømme.

Tidligere i høst kjørte IMBA Europe (den europeiske delen av den internasjonale terrengsykkelorganisasjonen) en undersøkelse blant stisyklister over hele Europa for å kartlegge hva stisyklistene er opptatt av og hvor stisykling står.

Les også: Sykling sliter ikke mer på naturen enn andre aktiviteter 

IMBA-undersøkelsen tok opp en rekke temaer som er relevant for terrengorganisasjonenes prioriteringer og arbeid, både nasjonalt og internasjonalt.

Sentrale emner var blant annet holdninger til tilrettelegging og vedlikehold av stier, flerbruk av stier og brukerkonflikter, stivett og stietikette, ønsker om organiserte tilbud og aktiviteter, og innstillinger til elsykler og bruk av elsykler i terrenget. 

Undersøkelsen hadde til hensikt å kartlegge flere sider av stisykling:

  • syklistenes bruk av stier og deres preferanser rundt tilrettelegging og utvikling
  • syklistenes interesse for merking og rangering av stier på teknisk vanskelighetsgrad
  • syklistenes holdninger til nasjonalparker og verneområder
  • syklistenes holdninger og meninger om bærekraftig utvikling og vedlikehold
  • syklistenes erfaringer med informasjon om og praktisering av stivett og etikette, og eventuelle konflikter med andre brukergrupper
  • syklistenes holdninger og innstillinger til elsykler, el-terrengsykler og bruk av elsykler i terrenget
  • syklistenes interesse for organiserte tilbud og aktiviteter

Nå er resultatene klare, og leder i NOTS Stian Bergeland var spent på hvordan resultatene fra Norge ville bli. 

Saken fortsetter under

Hva ønsker og tenker norske stisyklister om sentrale temaer rundt aktiviteten? Foto: Caroline Stømhylden

På god vei
– Vi synes undersøkelsen viser at vi i NOTS gjør mye riktig, og den gir oss ikke noen overraskende svar som gjør at vi må endre retningen i vesentlig grad, sier Bergeland, som også er glad for at de aller fleste kjenner til og etterlever stivettreglene.

Samtidig registrerer han at respondentene er opptatte av terrengsyklistenes omdømme, medias fokus på brukerkonflikter og spørsmål rundt bruk av el-terrengsykler er noen av de viktigste.

– Dette er saker vi er klar over og som vi enten jobber aktivt med allerede, eller holder et øye med. Når det gjelder omdømme og brukerkonflikter, tror jeg vi alle lar oss påvirke av det som står i media, men undersøkelsen viser altså at i praksis er konflikter unntaket og ikke regelen, sier Bergeland.

Les også: Vi må gjøre det enklere for folk å forstå relevansen til NOTS 

Spent på holdninger til el-sykler
Undersøkelsen viser at blant de som svarte, er de aller færreste i markedet for å kjøpe seg el-terrengsykkel, men mange ser fordelene med slike sykler. En tredjedel av de som deltok mener at el-sykler ikke har noe med terrengsykling å gjøre, nesten to tredjedeler ser el-terrengsykler som en framtidig trussel mot stisykling, og mange mener de bør forbys i nasjonalparker. 

– Det er interessant dette med el-sykler, og det skal bli spennende å se om holdningene endres etter hvert. Vi har vært klare på å oppfordre alle uansett type sykkel til å følge stivettreglene, sier Bergeland.

Les også: Stivettreglene gjelder også for elsykler

Saken fortsetter under

El-terrengsykler er kommet for å bli, og stivettreglene gjelder uansett motor eller ikke. Foto: Kristoffer Kippernes

FAKTA OM UNDERSØKELSEN

  • Litt over 700 respondenter svarte på hele undersøkelsen
  • Få nybegynnere svarte, og de fleste er i alderen 26-55 og har høy utdannelse og inntekt
  • Syklister driver med varierte aktiviteter, ikke bare sykling
  • Flertallet er uorganisert, og mange står utenfor NOTS. Her er tallene riktignok litt uklare, fordi vi antar at spørsmålsstillingene har vært vanskelige å tolke.
  • De fleste sykler lokale stier
  • Det er vilje til å betale for gode stier
  • Det er forståelse for at syklister må bidra til stivedlikehold, men bare 40 prosent har deltatt i dette.
  • Det er et ønske om flere NOTS-aktiviteter/turer
  • Brukerkonflikter anses som største trussel mot terrengsykling for 80 prosent, men det er få opplevde brukerkonflikter i praksis
  • Det oppfattes at terrengsykling er i omdømmefare
  • De aller fleste kjenner til stivettreglene (mer enn 80 prosent)
  • Det er mange som er motstandere av elsykler i nasjonalparker
  • 80 prosent kan ikke tenke seg å kjøpe el-terrengsykkel, men mange ser fordelene.
  • Under 30 prosent mener at el-terrengsykler ikke har noe å gjøre med terrengsykling, mens 57 prosent ser dem som en (fremtidig) trussel mot tilgang til stier.
  • Undersøkelsen ble sist gjennomført i 2015. 

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.


 
 
VIS KOMMENTARFELT
Vinteren, også kalt den kalde fine tida, er her
80/20-serien vil favne bredere, både geografisk og demografisk, blant annet med nye klasser, lagkonkurranse og nye arrangører. Foto: Anette Røssum Bastnes
Den norske enduro serien vil utvide konkurransekonseptet.
Med tilskuddet fra Statskog skal NOTS Lillehammer og Omegn utbedre en rekke av de bynære stiene. Foto: Asgeir Linberg
Dugnadsjobben med stiutbedring og klopping starter til våren.
- 15/11/17
– En mektig opplevelse på to hjul
Vil du være med å prege hva NOTS skal fokusere på? Foto: NOTS
- 08/11/17
Er du NOTS nye leder?