#887311 - 14/02/2010 21:34
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: marley]
|
Besatt
Sted: Børsa
|
Det som er ekstra bittert er at jeg hadde ikke spesielt bra feste heller. Jeg har MYE å lære på smørefronten. Hehe.. Det er det flere som har, derfor frister det litt og prøve. Det var vel vanskelig føre og smøre på og i dag da. Fikk ikke gått selv da jeg er offshore, men samboeren gikk og klagde og på elendig glid. Hun gikk på zero ski så hadde i allefall feste.
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#887359 - 14/02/2010 23:04
[Re: marley]
|
Ringrev
Sted: Sandaker
|
2 + på parkeringsplassen kl 9. Tipper det var 2-3 grader langs hele løypa. KR70 er best på grovkornet bløt snø og snø med fritt vanninnhold. Men fire lag var friskt  Hvis det var finkornet våt snø ville jeg kanskje ha prøvd VR70 (gitt at du er en Swix-mann da).
Topp
|
|
|
|
#887371 - 14/02/2010 23:57
[Re: Thomas NWS]
|
Ivrig
Sted: Bærum / Trondheim
|
Jau jau, må dere gni det inn?  Mye stress og manglende utstyr førte til at det ble slik. Start Universal ga null feste, og uten skrape til å ta av var eneste mulighet å påføre to veldig tynne lag Rossa. Jeg er hverken Swix-mann eller noe annet. "Smørekofferten" består av 3 tørrvokser, en basevoks og en Kuzmin-sikle. Langrenn er uansett kun for trening, og da blir det mest skøyting. Men Marka Rundt ga mersmak, så jeg kommer til å stille bedre forberedt neste gang.
Redigert av marley (14/02/2010 23:58)
Topp
|
|
|
|
#887439 - 15/02/2010 10:06
|
Ivrig
|
Jeg har nå gått to turer på kuzminskia. Det er mer enn nok til å synse. Første tur hadde jeg sykt bra glid. Dette var på kvelden og det var kaldt i lufta, men sikkert varmere i snøen siden det hadde vært -3 tidligere på dagen.
Andre tur var på morran og dritkaldt. Da fikk jeg merkbart bedre glid utover i turen etterhvert som tempen økte.
jeg lurer rett og slett på om jeg merker forskjellen på underlaget mye bedre etter at jeg har kuzminert skia? Altså, at før gled jeg alltid middelmådig, men at nå får jeg mye mer utav snø som gir god gli? Gav det mening?
Redigert av Rockefoten (15/02/2010 12:48)
Topp
|
|
|
|
#887918 - 16/02/2010 10:39
[Re: Rockefoten]
|
Avhengig
Sted: Riktig side av Mjøsa
|
Hei! Jeg heter Perry Olsson og jeg lever av å øde.. smøre ski for det norske landslaget. Kan noen omg. få sendt over en Kuzmin-sikle eller to til meg da vi trenger å få gjort noe med gliden vår. Adressen er Whistler.....;)))
Topp
|
|
|
|
#888052 - 16/02/2010 14:35
[Re: Kaffelars]
|
Besatt
Sted: FRXTD
|
vokspreppa ski glir kanskje marginalt bedre de første km iflg Kuzmin, deretter trekker voksen til seg smuss, skitt, hundebajs og barnåler nok til at glien forringes; mens stålsiklet, bar såle opprettholder egenskapene.
Jeg trodde det ikke var noe voks igjen på glidede ski jeg? Hvordan kan ikkeeksisterende voks trekke til seg smuss?
|
|
Topp
|
|
|
|
#888067 - 16/02/2010 15:00
[Re: pedalglipp]
|
Ringrev
|
Jeg trodde det ikke var noe voks igjen på glidede ski jeg? Hvordan kan ikkeeksisterende voks trekke til seg smuss? Følgende spørsmål burde du også tenke litt på; 1) Hvorfor glider man ski i det hele tatt? 2) Hvorfor er det forskjellige type glidere som benyttes til forskjellige typer føre?
Topp
|
|
|
|
#888076 - 16/02/2010 15:10
[Re: Øyvind V]
|
Ringrev
|
Ikke vet jeg, men jeg skulle vel anta at det ble igjen noe. Hvis ikke virker det vel noe meningsløst å glide ski i det hele tatt?
Topp
|
|
|
|
#888087 - 16/02/2010 15:29
|
Ringrev
|
He he vet ikke. Mosjonisten i meg har aldri tenkt på slikt tidligere og nå som jeg er Kuzminfrelst så bryr jeg meg ikke  Men jeg kan tenke meg at det betyr noe for hvordan skiene oppfører seg mot snøen, suger seg fast mot underlaget. Så den ene eller andre varianten gir vel økt/mindre friksjon på et eller annet vis. (Jøss denne synsingen overgår selv TV2.)
Redigert av Silda (16/02/2010 15:37) Rediger grunn: Synsing
Topp
|
|
|
|
#888097 - 16/02/2010 15:42
|
Ringrev
|
Det må man. Rillejern fra Red Creek er visstnok løsningen da.
Jeg Kuzmet treningsparet mitt for første gang på lørdag. Må ta en ny runde igjen etter innspill fra en kompetent kar. Jeg hadde rett og slett ikke tatt nok. Så jeg er fortsatt i læremodus.
Topp
|
|
|
|
#888381 - 17/02/2010 10:08
|
Veteran
Sted: Lilleborg
|
Første gang jeg siklet, ble jeg litt skremt av alt sålematerialet som ble skrapt av. Det ser nok verre ut enn det er da det som sikles av blir litt som bomull og ser mye ut. Tips til dem som har alle 3 variantene.
-Ta bort slip med +, det tar unna raskere. -Bruk så den aktuelle siklingen, og vær litt lettere på hånden. -10-20 lette drag med stålbørste. -Avslutt med 10-20 drag med messingbørste.
Sålen blir glattere ved bruk at messingbørsten. Bruk av rillejern tror (har ikke testet skikkelig ennå) jeg bedrer gliden, spesielt på fuktig/vått føre. Kuzmin anbefaler 3mm ved vått føre.
Ønsker du å toppe gliden, kan man benytte fluortopping, flytende eller blokk/såpe. Det virker noen få kilometer, slik det også gjør på steinslipte ski. Se bare på hastighetsmålingene i Wolfslucht (Rupolding eller Oberhof). Første runde er skiskytterne oppe i 82-83 km/t, på siste runde 75-76.
/Frode
|
|
Topp
|
|
|
|
#888467 - 17/02/2010 12:13
[Re: Frode M]
|
Ivrig
Sted: Harstad
|
Min Original kommer i posten i dag. Også fra Skaug. Snakket med han på telefon og han informerte om at kuzminsalget går som hakka møkk. Han fikk inn 30-40stk i går men regnet med at det bare holdt en kort stund. Han anbefalte også å legge struktur på.
Topp
|
|
|
|
#888504 - 17/02/2010 12:52
[Re: Frode M]
|
Besatt
Sted: Trondheim
|
Ønsker du å toppe gliden, kan man benytte fluortopping, flytende eller blokk/såpe. Det virker noen få kilometer, slik det også gjør på steinslipte ski. Er det kun fluor som bør brukes til topping, eller vil det gli bedre inntil 3,? km med den riktige glideren uansett? I såfall er vel beste prepp kuzmin+glider, og da er man jo på mange måte like langt 
|
|
Topp
|
|
|
|
#888512 - 17/02/2010 13:06
|
Avhengig
Sted: Riktig side av Mjøsa
|
Ønsker du å toppe gliden, kan man benytte fluortopping, flytende eller blokk/såpe. Det virker noen få kilometer, slik det også gjør på steinslipte ski. Er det kun fluor som bør brukes til topping, eller vil det gli bedre inntil 3,? km med den riktige glideren uansett? I såfall er vel beste prepp kuzmin+glider, og da er man jo på mange måte like langt Poenget med Kuzmin er - iallefall i mine øyne - at du skal kunne hive glider (og pulver) så langt du bare kan!!! Begge deler blir smør på flesk, dobbelt så dyrt, bruker dobbelt så mye tid osv. osv. Jeg investerer litt i sikler ja, men deretter skal jeg spare på innkjøp av glider, redusere forbruk av tid på gliding, samt opprettholde en glid som ligger på 80-120 % av glidete ski, som igjen er helt greit for meg som skiløper/mosjonist.
Topp
|
|
|
|
#888518 - 17/02/2010 13:26
[Re: Kjesk]
|
Besatt
|
Ønsker du å toppe gliden, kan man benytte fluortopping, flytende eller blokk/såpe. Det virker noen få kilometer, slik det også gjør på steinslipte ski. Er det kun fluor som bør brukes til topping, eller vil det gli bedre inntil 3,? km med den riktige glideren uansett? I såfall er vel beste prepp kuzmin+glider, og da er man jo på mange måte like langt Poenget med Kuzmin er - iallefall i mine øyne - at du skal kunne hive glider (og pulver) så langt du bare kan!!! Det var det jeg oppfattet som poenget med Kuzmin også, at man kunne smelte all glider og la ungene dyppe lys av det. Men hvis det blir best med topping, selv om det bare varer noen få km, så er det jo fortsatt et poeng å bruke glider. 3,? km er jo en del, tross alt. Spesielt på sprint... 
|
|
Topp
|
|
|
|
#888519 - 17/02/2010 13:28
[Re: Kjesk]
|
Ringrev
|
.........redusere forbruk av tid på gliding, samt opprettholde en glid som ligger på 80-120 % av glidete ski, som igjen er helt greit for meg som skiløper/mosjonist. Hør hør  Det er akkurat der jeg er også, selv om min far er sterkt skeptisk til dette "nymotens tull".
Topp
|
|
|
|
#888533 - 17/02/2010 13:59
|
Tørr bak øra
Sted: Rennebu
|
Slik jeg har forstått dette med Kusminisering: Kaldføre: Vi vil ha en så hard og glatt såle som mulig for å minimere friksjonen mellom såle og snø. Ren,stålsiklet såle er mye hardere enn noen glider. Plussføre: Vi vil ha en mest mulig hydrofob såle for å unngå at sålen suger seg fast i snøen. Ren, stålsiklet såle er mer hydrofob enn noen voksglider. Fluortopping er mer hydrofob enn sålen, så derfor anbefales fluortopping.
Redigert av trebor (17/02/2010 14:00)
|
|
Topp
|
|
|
|
#888546 - 17/02/2010 14:23
[Re: trebor]
|
Ivrig
|
Dette med struktur.. Vanligvis har jeg forstått at det er sånn at strukturen forsvinner når man varmer sålen litt. Hvordan er dette for oss som ikke skal varme sålen mer? Altså oss Kuzminoids? Forsvinner den allikevel? Hva om jeg legger skikkelig varm struktur, for deretter å trenge en mindre dype struktur dagen etterpå?
Topp
|
|
|
|
#888547 - 17/02/2010 14:28
[Re: trebor]
|
Entusiast
Sted: Kristiansand
|
For å ta litt historie her.
På 80 tallet preppet man ski på følgende måte: Stålsikling for så å sette struktur (rilleverktøy). Dette er det samme som kuzmin. Når man var ferdig med denne sålebehandlingen mettet man sålen med glider før man la på dagsaktuell glider.
En stor del av den norske skirevolusjonen på slutten av 80 tallet kom på grunn av steinslipen. Dette ga de norske løperne en klar fordel.
Dersom man begynner å glide Kuzminsiklede ski er man så vidt jeg kan skjønne tilbake til tida før steinslipen. Altså et tilbakeskritt?
|
|
Topp
|
|
|
|
#888565 - 17/02/2010 15:01
|
Ivrig
|
Dette med struktur.. Vanligvis har jeg forstått at det er sånn at strukturen forsvinner når man varmer sålen litt. Hvordan er dette for oss som ikke skal varme sålen mer? Altså oss Kuzminoids? Forsvinner den allikevel? Hva om jeg legger skikkelig varm struktur, for deretter å trenge en mindre dype struktur dagen etterpå?
Rullende rillejern (SWIX, Red Creek m.fl) gir en forbigående struktur, er vel tanken. Den bare presser plasten litt sammen, og etter oppvarming, "popper" den tilbake til gammel (urillet) form. Skjærende rillejern ala SWIX' billigste, gir en permanent struktur som må slipes bort.
|
|
Topp
|
|
|
|
#888584 - 17/02/2010 15:36
[Re: Kaffelars]
|
Ivrig
|
Jo, men med kuzminnoide ski skal man jo ikke varme?
Topp
|
|
|
|
#888932 - 18/02/2010 10:10
|
Ivrig
Sted: Lillestrømmen
|
Fikk kusmin siklen i går. Var rett ned å sikle skiene. Behandlet den ene på vanlig swix LF voks og den andre med Kuzmin, deretter festesmøring.
Ingen umiddelbare forskjeller i løypa. Etter turen tok jeg ca 20-30stk "glidtester". Først kun ski, sluppet i samme spor, gang på gang, og da gikk alltid "kuzminskien" litt lenger, men veeeldig marginalt.
Deretter prøvde jeg med meg montert på skiene, der jeg lå arm/hånd på hvert kne med så mye stabilvekt på ett bein som jeg klarte. Der og gikk og kuzminskien alltid lengst, veldig marginalt, men konsekvent ørlite bedre.
Så ja, det virker som det er "lett" å få god glid. Siklingen er skarp(og en sykt bra skrape) og man må være veldig forsiktig med trykk så man ikke skader skiene, spesielt kantene. Virker som kuzminsikla ski glir like bra og ørlite bedre enn ski med LF voks. Og kuzmin-sikleteknikken min kan bli bedre og.
Nå skal jentungen på 4år få seg kuzmin-ski!
|
Topp
|
|
|
|
#888943 - 18/02/2010 10:25
[Re: chippo]
|
Søk hjelp!
|
På 80 tallet preppet man ski på følgende måte: Stålsikling for så å sette struktur (rilleverktøy). Dette er det samme som kuzmin. Når man var ferdig med denne sålebehandlingen mettet man sålen med glider før man la på dagsaktuell glider.
En stor del av den norske skirevolusjonen på slutten av 80 tallet kom på grunn av steinslipen. Dette ga de norske løperne en klar fordel.
Dersom man begynner å glide Kuzminsiklede ski er man så vidt jeg kan skjønne tilbake til tida før steinslipen. Altså et tilbakeskritt? Ingen som vil kommentere denne?
|
|
Topp
|
|
|
|
#888952 - 18/02/2010 10:48
[Re: Arne_And]
|
Besatt
|
Dersom man begynner å glide Kuzminsiklede ski er man så vidt jeg kan skjønne tilbake til tida før steinslipen. Altså et tilbakeskritt? Ingen som vil kommentere denne? Jeg har ikke peiling, egentlig, men jeg skjønner ikke helt hvorfor Kuzmin er å gå tilbake i tid. All den tid man mettet sålen med voks etter stålsikling på 80-tallet, så er jo fortsatt "fremskrittet" med Kuzmin at man slipper denne voksen?
|
|
Topp
|
|
|
|
#888976 - 18/02/2010 11:38
|
Entusiast
Sted: Kristiansand
|
Mitt poeng var jo at dersom man først begynte å legge glider på kuzminsiklede ski så var man tilbake til 80 tallet (les:dårligere glid).
Jeg har bakgrunn fra langrenn på høyt nivå, og kjenner noen av smørerne på landslaget. jeg har ikke testet kuzmin og har derfor ikke grunnlag for å uttale meg om hvor bra det er. Det er uansett ganske stor forskjell på de skiene eliteløpere har og de "folk flest" går på. Det hadde derfor vært interessant å få sett resultatene av en test med Kuzmin mot det beste. Jeg er ganske sikker på at landslagssmørerne har testet dette, men er like sikker på at de resultatene aldri blir offentliggjort.
|
|
Topp
|
|
|
|
#888993 - 18/02/2010 12:03
[Re: chippo]
|
Tørr bak øra
Sted: Ringsaker
|
Mitt poeng var jo at dersom man først begynte å legge glider på kuzminsiklede ski så var man tilbake til 80 tallet (les:dårligere glid).
Det er ikke snakk om å legge glider på "toppen" av kuzminpreppa ski, men fluor.
Topp
|
|
|
|
|
|