#881510 - 31/01/2010 15:25
Re: NorgesCup 2010 er endelig spikret!
[Re: peroo]
|
[sensurert]
|
Svært, svært mange er medlem av sykkelklubb kun for å få lisens. Hvis forbundet hadde åpnet for helårs turrytterlisens (for alle, ikke bare medlemmer i sykkelklubber), hadde antall medlemmer i norske sykkelklubber sunket betraktelig, vil jeg tro. Men dette er bare en personlig mening/antagelse.
Selv hadde jeg aldri vært medlem i klubben min hadde det ikke vært for at jeg sparer penger på det. Dessverre. Så kynisk er jeg, og jeg tror andre er det også. Mange leter jo etter de billigste klubbene bare for å få seg et medlemskap så de kan løse lisens. Selv er jeg medlem i en klubb ca 70 mil unna huset mitt. At man da ikke engasjerer seg i klubben sin er da ikke så unaturlig? Hva tror dere skal til for å få folk til å gidde å gjøre noe for klubben? Det blir jo ganske få ritt om ingen vil være med og arrangere. Det er jo som jeg skrev, mange ser på klubbene som en serviceinstitusjon med heltidsansatte som er der for å legge til rette for de som ikke gidder å gjøre noe selv. En liten historie som jeg føler stemmer overens med det inntrykket jeg har når det gjelder manges oppfatning av sykkelklubber og andre frivillige oranisasjoner: En kar bruker en del av tiden sin på å kjøre unger på kamper og også her er det mange av foreldrene på laget som ikke bidrar. På tur til en kamp skulle han plukke opp en gutt som bodde litt utenfor kjøreruten, og han spurte da om foreldrene kunne kjøre gutten ned til veien der han passerte. Han fikk da en voldsom kjeft fordi "det minste man kunne forlange var at foreldrene slapp å gjøre slikt".
|
|
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#881513 - 31/01/2010 15:34
[Re: peroo]
|
Besatt
Sted: Vestfold
|
Selv hadde jeg aldri vært medlem i klubben min hadde det ikke vært for at jeg sparer penger på det. Dessverre. Så kynisk er jeg, og jeg tror andre er det også. ..og det kan jeg godt akseptere. Man kan ikke kreve av folk at de skal engasjere klubber og arrangementer, men da har man med andre ord ingen reell interesse for terrengsykkelsporten heller, og dermed ingenting å klage over. Men la meg si det slik: De som forbeholder seg retten til å ligge å slappe av foran i baugen på robåten mens man lar andre ta årene, skal man i hvert fall ikke sitte og klage på farten.
|
|
Topp
|
|
|
|
#881515 - 31/01/2010 15:44
[Re: EgilS]
|
Besatt
Sted: Trondheim
|
Svært, svært mange er medlem av sykkelklubb kun for å få lisens. Hvis forbundet hadde åpnet for helårs turrytterlisens (for alle, ikke bare medlemmer i sykkelklubber), hadde antall medlemmer i norske sykkelklubber sunket betraktelig, vil jeg tro. Men dette er bare en personlig mening/antagelse.
Selv hadde jeg aldri vært medlem i klubben min hadde det ikke vært for at jeg sparer penger på det. Dessverre. Så kynisk er jeg, og jeg tror andre er det også. Mange leter jo etter de billigste klubbene bare for å få seg et medlemskap så de kan løse lisens. Selv er jeg medlem i en klubb ca 70 mil unna huset mitt. At man da ikke engasjerer seg i klubben sin er da ikke så unaturlig? Hva tror dere skal til for å få folk til å gidde å gjøre noe for klubben? Det blir jo ganske få ritt om ingen vil være med og arrangere. Det er jo som jeg skrev, mange ser på klubbene som en serviceinstitusjon med heltidsansatte som er der for å legge til rette for de som ikke gidder å gjøre noe selv. Nu er det vel så at veldig många syklar før morro, trening og syklar et ritt ibland. Kan faktiskt ikke se noe problem om disse ikke er så intresserte i at vare veldig aktiva i en klubb. Den enda servicen de vil ha (ritt) betaler de endå en hel del før. Familjer med barn som er med på treningar synes jeg er en annan sak.
|
|
Topp
|
|
|
|
#881516 - 31/01/2010 15:49
[Re: Ynot]
|
Besatt
|
I tillegg kommer det litt underlige faktum at mens landeveisfolket samler seg og organiserer seg vil terrengryttere i langt større grad være uavhengige.
This suggests, along with the mountain bikers’ low ranking of the social aspects, that this group shows a new and more individual trend in outdoor recreation. This accords with theories on late modernity that focus on setting the individual free, in relation to both social structures and traditionss.
Møjlig at jeg ikke skjønner vad han vil få frem men det er ju definitivt inget nytt at många deltagare i aktiviter som klatring, padling, ski, snowboard, surfing etc ikke er så interesserte i at organisera sig.
|
|
Topp
|
|
|
|
#881520 - 31/01/2010 16:02
[Re: fredriks]
|
[sensurert]
|
Nu er det vel så at veldig många syklar før morro, trening og syklar et ritt ibland. Kan faktiskt ikke se noe problem om disse ikke er så intresserte i at vare veldig aktiva i en klubb. Den enda servicen de vil ha (ritt) betaler de endå en hel del før.
Familjer med barn som er med på treningar synes jeg er en annan sak. Her må vi skille litt synes jeg. Mange små ritt er så absolutt ingen inntekstkilde for arrangørklubb. Vi snakker da om liten eller ingen startkontingent, folk som baker kaker for egen regning og tar med, og som gis bort, og premiering til alle unger som stiller. Slike ritt bæres oppe ene og alene av frivillig innsats, økonomiske bidrag fra de som arrangerer og ren støtte fra klubben. Noe helt annet blir det når vi snakker om Birken, Nordsjørittet og andre store turritt nasjonalt og regionalt. Da er det mer at man kjøper en tjeneste, selv om også disse er fullstandig avhengig av frivillig innsats. Det å kunne stille i ritt er jo heller ikke den eneste "tjenesten" man benytter seg av i klubben. Klubbarbeid er mye mer enn dette, og alt av det er basert på at noen er villige til å bruke fritiden sin for at andre skal kunne drive med sporten sin. Slik sett synes jeg det er utrolig lite å forlange at for eksempel alle medlemmer setter av et par timer i året til klubbarbeid.
|
|
Topp
|
|
|
|
#881534 - 31/01/2010 17:19
|
Ringrev
Sted: Stavanger
|
Mange små ritt er så absolutt ingen inntekstkilde for arrangørklubb. Vi snakker da om liten eller ingen startkontingent, folk som baker kaker for egen regning og tar med, og som gis bort, og premiering til alle unger som stiller. Slike ritt bæres oppe ene og alene av frivillig innsats, økonomiske bidrag fra de som arrangerer og ren støtte fra klubben.
Helt enig
|
|
Topp
|
|
|
|
#881542 - 31/01/2010 17:49
|
Besatt
|
Her må vi skille litt synes jeg.
Enig Mange små ritt er så absolutt ingen inntekstkilde for arrangørklubb. Vi snakker da om liten eller ingen startkontingent, folk som baker kaker for egen regning og tar med, og som gis bort, og premiering til alle unger som stiller. Slike ritt bæres oppe ene og alene av frivillig innsats, økonomiske bidrag fra de som arrangerer og ren støtte fra klubben.
Ja, men nu snakker vi ikke turritten som många voksna syklister deltar i og det var de jeg snakkade om. Noe helt annet blir det når vi snakker om Birken, Nordsjørittet og andre store turritt nasjonalt og regionalt. Da er det mer at man kjøper en tjeneste, selv om også disse er fullstandig avhengig av frivillig innsats.
Ja, men den frivilliga insatsen må resultera i en hel del pengar til klubben. Det å kunne stille i ritt er jo heller ikke den eneste "tjenesten" man benytter seg av i klubben. Klubbarbeid er mye mer enn dette, og alt av det er basert på at noen er villige til å bruke fritiden sin for at andre skal kunne drive med sporten sin.
Men det beror på vad du vil med sporten din. Jeg er usikker på vad en 30+ åring utan aktiva barn som begynner med mtb og deltar i et par ritt trenger en klubb til. En del vil sikkert men jeg skjønner godt at ikke alle vil. Slik sett synes jeg det er utrolig lite å forlange at for eksempel alle medlemmer setter av et par timer i året til klubbarbeid.
Har varit i styret i flera klubbar og vet at detta er en utopi men det jeg førsøkte få frem tidligare var at jeg synes at vad man kan begjære av dugnad av en person beror på hur mye personen faktiskt bruker klubbens resurser. Synes førøvrig at 20 personer på et årsmøte i en klubb med 600 medlemmar låter veldig lite. Opmøtet (i %) har varit større i de klubbarna jeg har varit inblandad i.
|
|
Topp
|
|
|
|
#881577 - 31/01/2010 19:07
[Re: Sykkelbob]
|
Besatt
|
Skjønner hva du sier, men jeg mener det er feil fokus.
1) Vi snakker ikke om 'kommersielle' turritt, men om NC (ref tittel på tråden) og derav den aktive terrengsyklingen og forbund/klubber.
2) at man vurderer sin dugnadsvilje opp mot hva man selv får igjen er helt feil måte å tenke på. Det som gir best avkastning er å gi blaffen. Men hvis du hevder at du har en stor interesse for terrengsykling som offisiell idrett og du ikke gidder å legge to pinner i kors for å bidra, og allikevel sitter og klager på at nivået er for dårlig, rittene er kjipe og forbundet bare tenker landevei - ja da har du et behov for å ta en ny vurdering synes jeg.
Om denna var riktad til mig så kommenterade jeg bare vad andre har skrevet og vet at det til hvis del var of topic. Jeg tror ialle fall ikke jeg noensin har kritiserat førbundet (forutom at jeg tror oppdelningen i aktiv og turrit og det med ulike lister før aldersklasser og elit virker ha varit uheldig (tex veldig få med i elit i birken något år)). at man vurderer sin dugnadsvilje opp mot hva man selv får igjen er helt feil måte å tenke på.
Synes virkelig detta er opptil den enkelte person. Om någon trenar utanfør en klubb, syklar en del ritt og ikke vil vare med i klubbaktiviter men endå ikke vil betala en førmøgenhet til forbundet i form av enganglisencer så synes jeg han borde få gjøre det.
|
|
Topp
|
|
|
|
#881591 - 31/01/2010 19:53
|
Dekktester
Ringrev
Sted: Oslo
|
Synes virkelig detta er opptil den enkelte person. Om någon trenar utanfør en klubb, syklar en del ritt og ikke vil vare med i klubbaktiviter men endå ikke vil betala en førmøgenhet til forbundet i form av enganglisencer så synes jeg han borde få gjøre det. Det er lett å tenke slik, at hvis jeg bare sykler et par ritt og ikke er med på noen av klubbens aktiviteter, trenger jeg heller ikke bidra i klubbens arbeid. Denne måten å tenke på er veldig vanlig, og bunner sannsynligvis ut i at man ikke har forståelse for alt arbeid som ligger til grunn for et ritt - lite som stort. Nedenfor har jeg listet aktiviteter jeg kommer på i farten, og listen kunne sikkert vært dobbelt så lang. 1) Søke grunneiere om lov til å benytte trase 2) Søke politi om noe skal gå på vei åpen for alminnelig ferdsel 3) Legge rittet inn i terminlisten (finne riktig dato) 4) Utforme innbydelse som skal distribueres (ofte legges det ut foldere på bilruter og annet på ritt) 5) Tegne løypekart og høydeprofiler 6) Sette opp startrekkefølge 7) Lage system for påmelding 8) Ta i mot påmeldinger og betalinger 9) Klargjøre løype (kutte trær og kvister, lage klopper osv) 10) Merke løype, sette opp sperrebånd mm 11) Trykke opp og dele ut startnummerParkeringsvakter som geleider de besøkende til rett plass 12) Eventuelt leie brikker og dele ut disse 13) Sørge for å ha lokaler til sekretariat samt dusj og toalett til deltagere 14) Rigge stadion 15) Servering til deltagere inkl matstasjoner og mat/drikke i mål 16) Tidtakningssystem 17) Skaffe dommer 18) Sørge for at sanitet er på plass 19) Løypevakter 20) Resultatservice inkl publisering på nett 21) Sykkelvask og parkering i mål 22) Kjøpe inn og dele ut premier 23) Rydde opp i skog og mark 24) Rigge ned stadion 25) Vaske og rydde opp lokaler og ikke minst ta i mot dritt fra ryttere som er litt misfornøyd med noen av punktene over siden en frivillig har gjort en liten feil. Ja de store rittene tjener kanskje penger på å arrangere, men de fleste legger ned utallig med dugnadstimer for å arrangere et ritt kun for at andre skal få sykle.
|
|
Topp
|
|
|
|
#881631 - 31/01/2010 21:59
[Re: tbh]
|
Besatt
|
Det er lett å tenke slik, at hvis jeg bare sykler et par ritt og ikke er med på noen av klubbens aktiviteter, trenger jeg heller ikke bidra i klubbens arbeid. Denne måten å tenke på er veldig vanlig, og bunner sannsynligvis ut i at man ikke har forståelse for alt arbeid som ligger til grunn for et ritt - lite som stort.
Jeg har ialle fall fått før mig at de flesta (lite større) ritten faktiskt går i plus før klubben. Sjelvklart til hvis del på grund av dugnads arbete. Hur klarer ski folket at lage mye billigare renn? Rart egentligen at det virker finnes en utrolig masse ritt i norge når det er så vansklig at organisera. Møjlig at jeg er den enda men jeg synes i alle fall at det blir veldig rart at klage på at ikke alle som syklar ritt i norge (30000 per år?) ikke er med på at også organisera ritt eller annet dugnads arbete. Borde det ikke vare tilreklig at faktiskt kjøpe varen som et ritt faktiskt er? ... og selvfølgelig sitter alle i Rye og dirrer etter å få utdelt sine arbeidsoppgaver, og det passer perfekt akkurat den dagen.. Du får det til å høres så lett ut! ICON_LAUGH
Men hvorfor arrangerar klubbar ritt hvis ingen vil arrangera, det er en masse jobb og tydligen er det bare de allra største som klarar av at få in pengar? Var går egentligen grensen på vad som er fel? Sykle ritt utan at vare medlem i klubb? Vare med i klubb, sykla ritt men ikke vare med på alle dugnader? Vare med i klubb, sykla ritt, vare med på treninger eller ha barn med på treninger (eller få pengar eller anmeldings avgifter etc av klubben) og ikke vare med på alle dugnader?
|
|
Topp
|
|
|
|
#881643 - 31/01/2010 22:59
|
Dekktester
Ringrev
Sted: Oslo
|
Møjlig at jeg er den enda men jeg synes i alle fall at det blir veldig rart at klage på at ikke alle som syklar ritt i norge (30000 per år?) ikke er med på at også organisera ritt eller annet dugnads arbete. Borde det ikke vare tilreklig at faktiskt kjøpe varen som et ritt faktiskt er? Idretten i Norge er i stor grad basert på dugnad, men vi ser at det blir vanskeligere og vanskeligere å engasjere andre til å bidra, og etter å ha lest ditt svar skjønner jeg hvorfor. Fler og fler tror de bare kan betale uten å bidra. I de fleste ritt betaler du kun en del av det deltagelsen koster fordi andre gjør en stor gratis innsats. Det finnes sannsynligvis unntak som Birken, Grenserittet, Styrkeprøven og andre store ritt som har store reklameinntekter og veldig mange deltagere. Neste gang du sykler et mindre ritt, så verdsett all den gratis innsatsen som er lagt ned for at du skal få en fin opplevelse. Orker du å ta i et tak på et ritt sammen med flere andre (det er faktisk hyggelig), så kan vi kanskje fortsatt ha et stort mangfold av ritt.
|
|
Topp
|
|
|
|
#881653 - 01/02/2010 00:04
[Re: tbh]
|
Besatt
|
Idretten i Norge er i stor grad basert på dugnad, men vi ser at det blir vanskeligere og vanskeligere å engasjere andre til å bidra, og etter å ha lest ditt svar skjønner jeg hvorfor. Fler og fler tror de bare kan betale uten å bidra.
Før information. Jeg har varit med i flera styrer i klubbar, instruerat i flera aktiviter, guidat fellesturer og er med på de fleste dugnader så helt dårlig på at bidra er jeg endå ikke. Det enda jeg argumenterar er at jeg synes at det borde vare greit at bare vare med på ritt utan at få dårlig samvitighet. Har faktiskt aldrig ens tenkt tanken på at man bør vare med og arrangera något før at "ha rett" at betale før et mosjionist arrangemang. I de fleste ritt betaler du kun en del av det deltagelsen koster fordi andre gjør en stor gratis innsats.
Men er ikke det endel av poengen med ritt, juletre førseljning, lotter etc. Klubben trenger pengar i kassa før diverse utgifter. Folk jobber gratis på dugnat og klubben får in pengar. Neste gang du sykler et mindre ritt, så verdsett all den gratis innsatsen som er lagt ned for at du skal få en fin opplevelse.
Jeg har problem med at både betale en masse pengar og samtidlig verdsetta det som gratis innsats. Møjlig at jeg tenker på større ritt en du men klubbarna må få in pengar når det faktisk koster ganska mye at vare med. Orker du å ta i et tak på et ritt sammen med flere andre (det er faktisk hyggelig), så kan vi kanskje fortsatt ha et stort mangfold av ritt.
Har faktisk varit med at arrangera en liten multisport konkurranse, lagde sykkel og løpnings løype. Men jeg tenkte faktiskt ikke på at alle deltagare borde gjøre det samme. Vi var glada at folk ville var med og at klubben fikk in lite pengar.
|
|
Topp
|
|
|
|
#881674 - 01/02/2010 08:41
|
[sensurert]
|
Men er ikke det endel av poengen med ritt, juletre førseljning, lotter etc. Klubben trenger pengar i kassa før diverse utgifter. Folk jobber gratis på dugnat og klubben får in pengar. Er det greit at det bestandig er de samme personene som gjør dette for at det store flertallet skal få slippe? Har faktisk varit med at arrangera en liten multisport konkurranse, lagde sykkel og løpnings løype. Men jeg tenkte faktiskt ikke på at alle deltagare borde gjøre det samme. Vi var glada at folk ville var med og at klubben fikk in lite pengar. Om det bestandig er de samme som gjør dette, når skal de da få mulighet til å sykle ritt? Hadde det ikke da vært greit at noen andre sto over ett ritt og arrangerte slik at de "vanlige" arrangørene kunne få sykle?
|
|
Topp
|
|
|
|
#924744 - 21/04/2010 20:22
[Re: Clotho_NOR]
|
Søk hjelp!
Sted: Lillestrøm
|
Da var N-cupen igang. Og det meste var vel som ifjor også pengepremiene.
Det som er bra er samarbeidet med ABC nyheter det var bra.
Topp
|
|
|
|
#924753 - 21/04/2010 20:31
[Re: olechr]
|
Ringrev
Sted: Gjerdrum
|
...og merkingen av løypa var det klasse over, spesielt søndag. Raskt oppe med resultatlister på nett, samt reportasje+video. Gjerne NC åpning i de løypene neste år også  to bra arrangement etter min mening.
Topp
|
|
|
|
#924755 - 21/04/2010 20:34
[Re: panorama]
|
Besatt
Sted: Lierskogen
|
Kun hos meg reportasjene fra ABCTV ikke fungerer? Jada, jeg kan se andre videoer som ligger ute på siden.
|
|
Topp
|
|
|
|
#924761 - 21/04/2010 20:39
[Re: panorama]
|
Ringrev
Sted: Trondheim/Kongsberg
|
Gjerne NC åpning i de løypene neste år også  to bra arrangement etter min mening. +1 Knall!
|
|
Topp
|
|
|
|
#924768 - 21/04/2010 20:46
[Re: Erik$]
|
Ringrev
Sted: Kjekstadmarka
|
Gøy var det ja. Min debut i M Senior. Hardt, vondt og moro!
Topp
|
|
|
|
#924948 - 22/04/2010 00:40
|
Tørr bak øra
|
Da var N-cupen igang. Og det meste var vel som ifjor også pengepremiene.
Det som er bra er samarbeidet med ABC nyheter det var bra. Flott at forbundet ønsker å øke status på NorgesCupen. Allikevel har jeg en teori om at man i tillegg også må øke premieringen i NorgesCup-rittene kraftig for å få opp engasjementet blant rytterne. Synes ikke f.eks: 5000, 3000, 2000, 1000, 800, 600, 500, 400, 300, 200 og 100 er å ta i for mye. Da blir det plutselig litt mer attraktivt for mange. En forutsetning videre er at forbundet ikke skyver dette over på arrangørene, men er med å subsidierer dette selv. Har ikke forbundet råd til det, da? Andre forslag? Kanskje Ole Christian hadde blitt fristet til å dra litt lenger enn til Larvik for å kjøre et landeveisritt, om premiepengene i NorgesCup sto i stil med reiseavstanden?
Topp
|
|
|
|
#924953 - 22/04/2010 01:28
[Re: RNRacing]
|
Ivrig
|
om premiepengene i NorgesCup sto i stil med reiseavstanden
Snakkes da!
Topp
|
|
|
|
#924992 - 22/04/2010 08:13
[Re: RNRacing]
|
Søk hjelp!
Sted: Lillestrøm
|
Kanskje Ole Christian hadde blitt fristet til å dra litt lenger enn til Larvik for å kjøre et landeveisritt, om premiepengene i NorgesCup sto i stil med reiseavstanden?
Ja jeg valgte heller Larvik og landveisritt når Italia turen min gikk fløyten pga av asken. Hvorfor? For det første kommer jeg ikke til å kjøre alle N-cupene i år så poengene trenger jeg ikke, det koster ganske mye penger å dra bort, det forvinner et par treningsdager i reise og ingen hører egentlig om hvordan det har gått. Så eneste egentlige grunnen er å få en bra treningsøkt før de større rittene starter, det kunne jeg få i Larvik også. Det med pengepremier i Norgescupen har vel jeg og ganske mange andre rundt i miljøet bare gitt opp. Det har blitt sagt det samme vært år jeg har syklet og det er fortsatt akkurat det samme. Det var vel det samme på 90 tallet etter hva jeg har skjønt også. Og ikke misforstå meg. Det er ikke pga penger vi syklister gjør dette, men når man må vinne begge rittene en n-cup helg og fortsatt går i underskudd den helgen så er det vel litt lavt.
Topp
|
|
|
|
#925013 - 22/04/2010 08:52
|
Vår mann i forbundet.
Søk hjelp!
Sted: Østfold
|
Det med pengepremier i Norgescupen har vel jeg og ganske mange andre rundt i miljøet bare gitt opp. Det har blitt sagt det samme vært år jeg har syklet og det er fortsatt akkurat det samme.
Tror du skal la det gå litt mer enn 10% av sesongen før du konkluderer. (hittil har det sportslige og arrangementstekniske hatt høyest prioritet, så det det er fortsatt langt igjen selv om en god del skjer på premieringsfronten allerede i år). Håper for øvrig å se deg på NC i år, du er en naturlig del av sirkuset (samtidig som det er jo der, og ikke på turritt, man har mulighet til å bli sett...). Personlig ser jeg frem til Maratonoppstarten i Kristiansand (selv om det tragisk nok er under 40 påmeldt i alle NC-klassene til sammen så langt) og neste rundbanehelg i Halden/Horten.
|
|
Topp
|
|
|
|
#925031 - 22/04/2010 09:13
[Re: Oystein L]
|
Besatt
Sted: Lierskogen
|
Personlig ser jeg frem til Maratonoppstarten i Kristiansand (selv om det tragisk nok er under 40 påmeldt i alle NC-klassene til sammen så langt) og neste rundbanehelg i Halden/Horten.
Spesielt Halden CK har vel heller ikke prøvd hardt å samle deltagere. Jeg har ikke sett noen innbydelse og klarer heller ikke finne noen info på hjemmesiden. Nå er det 2,5 uker igjen, men allikevel...
|
|
Topp
|
|
|
|
|
|