Muligheter
#950867 - 25/05/2010 14:57 Nok en tråd om racersykkel til nybegynner...
Rack Offline
Fersking

Hei! Jeg er ny bruker her på forumet, selv om jeg i perioder har lest mye og ofte her siden starten av 2009. Har fått med meg at mange her kan veldig mye om sykler, så jeg håper på å få et par tips nå.

Jeg er student og har terrengsykkelen min på studiestedet, som befinner seg mange timer vekk fra der jeg egentlig kommer fra. Skal tilbringe sommeren på hjemstedet, og det virker som at det blir ganske mye styr for å få sykkelen med meg dit. Dette benytter det naive jeg som en god unnskyldning for å kjøpe ny... fishwhack Tidligere har jeg kun syklet på terrengsykkel, men snuser (sikler?) nå på en racersykkel, eller eventuelt cyclocross. Men hvilken?

Som student har jeg ikke allverdens med penger å bruke på dette. Pengene jeg får fra sommerjobben må stort sett brukes på husleie + en del andre ting jeg har måttet investere i den siste tiden (blant annet ny PC da den forrige tok kvelden). Så derfor ønsker jeg å kjøpe en billig/rimelig racer, med mindre det plutselig dukker opp muligheter for mer jobbing i sommer. Den sykkelen jeg har nå er en Nakamura Summit Core 2008-modell som jeg er svært fornøyd med, og det sier kanskje litt om nivået mitt. Målet for i sommer er å til slutt klare å sykle en distanse på 11 mil - og det er vel ikke all verden for drevne syklister, men for meg er det mer enn langt nok ICON_SMILE Vanligvis sykler jeg ca. 3 mil pr. tur på Nakamuraen (da på asfalt).

Jeg har skjønt at en skikkelig ramme og bra hjulsett er viktigere enn komponentene, men føler likevel jeg går meg litt vill i jungelen av racersykler. Det finnes jo så mye å velge i!

Foreløpig har jeg blant annet sett litt ekstra på disse:

http://nakamura.no/Race-289.aspx?ProductID=PROD1692&tab=2
Nakamura Pursuit Build 25
Ettersom jeg er såpass fornøyd med den Nakamuraen jeg allerede har, er det naturlig å se på denne. Får kjøpt den for kr 8000,-, og da må jeg vel ha fått mye for pengene hva komponenter angår? Er mer usikker på rammen og hjulsettet da, aner ikke hvor bra disse er.

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/rr-pro-ultegra-cd-landeveissykkel-10-1058821
White RR Pro Ultegra CD
Denne ser også spennende ut, og det har vel blitt nevnt her på forumet at XXL kanskje priser disse "for lavt" i år, for å få litt blest rundt det nye merket sitt? Har ikke sett noen andre sykler med Ultegra til denne prisen. Er det noe i snakket om at disse syklene er ubalanserte, slik at komponentene har blitt tillagt langt større betydning enn feks ramme og hjulsett?

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/landeveissykler/901-cd-landeveissykkel-10-1059436
Merida 901 CD
Denne er billigere enn de to som jeg har nevnt over. Shimano Sora... jeg merker at jeg blir litt skeptisk. Har hørt at 105 er langt mer holdbart enn Sora, og at det ikke bare er vekt og presisjon som skiller disse to gruppene. Er dette riktig? Hvordan er denne sykkelen egentlig, holder den til mitt bruk? Det virker praktisk å kunne kjøpe sykkelen på XXL (eller Intersport/G-Sport) i stedet for på internett...

http://spinn.no/newsread/news.asp?n=5353&wce=sykkel_detaljer
Trek 1,5 c
Denne ble testvinner i Forbrukerinspektørenes test av racersykler for nybegynnere. Den har Shimano Tiagra-gruppe, og får i testen 5/6 på sykkelglede og pris, og 4/6 på utstyr. I samme testen får Nakamura Pursuit Build 25 4/6 på sykkelglede, 3/6 på pris og 5/6 på utstyr. Trek koster 7500, og får jeg Nakamuraen til 8000, så er jo det bare 500 kroners forskjell, og jeg kan da kanskje se bort fra prisforskjellen og heller se på sykkelglede/utstyr? I såfall er det dødt løp mellom Trek og Nakamura. Bortsett fra denne testen har jeg ikke noe spesielt forhold til Trek.

http://www.bikebuster.no/detaljer-no/120442.html#
Battaglin Start Veloce/Xenon 10S 2010 - white
Den billigste jeg har sett på. Det virker som flere her på forumet har kjøpt denne, og at de er fornøyde. Hvordan er denne i forhold til feks. Meridaen? Campagnolo-komponenter er jeg forholdsvis ukjent med, og rammen har jeg heller ikke peiling på. Ei heller hjulsettet. Men dersom denne duger, så er det jo kjempefint!

http://www.sykkelsenteret.no/sykler/racer/
Cannondale CAAD 9 eller eventuelt CAAD 8
Nå begynner vi å komme godt utenfor mitt budsjett. MEN: Jeg har hørt så mye bra om CAAD 9-rammen, så den er fortsatt aktuell. Hvordan er den billigere CAAD 8-rammen i forhold? Denne i rødt synes jeg ser veldig fin ut! Hvilke komponenter bør jeg minst velge for å få en bra sykkelopplevelse med denne rammen? Prisene går jo fra 10k til 13,5k, med 105 med kompaktkrank for 12k... Dessuten selger de CAAD 8 Sora på tilbud til 6000, kanskje det kunne vært noe?

Andre forslag? Kom med det - jeg er åpen for "alt"! ICON_SMILE

Ellers kan det være verdt å nevne at jeg er 173 cm høy og har benlengde 81 cm på innsiden. Veier 87 kg... Nå høres jeg muligens ut som en rund fettklump, men jeg er kraftig bygd og en god del av dette er muskler, så jeg ser ikke feit ut ICON_TONGUE Men vekten er kanskje noe jeg må ta hensyn til i valget av sykkel? Takler de syklene jeg har nevnt vekten min, uten at jeg må bytte hjulsett eller gjøre andre endringer? Tenker å prøve å gå ned en del til sommeren, kanskje ned i under 75 kg, men da kommer jeg til å se litt "skrapa" ut...

Planen er å sykle mest mulig i sommer, har blant annet helt fri i 1 måned. Deretter lar jeg sykkelen bli stående igjen hos foreldrene mine, mens jeg reiser tilbake til studiestedet. Jeg kommer altså kun til å bruke den et par måneder på sommeren, og ikke mer enn sporadisk på vår/høst (når jeg er hjemme). Tør ikke ha en fancy racersykkel der jeg bor nå, da blir den nok raskt stjålet. Den begrensete brukstiden er vel også et argument for å bruke minst mulig penger på dette - MEN jeg har lyst til å kjøpe en sykkel som er såpass grei at jeg klarer å kose meg med den når jeg bruker den! ICON_SMILE

Oi! Dette ble LANGT, men håper noen gidder å komme med innspill likevel ICON_SMILE

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#951160 - 25/05/2010 21:31 Re: Nok en tråd om racersykkel til nybegynner... [Re: Rack]
LasseF Offline
Entusiast

Sted: Oslo
Vet at Sykkeldelisk har en Gekko Feather til god pris, husker ikke helt hvilken str det var.. Utrolig bra sykkel, til ca 15k, med god ramme og full 105.

#951266 - 25/05/2010 22:59 Re: Nok en tråd om racersykkel til nybegynner... [Re: LasseF]
Lektoren Offline
Besatt

Jeg har hørt at Alex-felger kan være litt mjuke. Om det stemmer, bør du gå for en sykkel som har noe annet enn dette, siden du veier som du gjør.

Om sykkelen har 105 eller Ultegra har lite å si. Den nye Tiagra-gruppa er også bra.

Kjøp en du liker utseendet på, som du sitter godt på og som har OK hjul.

#951299 - 25/05/2010 23:30 Re: Nok en tråd om racersykkel til nybegynner... [Re: Lektoren]
Paulsen Offline
Medlem

Sted: Østfold
Kan godt uttale meg litt om Nakamura-sykkelen. Er på trappene til å kjøpe den selv, og jeg jobber med å selge disse ICON_WINK

Dette er en meget prisgunstig sykkel, både mtp. vekt og utstyr som sitter på sykkelen. Ramma er en trippelbutta alu-ramme, som gjør at den får en relativt lav vekt når vi snakker om dette materialet, så stivtheten burde nok passe bra nok til deg også..
Hjulsettet kunne nok vært bedre, men etter det jeg vet så er det ikke det dårligste heller...

I og med at du har en Nakamura fra før av og er veldig fornøyd med den, vet du jo hva du går til dersom du går for samme merke, da også i en høyere prisklasse enn hva Summit Core er... Jeg har selv en Summit Precision '09, som jeg ikke kunne få rost nok!

Personlig er jeg veldig fornøyd med designet på Pursuit'en, så dersom dette faller i smak hos deg også, er dette noe kan ta med i vurderingen. Både gir og bremser vil fungere veldig bra til ditt formål, 105-gruppe gjør sakene sine mer enn bra nok ICON_SMILE

#951525 - 26/05/2010 10:40 Re: Nok en tråd om racersykkel til nybegynner... [Re: Rack]
Rack Offline
Fersking

Takk for svarene, alle sammen ICON_SMILE

Sitat: LasseF
Vet at Sykkeldelisk har en Gekko Feather til god pris, husker ikke helt hvilken str det var.. Utrolig bra sykkel, til ca 15k, med god ramme og full 105.

Det høres bra ut, Gekko er stilig synes jeg. Men 15 000 blir nok litt for mye for mitt budsjett, dessverre!

Sitat: Lektoren
Jeg har hørt at Alex-felger kan være litt mjuke. Om det stemmer, bør du gå for en sykkel som har noe annet enn dette, siden du veier som du gjør.

Om sykkelen har 105 eller Ultegra har lite å si. Den nye Tiagra-gruppa er også bra.

Kjøp en du liker utseendet på, som du sitter godt på og som har OK hjul.

Ah, det var dumt. I såfall må jeg jo avskrive både Nakamuraen og Meridaen... Du sier 105 eller Ultegra spiller liten rolle og at den nye Tiagra-gruppen fungerer bra, men hva med Sora? Det er muligens best å holde seg til hakket over, når man først kjøper? Vekten på komponentene betyr ikke så mye for meg, det er viktigere med holdbarhet og at girene er sånn noenlunde presise.

Sitat: Paulsen
Kan godt uttale meg litt om Nakamura-sykkelen. Er på trappene til å kjøpe den selv, og jeg jobber med å selge disse ICON_WINK

Dette er en meget prisgunstig sykkel, både mtp. vekt og utstyr som sitter på sykkelen. Ramma er en trippelbutta alu-ramme, som gjør at den får en relativt lav vekt når vi snakker om dette materialet, så stivtheten burde nok passe bra nok til deg også..

Stilig ICON_SMILE Herlig å jobbe med det da, regner med du sikkert får litt ekstra rabatt også... Hehe.
Det høres bra ut det du sier om rammen, men er den ikke dobbeltbutted? - det står det på nakamura.no. Det betyr vel forsåvidt ingenting, så lenge den ikke knekker når jeg setter meg på den... ICON_TONGUE

Hjulsettet kunne nok vært bedre, men etter det jeg vet så er det ikke det dårligste heller...

Dette er vel egentlig et godt poeng. Dersom jeg vet at Alex-felgene er litt myke, så vet jeg fortsatt lite om hjulene på de andre syklene jeg har plukket ut...

I og med at du har en Nakamura fra før av og er veldig fornøyd med den, vet du jo hva du går til dersom du går for samme merke, da også i en høyere prisklasse enn hva Summit Core er... Jeg har selv en Summit Precision '09, som jeg ikke kunne få rost nok!

Personlig er jeg veldig fornøyd med designet på Pursuit'en, så dersom dette faller i smak hos deg også, er dette noe kan ta med i vurderingen. Både gir og bremser vil fungere veldig bra til ditt formål, 105-gruppe gjør sakene sine mer enn bra nok ICON_SMILE

Jepp! I løpet av den tiden jeg har hatt Nakamuraen har det ikke støtt på problemer av noe slag, og jeg har fått godt inntrykk av både sykkelen/merket og av de som jobber på butikken hvor jeg kjøpte den. Joda, jeg synes også designet er stilig. Ikke for skrikende, og fine farger ICON_SMILE

Sendte forresten epost til Intersport, og fikk svar tilbake at "vekten er ikke noe problem".... Hm. Jeg får vel ta en tur bort til Intersport og kikke litt ICON_SMILE

Forresten, hva med å kjøpe cyclocross i stedet? Der har man vel mulighet for litt kraftigere hjul... Hvordan blir det i så fall med rullemotstand o.l. på asfalt? Altså i forhold til på vanlig racer? Har jeg en racer så er det nok av asfaltveier å suse rundt på heromkring, så jeg har ikke noe behov for å sykle på grusveier, men det kan jo forsåvidt være OK det også...

#951666 - 26/05/2010 13:19 Re: Nok en tråd om racersykkel til nybegynner... [Re: Rack]
Lektoren Offline
Besatt

Du har mulighet for så sterke hjul du bare vil ha, på racer. Ingen grunn til å kjøpe cx om du bare skal sykle på asfalt sommerstid.

Du kan jo google de Alexfelgene litt. Det er sikkert noen som har skrevet en anmeldelse av dem. (Dessuten går det jo an å kjøpe nye hjul med tid og stunder, om originalhjulene ikke holder så lenge. Eller du kan kanskje få sykkelen med andre hjul?)

Jeg ville ikke ha kjøpt utstyr lavere i hierarkiet enn Tiagra. Det er bra nok, mens Sora kanskje er "dårlig" nok til at det kan merkes i praksis. 105-gruppa er så bra at det nesten ikke er noe poeng i det hele tatt å kjøpe dyrere utstyr, om vekten ikke er veldig viktig.

Av syklene du viser til, er det vel ingen tvil om at CAAD9-sykkelen er grommest. Husk bare at du kommer opp på Treks 2-serie i samme prisleie (11 000), og det er også veldig gode sykler.

Redigert av Lektoren (26/05/2010 13:56)
Rediger grunn: Litt ekstra.

#951836 - 26/05/2010 18:15 Re: Nok en tråd om racersykkel til nybegynner... [Re: Rack]
Paulsen Offline
Medlem

Sted: Østfold
Sitat: Rack
Stilig ICON_SMILE Herlig å jobbe med det da, regner med du sikkert får litt ekstra rabatt også... Hehe.
Det høres bra ut det du sier om rammen, men er den ikke dobbeltbutted? - det står det på nakamura.no. Det betyr vel forsåvidt ingenting, så lenge den ikke knekker når jeg setter meg på den... ICON_TONGUE

Hehe, jo da, jeg har da mine fordeler, for å si det silk ICON_WINK Så det er igrunn ikke noe vits i å velge noe annet for meg heller, i tillegg er det jo veldig gode sykler i utgangspunktet!
Når det kommer til ramma, så er den faktisk trippelbutta, det er det som står på ramma på sykkelen, så da regner jeg med at det er det som gjelder ICON_WINK Tipper at nakamura.no eller intersport.no har gjort en liten skrivefeil der da...

Jepp! I løpet av den tiden jeg har hatt Nakamuraen har det ikke støtt på problemer av noe slag, og jeg har fått godt inntrykk av både sykkelen/merket og av de som jobber på butikken hvor jeg kjøpte den. Joda, jeg synes også designet er stilig. Ikke for skrikende, og fine farger ICON_SMILE

Det er godt å høre! Sitter med samme følelse selv og det er alltid fint å høre at andre har samme opplevelse som seg selv!

Sendte forresten epost til Intersport, og fikk svar tilbake at "vekten er ikke noe problem".... Hm. Jeg får vel ta en tur bort til Intersport og kikke litt ICON_SMILE

Ta deg en tur i en butikk og se på sykkelen! Spør samtidig om du får prøve den, det skal ikke være noe problem! Jeg liker hvertfall sittestillingen veldig godt, til tross for at jeg ikke har syklet mer enn noen runder i butikken ICON_TONGUE

#952024 - 26/05/2010 22:12 Re: Nok en tråd om racersykkel til nybegynner... [Re: Paulsen]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Se på Canyon. Det ser ut til å være mye for pengene.

#952876 - 27/05/2010 20:17 Re: Nok en tråd om racersykkel til nybegynner... [Re: Rack]
Rack Offline
Fersking

Du har mulighet for så sterke hjul du bare vil ha, på racer. Ingen grunn til å kjøpe cx om du bare skal sykle på asfalt sommerstid.

Du kan jo google de Alexfelgene litt. Det er sikkert noen som har skrevet en anmeldelse av dem. (Dessuten går det jo an å kjøpe nye hjul med tid og stunder, om originalhjulene ikke holder så lenge. Eller du kan kanskje få sykkelen med andre hjul?)

Har googlet og lest litt nå, og majoriteten av de som hadde postet var vel egentlig litt enten ganske negative... ICON_TONGUE Jeg får tenke litt mer på det der, søke litt mer rundt og muligens spørre i butikken (men de sier vel uansett ikke at felgene suger). Å bare prøve å kjøre så lenge/mye som mulig med dem er jo absolutt en mulighet, kanskje holder det til mitt bruk og da er jo alt greit. Tipper at de sikkert ikke har så lyst til å bytte hjul (det er jo en helt vanlig Intersport det er snakk om, ingen ordentlig god-sykkelsjappe), men jeg kan jo høre med dem.

Jeg ville ikke ha kjøpt utstyr lavere i hierarkiet enn Tiagra. Det er bra nok, mens Sora kanskje er "dårlig" nok til at det kan merkes i praksis. 105-gruppa er så bra at det nesten ikke er noe poeng i det hele tatt å kjøpe dyrere utstyr, om vekten ikke er veldig viktig.

OK. Greit å vite. Virker som det er ganske bred enighet om dette, så da stryker jeg Sora-alternativene av lista. Skal jeg først kjøpe, så vil jeg jo gjerne ha noe som holder en stund, tross alt. Heller betale et par tusen mer enn å sitte igjen med totalt katta i sekken! Xenon/Veloce på Battaglin-sykkelen stiller vel sikkert også i samme kategori.

Av syklene du viser til, er det vel ingen tvil om at CAAD9-sykkelen er grommest. Husk bare at du kommer opp på Treks 2-serie i samme prisleie (11 000), og det er også veldig gode sykler.

Ja, jeg synes også CAAD 9 er stilig, rammen fremheves jo omtrent som legendarisk av flere her inne. Så jeg vurderer den absolutt, selv om det er litt forskjell på 8000 kr for Nakamuraen og 12 000 kr for 'dale med 105 og kompaktkrank... Trek virker også veldig solid, ja. De vant jo også billigracertesten til FBI/Syklistenes Landsforbund med 1,5 C, og 2-serien ser også ut til å være bang for the buck. Jeg liker designet på de to andre litt bedre, da, men det viktigste for meg er vel egentlig å få en best mulig sykkel til den prisen jeg kan gi.

Når det kommer til ramma, så er den faktisk trippelbutta, det er det som står på ramma på sykkelen, så da regner jeg med at det er det som gjelder ICON_WINK Tipper at nakamura.no eller intersport.no har gjort en liten skrivefeil der da...

Ah, men da er jo den saken oppklart ICON_SMILE

Det er godt å høre! Sitter med samme følelse selv og det er alltid fint å høre at andre har samme opplevelse som seg selv!

Synes den var enda finere i virkeligheten enn på bilder... hehe. Jeg tok meg en tur rundt i noen butikker i dag, og ble ikke så veldig imponert over utvalget. Jeg fikk sett Pursuit Build 25, og tilsvarende modell fra Diamant (synes Nakamuraen var mer stilig). Ellers hadde butikkene som jeg var innom lite mellom billigste Merida og Cerveloer til 30 000+, for å sette det litt på spissen. De hadde noen "ukjente" sykler til 20 000 også, men lite i prisklassen mellom 10k og 20k.

Jeg fant ingen nye modeller jeg ønsker å vurdere i tillegg til de jeg allerede har skrevet opp, så sånn sett står det vel helst mellom Nakamura, White eller Cannondale. Nakamura og White kan jeg kjøpe i butikk, Cannondale blir i såfall på internett.

Ta deg en tur i en butikk og se på sykkelen! Spør samtidig om du får prøve den, det skal ikke være noe problem! Jeg liker hvertfall sittestillingen veldig godt, til tross for at jeg ikke har syklet mer enn noen runder i butikken ICON_TONGUE

Jeg "turte" ikke å spørre i dag, men gjør det nok før et eventuelt kjøp finner sted ICON_SMILE Sist gang jeg kjøpte vurderte jeg to sykler i to ulike butikker, men da jeg fikk prøve den ene, så føltes det 100 % feil... Så å sitte på den før jeg bestemmer meg skal jeg nok gjøre - selv om jeg er mer usikker på hvordan det skal føles å sitte på en racersykkel da...

Hvilken størrelse er det forresten som er riktig for meg? På diverse kalkulatorer rundt omkring på internett får jeg litt ulike resultater, mellom 52 og 54. 52 virker mest riktig, men hva er i så fall forskjellen man merker mellom disse? Altså, hvordan blir sittestillingen med litt liten kontra litt stor sykkel? Innser at spørsmålet mitt kanskje virker dumt, men pytt sann. Jeg er nybegynner! (Som rager 173 cm over bakken og har 81 cm opp til skrittet.)

Takker igjen for svarene jeg har fått hittil!

#952946 - 27/05/2010 21:10 Re: Nok en tråd om racersykkel til nybegynner... [Re: Rack]
Espen W Offline
Diamonds are forever
Besatt

52cm er riktig (på Nakamura rammen)
www.diamantbikes.com.au

Våre fatbike videoer: http://www.youtube.com/user/NDprototyping?feature=mhee