Norskeplassen

Sist oppdatert 6. april 2011 kl 00.00

• Kommune: Gran Canaria
  • Tidsbruk: 1-2 timer

Starter du nede i Argineguin så start ved rundkjøringen med den store hvalfinnen. Ved Ancora senteret tar du til venstre i rundkjøringen og følger gata som heter Avanida Mencey. Holde deg på denne veien til veikryss nr 2. Her tar du svakt mot høyre og følger denne til du ser korset oppe på en liten fjelltopp. Ta til høyre og du vil komme inn på grusvei. Her starter selve turen.

Samme sted som start

Stigningen opp går for det meste på grusvei, men en kan sykle deler av stigningen på sti. Retur går stort sett på sti som til tider er smal og teknisk. Ca 95 % er syklbart.

Fra du starter på denne grusveien skal du sykle ca 30 min innover og stige omtrent 300 høydemeter. Her er det stort sett sykling på grusvei for å komme opp i høyden, men en kan legge turen innom enkelte korte strekk med sti for å få litt mer ut av turen opp. Følg denne veien til du er på sukkertoppen. En markert topp med varde på som ligger inntil veien på venstre side. Når du står på toppen her har du unnagjort alt av slit og grusvei oppover. Her starter selve stituren hvor du nå skal ha utsikt ned mot Norskeplassen, PuertoRico og Argineguin bl.a Følg stien som går ned mot flaggene som står på Norskeplassen. Her er et flere alternativer. Velg det du syns ser mest spennende ut. Når du er på Norskeplassen starter den tekniske delen av syklingen. Sykle gjennom portalen og ned bratt sti til høyre når du kommer fra Norskeplassen. Følge denne stien helt til du kommer inn på en dårlig grusvei. Du vil nå se stien fortsette langs dalsiden som du skal sykle på. Sykle ned mot vannverkhuset du ser 80-100 meter under deg. Ta inn på stien til venstre her igjen og følg stien til du kommer inn på grusveien du syklet på veg oppover igjen. Denne stien er til tider smal. Skulle du falle her så fall innover...Når du er inne på grusveien som du syklet oppover holder du stien som går parallelt med grusveien på høyre side. Følg denne stien nedover som går på egga helt til du kommer frem og kan se korset noen 100 meter lenger fremme. Sykle frem til korset og nyt utsikten før du snur sykkelen 180 % og sykler ca 2/3 av stien tilbake som du akkurat kom på. Når du har ca 100-200 meter igjen til betongbygningen må du begynde å se etter sti som gå ned på din venstre side når du sykler innover. Dette er en tekniske sti som slynger seg nedover fjellsiden og som ender opp nesten nede ved hovedveien. Du kan avslutte turen her vist du vil, eller du forlenger turen på stien som går langs fjellsiden til venstre for deg og "under" korset og videre bort til der du startet dagens tur på grusveien.Til tider teknisk stisykling som setter stiferdighetene dine på prøve..

GPS

Vær obs på varmen så ta med godt med drikke.