Side 1 av 2 1 2 >
Muligheter
#917456 - 11/04/2010 23:54 Hvordan måle makspuls på sykkel
Marius K Offline
Entusiast

Sted: Evenskjer
Hei.

Ser det er noen tråder ang makspuls. Men jeg finner ikke noe om hvordan man får målt makspuls på sykkel. Per i dag bruker jeg 202 som maks da dette er det jeg klarte å lese av på mitt første ritt for noen år siden (forøvrig i trimklasse, ganske langt bak og holdt på å dø, sånn føltes det i hvert fall). Uansett, føler det er på tide med en ny og kanskje litt bedre måling, så spørsmålet blir, hvordan gjør dere det?

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#917461 - 12/04/2010 00:00 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Marius K]
hnastrup Offline
Ivrig

Sted: Slependen
Varme opp godt, finne deg en passe lang bakke og kjør alt du har ICON_SMILE

#917466 - 12/04/2010 00:06 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Marius K]
KenR Offline
Besatt

Sted: Årvoll
Delta i Klatringen til Tryvann! Startnummer og konkurrenter halsende bakfra vil få pulsen din til nye høyder ICON_SMILE

#917467 - 12/04/2010 00:08 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: hnastrup]
Marius K Offline
Entusiast

Ja, det er kanskje det enkleste thinking

Bare mener å ha hørt noe om å kjøre intervaller, for så å måle på siste intervallen eller noe i den duren. Man kan kanskje kjøre seg tom før man når absolutt maks hvis man bare peiser på?

#917503 - 12/04/2010 07:46 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Marius K]
Juffe Offline
Veteran

Sted: Kjekstadmarka
Vise sykkeltreningsdruider holder oppe en påstand om at en ikke kan nå makspuls på sykkel...

#917522 - 12/04/2010 08:30 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Juffe]
Rune Vegard Offline
Tørr bak øra

Sted: Lesja
Sitat: Juffe
Vise sykkeltreningsdruider holder oppe en påstand om at en ikke kan nå makspuls på sykkel...

Selv om kanskje ikke alle oppnår sin maksimale puls med en test på sykkel, vil den jo være svært relevant i forbindelse med å legge opp intensitetsskalaen til nettopp sykkeltrening? Nettopp fordi makspulsen da blir knyttet opp mot dine "sykkelferdigheter" og for eksempel ikke din evne til å løpe?

For min egen del oppnår jeg høyere puls ved å løpe testen enn jeg får ved å ta den på sykkel. Jeg bruker derfor henholdsvis 201 for løp og 191 for sykkel.

Min erfaring er at jeg stivner lettere når jeg tester meg på sykkel. I stedet for å kjøre tre drag på omtrent fem minutter med gradvis økning av intensitet, bruker jeg på sykkel omtrent to minutters drag (alltid sittende) hvor jeg også her øker belastningen gradvis. Jeg passer alltid på å starte neste drag med litt større motstand enn forrige drag. Jeg bruker også å senke intensiteten litt helt på slutten av siste drag for å klare å ta ut det aller siste jeg sitter inne med. Dette fungerer i alle fall glimrende på rulle eller spinningsykkel og fungerer godt for meg.

#917580 - 12/04/2010 10:09 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Rune Vegard]
Laplace Offline
Entusiast

Sted: Nittedal
Fins det egentlig en makspuls? Hva er den offisielle definisjonen av makspuls? Er makspuls = makspuls, dvs. uavhengig av gren eller fins det forsjellige typer makspuls (løping, sykling osv.). Selv klarer jeg å oppnå høyere puls ved løping. OLT sin intensitetsskala bruker xx% av makspuls. Hvilken makspuls bruker jeg da?

Redigert av Laplace (12/04/2010 11:37)

#917597 - 12/04/2010 10:48 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Laplace]
Marius-H Offline
Ringrev

Send epost til Olympiatoppen og spør ICON_LAUGH Siden de fleste i Norge legger opp treninga si til denne skalaen bør det være grei skuring for de fleste og svare på. Det er ganske vesentlig om man har 180 eller 200 i makspuls med den soneinndelinga ICON_LAUGH

#917605 - 12/04/2010 10:57 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Marius K]
thamg Offline
Ivrig

Sted: Oslo
God oppvarming er viktig.
Jeg oppnår gradivis høyere og høyere puls (med samme intensitet?) etter flere intervalldrag, men etterhvert avtar denne trenden igjen. Regner med at sistnevnte er fordi jeg blir så sliten (tom?) at jeg ikke klarer å hente mer futt.
Videre synes jeg pulsen er høyere i terreng enn på asfalt - kanskje fordi jeg bruker mer av kroppen på ujevnt underlag?

Hvis du bor i Oslo kan jeg anbefale å sykle opp til Grefsenkollen. Bruk halve turen til rolig oppvarming, og deretter peise på noen drag 2-4 minuters varighet med roligere imellom. Når du kommer til avkjøring til Trollvann kjører du inn der og sykler den siste turen opp slalombakken. Jeg har gjort dette noen ganger, og oppnår da makspuls(?) på toppen av bakken, ca 200 - som er den samme som jeg finner ved løping.

#917625 - 12/04/2010 11:29 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: thamg]
Iniesta Offline
Fersking

God oppvarming, selv trenger jeg minst en halvtime.
Så finn en lang oppoverbakke. Sykkel sittende 4 minuttsintervaller, ikke slipp pulsen alt for langt ned i pausene på ca 2 min(fortsett oppover bakken men lettere gir). På siste intervall(typisk 4. for meg) kjør enda litt hardere, sitt så lenge du klarer og når det brenner ordentlig i lårene reis deg samtidig som du girer til tyngre gir og gi alt til det er helt stopp.. Da når du makspuls dersom du er uthvilt, motivert og har dagen. Og ja, vær innstilt på at det skal være vondt, du må være tøff med deg selv for å finne makspulsen.

Redigert av Iniesta (12/04/2010 11:31)

#917679 - 12/04/2010 12:44 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Laplace]
kolli Offline
Avhengig

Sted: Trondhjem
Sitat: Laplace
Fins det egentlig en makspuls? Hva er den offisielle definisjonen av makspuls? Er makspuls = makspuls, dvs. uavhengig av gren eller fins det forsjellige typer makspuls (løping, sykling osv.). Selv klarer jeg å oppnå høyere puls ved løping. OLT sin intensitetsskala bruker xx% av makspuls. Hvilken makspuls bruker jeg da?

Definisjon av makspuls på treningsforum.no:

Under testing av makspuls kan du gjennomføre 2-3 intervaller med så høy intensitet at du blir veldig andpusten, men ikke for stiv. På det siste intervalldraget løper du til du ikke orker et sekund mer (1-2 minutter ekstra) - motbakke er ofte et "must" for å få til dette. Les så av pulsen og legg på 5-10 slag.

Dette må være vranglære så det holder, hvis man presser seg tilstrekkelig her blir makspuls alt for høy. Jeg har forøvrig prestert min maxverdi på puls ved sykling, men mulig jeg ikke har løpt nok/presset hardt nok ved løping.

#917698 - 12/04/2010 13:02 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: kolli]
Kruser Offline
Ringrev

Sted: Kristiansand
Vranglære?

Det stemmer bra med min erfaring. Med intervaller på noen få minutter klarer jeg ikke å presse pulsen til maks. Makspuls får jeg hvis jeg kjører kortere intervaller.

45 sekunder på stadig økende belastning og 30 sekunder aktiv "pause" er det som får min puls i taket.

#917702 - 12/04/2010 13:07 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Marius K]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Har du ikke allerede funnet din aktuelle makspuls da?
Bruk den høyeste pulsen du har oppnådd i ritt (202) og ha den som utgangspunkt.
Jeg har gjort det på den måten, og holdt opp mot opplevd intensitet når jeg trener i de ulike intensitetssonene stemmer det bra.

Skal nevnes at jeg har trent mye med både puls og laktatstyring av trening for endel år siden og således kjenner min kropps følelse og respons på de ulike intenistetsområdene godt, men ettersom jeg i utgangspunktet er en enkel mann som foretrekker enkle løsninger mener jeg maks oppnådd rittpuls holder i massevis som grunnlag for intensitetsstyring.

#917717 - 12/04/2010 13:31 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Marius-H]
Laplace Offline
Entusiast

Sitat: Marius-H
Send epost til Olympiatoppen og spør ICON_LAUGH

Da er det gjort. Ikke at det er så veldig viktig for min del, men nå vil jeg gjerne vite det. ;-)

#917727 - 12/04/2010 13:45 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Torshov-Simen]
fredriks Offline
Besatt

Sted: Trondheim
Sitat: Torshov-Simen
mener jeg maks oppnådd rittpuls holder i massevis som grunnlag for intensitetsstyring.

Det fungerar i alle fall ikke før mig. Hvis jeg skulle bruke min høgst oppmålte puls under konkurranse, trening eller min egna test av makspuls skulle ikke sonerna fungera alls før mig.

Quote:

...Les så av pulsen og legg på 5-10 slag.

En "test" der man ska legga på 5-10 slag...

#917732 - 12/04/2010 13:52 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: fredriks]
Kruser Offline
Ringrev

Sted: Kristiansand
Du får prøve "min" test: "45 sekunder på stadig økende belastning og 30 sekunder aktiv "pause" er det som får min puls i taket."

Kjøres til utmattelse på en god dag. Her gjelder det å presse absolutt maks.

#917733 - 12/04/2010 13:52 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Torshov-Simen]
larsb Offline

[sensurert]

Sted: Bjølsen, Oslo
....Bruk den høyeste pulsen du har oppnådd i ritt (202) og ha den som utgangspunkt.....

For meg ville ikke dette fungert. Jeg detter av syklen og spyr (nesten) etter en makspulstest. I ritt er jeg alltid mer behersket for å holde til mål. På en rein makspulstest på rulle eller ute er det et annet fokus. På slutten av rittet er man dessuten såpass sliten at det ikke er mulig å presse ut en makspulsinnsats. Jeg klarer fem slag mer under spesifikk makspulstest enn på ritt.

Ikke dermed sagt at andre ikke kan gjøre det på den måten.

LarsB

#917755 - 12/04/2010 14:11 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: larsb]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Som de fleste urutinerte rittsyklister oppnådde jeg min makspuls tidlig i løpet, siste halvdel var jeg ikke i nærheten, nei :-)

Helt enig at det ikke er 100 % nøyaktig, men mer enn godt nok for de fleste mosjonister. Og at en voksen mann skal ha makspuls på vesentlig mer enn 202 holder jeg for usannsynlig.

#917769 - 12/04/2010 14:26 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Torshov-Simen]
Erik$ Offline
Veteran

Sted: Trondheim/Kongsberg
Hvorfor skal man absolutt vite makspuls da? Hvis det er terskel man prøver å finne så kan man jo bare kjøre i konkurransefart i 30-40min(?) og så bruke snittet her som terskelpuls. Hvis man så synes intervallene man kjører rett under denne pulsen (, eller rett over for den saks skyld,) blir for lette så kan man jo prøve å øke med noen slag neste gang.
Å ta en makspulstest for deretter å beregne prosentvis hvor man skal ligge ut fra denne kan i hvert fall ikke jeg se at skal bli særlig mer nøyaktig. Ettersom folk er forskjellige mtp. "utnyttelsesgrad av makspulsen" + en rekke andre faktorer, ser ikke jeg at det for absolutt alle skal være mest effektivt å ligge mellom 82-87% (eller hvilken puls dere ligger på) av maks hvis man eksempelvis skal kjøre I3.
For å ta meg, så har jeg ofte kjørt I3-drag på rundt 90% av maks, de gangene jeg ser på klokka. Og da har det vært drag på opp til 20min.

Bare mine små betraktinger rundt emnet.

#917773 - 12/04/2010 14:30 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Erik$]
fredriks Offline
Besatt

Jeg er helt enig med Erik. Hvorfor bry sig om makspulsen når det som er mest interessant, treskeln, kan estimeras relativt enkelt?

#917806 - 12/04/2010 15:19 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: fredriks]
Laplace Offline
Entusiast

Sitat: Olympiatoppen
Spørsmålene dine angående makspuls bes rettes til Norges Idrettshøgskole.

Vi har ingen kapasitet til å svare på slike type spørsmål her ved Olympiatoppen.

Hvordan kunne jeg innbilde meg at de har tid til overs for å svare en stakkars mosjonist. Neste stopp Norges Idrettshøgskole. ;-)

Redigert av Laplace (12/04/2010 15:20)

#917812 - 12/04/2010 15:30 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: larsb]
Pett_er Offline
Avhengig

Sted: Østmarka
Sitat: larsb
....Bruk den høyeste pulsen du har oppnådd i ritt (202) og ha den som utgangspunkt.....

For meg ville ikke dette fungert. Jeg detter av syklen og spyr (nesten) etter en makspulstest. I ritt er jeg alltid mer behersket for å holde til mål. På en rein makspulstest på rulle eller ute er det et annet fokus. På slutten av rittet er man dessuten såpass sliten at det ikke er mulig å presse ut en makspulsinnsats. Jeg klarer fem slag mer under spesifikk makspulstest enn på ritt.

LarsB

Stemmer bra med mine erfaringer. Sist jeg testet makspuls var jeg nær ved å kaste opp og jeg måtte jeg svelge unna oppkast. Var fullstendig utkjørt etterpå. Maks puls jeg har hatt i ritt er 4 slag under maks.

#917826 - 12/04/2010 15:45 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Pett_er]
Torshov-Simen Offline
Ivrig

Og hvis du da hadde brukt makspulsen fra ritt til å styre treningen ville treningssonene ligget 2-3 slag under det optimale, hvilket jeg forstatt vil hevde er nærme nok til at de fleste mosjonister får et optimalt treningsutbytte.
Men som sagt; mitt mantra er at ting ikke skal gjøres så f.....a vanskelig :-)

Redigert av Torshov-Simen (12/04/2010 15:48)

#917833 - 12/04/2010 16:03 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Torshov-Simen]
fredriks Offline
Besatt

Og hvis du da hadde brukt makspulsen fra ritt til å styre treningen ville treningssonene ligget 2-3 slag under det optimale, hvilket jeg forstatt vil hevde er nærme nok til at de fleste mosjonister får et optimalt treningsutbytte.

Men jeg då som hade fått zoner som ligger 10 slag under vad jeg tror er riktiga soner? Skulle kunne kjøre drag på et par timmer i sone 3 med de sonerna...

Saker trenger ikke at gjøres vanskelig men det er endå så at alle metoder faktiskt ikke fungerar før alle.

#917894 - 12/04/2010 17:49 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: fredriks]
Marius K Offline
Entusiast

For å oppklare, eventuelt forvirre litt mer ICON_SMILE

Det var med meg som med Torshov-Simen, makspulsen kom tidlig, i første bakken i det første rittet jeg var med i, da med kanskje 5 turer på sykkel før det. Jeg var tung og uerfaren, brukte overkroppen mye osv.

Grunnen til at jeg vil teste makspulsen på nytt er først og fremst fordi den jeg bruker nå er 4 år gammel. For det andre på grunn av ren nysgjerrighet. Har aldri testa "på ordentlig"

#917898 - 12/04/2010 17:57 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: larsb]
mariusin79 Offline
Entusiast

Sted: Oslo->Rødtvet (Lillomarka)
Sitat: larsb

LarsB

Jeg har hatt akkurat samme opplevelse selv. Tok en "makspulstest" selv for noen uker siden (visste ikke hvordan, så jeg fant på noe sjæl). Dette ga meg makspuls på 199, som identisk med det jeg får hvis jeg bruker Olympiatoppen sin formel. På Stjernetråkken i går klarte jeg 196 maks, altså 4 slag under testpuls.

Jeg fant makspuls (eller ganske nærme) ved å varme opp, kjøre 20 min på terskel og så ca 4 min full-gass.

#918031 - 12/04/2010 20:57 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Torshov-Simen]
larsb Offline

[sensurert]

Det er jeg ikke uenig i, men det var nå engang spørsmål om makspuls i denne tråden, og jeg har ofte sett det med høyeste oppnådde puls i ritt. For meg kommer den alltid mot slutten og da er jeg sliten. Så en reel makspuls er det ikke. Men greit å styre etter for oss amatører likevel.

LarsB

#918033 - 12/04/2010 20:59 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: mariusin79]
larsb Offline

[sensurert]

Sitat: mariusin79
...Jeg fant makspuls (eller ganske nærme) ved å varme opp, kjøre 20 min på terskel og så ca 4 min full-gass.

Er man uthvilt og motivert og i god form bør man komme rimelig nær da. 20 minutter på terskel er kanskje likevel litt lenge før man gir full gass. Man risikerer å begynne å bli trøtt av sånt.

LarsB

#918069 - 12/04/2010 21:45 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Laplace]
Rune Vegard Offline
Tørr bak øra

Sted: Lesja
Sitat: Laplace

Jeg for min del baserer min trening og min makspuls i forhold til hva jeg uttøver. Dermed tester jeg makspuls på sykkel, ski og løping. Forhåpentligvis vil det være med på å styre min intensitet i best mulig grad utifra mine forutsetninger.

Forøvrig vil jeg tro det er mulig å definere makspuls utifra følgende begreper:

Absolutt makspuls - det høyeste antall slag hjertet vårt kan slå, uavhengig av type anstrengelse.

Relativ makspuls - det høyeste antall slag hjertet vårt kan slå, sett i forhold til den aktiviteten vi tester opp mot. For eksempel sykling.

På en måte sånn som vi også kan måle lufttrykk (relativt og absolutt).

Redigert av Rune Vegard (12/04/2010 21:46)

#918266 - 13/04/2010 08:21 Re: Hvordan måle makspuls på sykkel [Re: Rune Vegard]
Laplace Offline
Entusiast

Jo, men det er ikke det jeg stusser på her. Kanskje har jeg ikke lest nøye nok, men ser ikke at OLT henviser til relativ/absolutt makspuls på sin side. Det fins jo mange selvforsøk for å bestemme makspuls, men har aldri sett en vitenskapelig definisjon av makspuls. Bare det å legge på 5-10 slag i noen tester viser hvor vage definisjonen av makspuls egentlig er. Ikke at dette er så farlig for min del, bruker ikke makspuls og fører ikke log av treningen min. Har noenlunde peiling på hva terskelen min er og det er dette jeg forholder meg til.

Redigert av Laplace (13/04/2010 08:33)
Rediger grunn: tersklen -> terskelen

Side 1 av 2 1 2 >