Side 10 av 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >
Muligheter
#890997 - 22/02/2010 15:41 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Tråkk uten trøkk]
Skikongen Offline
Entusiast

Sted: Oslo
Sitat: Tråkk uten trøkk
Hva slags struktur egner seg best som universalstruktur?

Det er vel den "juletrestruktur-rillen"

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#893626 - 28/02/2010 09:57 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Skikongen]
Hekta-MTB Offline
Ivrig

Sted: Østfold
Må bare legge inn en positiv erfaring med en nettbutikk.
Bestilte kuzmin sikling for 3 dager siden. Og i dag kom den i posten. Det beste er at de ikke krevde betaling på forskudd men sendt faktura på epost. Jeg mener nemlig at forskuddsbetaling forsinker forsendelsesprosessen for kundene da leverandøren får penger før vi får varer.
Butikken heter foresten skistart.com og siklingen kostet NOK 515,- levert i postkassa mi.

#897556 - 07/03/2010 23:15 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Hekta-MTB]
Thomas NWS Offline
Ringrev

Sted: Sandaker
Vasaloppet gjennomført med kuzminiserte ski. De ble siklet for en drøy uke siden, preppet med festesmurning i går kveld. Jeg gjorde ingenting med gliden med andre ord. Erfaringen er at ingen skled fra meg :-) Såre fornøyd med å slippe og legge glider m.m. Det var nesten som å møte opp og legge feste og så starte på de 90 km.

#897559 - 07/03/2010 23:29 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Thomas NWS]
arimath Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Jeg har testet Kutzmin siden jul med gode resultater. Jeg ser folk beskriver en glatt overflate etter børstingen. Mine Atomic får fort en mikrostruktur etter børstingen (håndbørsting, Swix kobber). Børster jeg da for hardt?

mvh
Arild

#898442 - 09/03/2010 18:28 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: arimath]
Petterbe Offline
Entusiast

Sted: Son
Sitat: arimath
Jeg har testet Kutzmin siden jul med gode resultater. Jeg ser folk beskriver en glatt overflate etter børstingen. Mine Atomic får fort en mikrostruktur etter børstingen (håndbørsting, Swix kobber). Børster jeg da for hardt?

mvh
Arild

Siklingen skal gi en ørliten struktur. Tror det er riktig å børste som en gal. Spørsmålet er hvor hardt rotorbørsten skal presses mot skien. Vanskelig å vite, jeg har ikke svaret.

Første gang jeg siklet fikk jeg en glatt/speilblank overflate, som ga fantastisk glid.
Etter siste siklerunde har jeg og fått en mattere overflate som har gitt dårligere glid, men fremdeles ok glid. Den matte overflaten kom etter å ha jobbet lenge med skien innendørs, sålen ble varm av mange gjentatte drag og et gråere/ mattere såle kom fram. Katastrofe! Skal f.o.m. nå stå kaldt og ikke sikle så mange drag rett etterhverandre slik at sålen varmes opp.

#898695 - 10/03/2010 09:27 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Petterbe]
Supernova Offline
Ivrig

Sted: Harstad
Dobbeltposter litt fra treningsbloggen min:

Jeg har nå fått prøvd kuzminsiklet noen økter og dette virker svært bra. Intervalløypa jeg bruker egner seg godt til glitester mot andre intetanende ofre etter gjennomført drag. Til nå har i allefall ingen glid fra meg selv om de veier 10 og 20 kg mer. De med best gli spør jeg gjerne høfflig om skibehandling, men har ikke møtt noen med nypreppet HF enda.

Jeg har snoket mye på svensk skiforum, samt gjort meg noen erfaringer med kuzmin prepp til nå som jeg godt kan dele:

1. Sett av god tid, det tar fort en 30-40 min pr ski.
2. Rengjør skiene godt før sikling. Jeg "glemte" meg i går før jeg skulle friske opp belegget litt og det resulterte i en sløv egg på siklen. Skirens med litt børsting etter ser ut til å fungere.
3. Ta hele lengden i et drag (på klassiskski i allefall) da unngår du "bølger" og hakk.
4. Børst godt, veldig godt. Polering av sålen med nylonbørste virker å være viktig. Jeg unnlot å børste skikkelig med nylon på den ene skien i går å den gled dårligere enn den andre. (semi-synsing, ikke målt i tid eller distanse)
5. Det virker som at å rengjøre skien før bruk (skirens og børste) gir bedre gli. Selv om det er vanskelig å måle dette når jeg ikke har gjort noen tester. Ren synsing.

Det blir definitivt kuzmin på meg i birken. Spørsmålet er om jeg skal bruke orginal som jeg har nå, legge litt struktur hvis det blir varmere eller kjøpe en pluss sikle. Jeg må se været litt ann tror jeg.

Og så det store spørsmålet: Flourpulver???? Jeg kjenner at jeg har lyst til å prøve men vet ikke helt hvor god effekt det har på stålsiklet. Teorien bak slik jeg har forstått det er at flour er ekstremt vannavisende og dermed gir mindre overflatespenning til underlaget som jo er en vannfilm. Glider er ikke særlig vannavisende sammenlignet med polyethylen (er det ikke det skisåler er laget av) og dermed er fluor på toppen en svært god ide. Med hvor mye bedre blir gliden på stålsiklet med flour? Og er det evt noen bakdeler med dette, noen som vet?

#898697 - 10/03/2010 09:29 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Tråkk uten trøkk]
Supernova Offline
Ivrig

Sitat: Tråkk uten trøkk
Skal muligens kjøpe ett red creek rilleverktøy.
Hva slags struktur egner seg best som universalstruktur?

Mener å huske at 2mm rett red creek er det som anbefales. Du kan variere hvor mye vann som skal dreneres ved å trykke lett og dra en gang helt opp til å trykke hardere og dra 2-3 ganger.

#898708 - 10/03/2010 09:43 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Supernova]
Rockefoten Offline
Ivrig

er ikke fluorpulver litt skummelt hvis man ikke kan det? brenne sålen og slikt?

ellers har jeg et rillejern 0,75mm juletre og føler det har noe å si, men jeg kan ikke si noe om det er andre som er bedre

ole
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

#898718 - 10/03/2010 09:52 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Thomas NWS]
Johan Offline
Avhengig

Sted: Akershus
Sitat: Silda
Vasaloppet gjennomført med kuzminiserte ski. De ble siklet for en drøy uke siden, preppet med festesmurning i går kveld. Jeg gjorde ingenting med gliden med andre ord. Erfaringen er at ingen skled fra meg :-) Såre fornøyd med å slippe og legge glider m.m. Det var nesten som å møte opp og legge feste og så starte på de 90 km.

Gikk også Vasan i helgen, men opplevde særdeles dårlig glid siste 2,5 milene. Gikk på glider, men ikke pulver. Nå vet jeg ikke hvor fort du gikk og hvor mye møkk det var i sporene, men merket ikke du noe dårligere glid fra Hökberg og inn?

#898719 - 10/03/2010 09:52 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Rockefoten]
Supernova Offline
Ivrig

tenkte å la noen som kan det gjøre det, milslukern for eksempel.

#898845 - 10/03/2010 13:14 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Supernova]
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Søk hjelp!

Hei,

Å legge pulver er ikke så vanskelig som mange tror, vil jeg si. Langt flere brenner sålen ved pålegging av harde, kalde glidere enn pulver, er ofte min erfaring.

Følg gjerne denne enkle guiden, lagt ut av kollega Erik på Sportslageret:

http://www.oslosportslager.no/magasinet/langrenn--palegging-av-fluorpulver-284.aspx

#899010 - 10/03/2010 18:57 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Johan]
Thomas NWS Offline
Ringrev

Sitat: Johan

Gikk også Vasan i helgen, men opplevde særdeles dårlig glid siste 2,5 milene. Gikk på glider, men ikke pulver. Nå vet jeg ikke hvor fort du gikk og hvor mye møkk det var i sporene, men merket ikke du noe dårligere glid fra Hökberg og inn?

Jeg gikk på 7:20. Litt lamslått over startordningen og løypekultur ble jeg. Brukte intet mindre enn 45 min på de tre første km. Startet i led 6.

Men jeg gjorde den samme erfaringen som deg at gliden ble dårligere på slutten. Fader'n og broder'n som gikk på glidede ski opplevde det samme. Når det er sagt, så hadde jeg faktisk bedre glid enn de rundt meg de siste km inn.

En fyr på bussen fra Mora synset litt rundt dette og han mente at Tjejvasan med mer hadde gått gått i disse løypene, og at dette muligens hadde gjort noe med strukturen i snøen. For det var merkbart at noe skjedde. Litt uforståelig egentlig.

#899017 - 10/03/2010 19:09 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Thomas NWS]
fredriks Offline
Besatt

Har lest en del erfarenheter om årets vasalopp på skidforum.se

Virker som folk hade veldig varierande glid også når de smurt med samme eller liknande smøring. Virker ha varit rare forhold.

Men normalt er det også så at det er mye konstsnø på slutet men møjlig at det ikke var fallet i år. En annen sak som spiller in er all dritt som man har kjørt øver tidligare i loppet. Mine skider siste gången jeg var med var ikke spesiellt rena i mål...

#899202 - 10/03/2010 23:50 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Thomas NWS]
nicolai Offline
Søk hjelp!

Hei,

Det er svært mange ting som spiller inn, men det er ikke særlig rart at man vil oppleve dårligere glid utover i et slikt renn, spesielt når man kun går på glider og ikke har lagt pulver i tillegg.

Skiene vil trekke til seg langt mere møkk og skitt, f.eks.

#899205 - 10/03/2010 23:53 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: fredriks]
nicolai Offline
Søk hjelp!

Selv om folk smører med den samme smøringen, er det utrolig mye annet som også spiller inn i forhold til glid. Det er jo kjempestore variabler mht til hvordan struktur, hva slags spenn, trykksoner, personvekt, hvordan folk legger festesmøring, hvor nøye festesoner er merket opp med mer.

Så at folk opplever forskjellig resultater, med tilsynelatende "like" ski, er ikke så rart.

#899289 - 11/03/2010 10:43 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Supernova]
larsb Offline

[sensurert]

Sted: Bjølsen, Oslo
Sitat: Supernova
.....Og så det store spørsmålet: Flourpulver???? Jeg kjenner at jeg har lyst til å prøve men vet ikke helt hvor god effekt det har på stålsiklet. Teorien bak slik jeg har forstått det er at flour er ekstremt vannavisende og dermed gir mindre overflatespenning til underlaget som jo er en vannfilm. Glider er ikke særlig vannavisende sammenlignet med polyethylen (er det ikke det skisåler er laget av) og dermed er fluor på toppen en svært god ide. Med hvor mye bedre blir gliden på stålsiklet med flour? Og er det evt noen bakdeler med dette, noen som vet?

Vil fluorpulver i det hele tatt sitte fast på en såle uten et lag glider å smeltes inn i? Og har ikke du litt lite tid til å finne ut det på nå ICON_SMILE

Uansett god tur!

LarsB

Redigert av larsb (11/03/2010 10:44)

#899300 - 11/03/2010 11:15 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: larsb]
Cappel Offline
Entusiast

Sted: Østmarka NØ
Mener dette har vært diskutert tidligere i tråden og konklusjonen ble vel at flourtopping hadde veldig kort levetid. Greit på renn opptil 15km, men liten vits på lengre renn.

Er det forresten noen som har forsøkt (og kan innrømme det) å knuse flourtabletter og smelte inn dette devilsmile

#899309 - 11/03/2010 11:30 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Cappel]
yoeddy Offline
Ringrev

Sitat: Cappel
Mener dette har vært diskutert tidligere i tråden og konklusjonen ble vel at flourtopping hadde veldig kort levetid. Greit på renn opptil 15km, men liten vits på lenger renn.

Er det forresten noen som har forsøkt (og kan innrømme det) å knuse flourtabletter og smelte inn dette devilsmile

Ja jeg har gjort det, men det er leenge siden. tipper 20 år siden.
Når det gjelder Vasaloppet har jeg hørt at også en del toppløpere slet med skiene mot slutten, skiene tapte seg uten at de helt visste hvorfor.

#899317 - 11/03/2010 11:50 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: yoeddy]
Cappel Offline
Entusiast

Sted: Østmarka NØ
Jeg har nettopp skummet gjennom en tråd på Skidforum.se som omhandlet gliden man hadde på Vasaloppet. Det virker som de fleste som har brukt Kuzmin har vært veldig fornøyd. Det som i størst grad har gitt dårlig glid virker og være for mye og for langt med festevoks.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=4523

#899329 - 11/03/2010 12:08 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Cappel]
pedalglipp Offline
Besatt

Sted: FRXTD
Jeg frykter at Kuzmin-folket har mye til felles med 29"-folket, og består dermed av en gruppe mennesker hvor fanboys og manglende kritisk sans er overrepresentert :-)

#899332 - 11/03/2010 12:17 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: pedalglipp]
Rockefoten Offline
Ivrig

jeg er kuzminoid og 29erfan ICON_SMILE

#899423 - 11/03/2010 15:04 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: larsb]
Supernova Offline
Ivrig

Sitat: larsb

Vil fluorpulver i det hele tatt sitte fast på en såle uten et lag glider å smeltes inn i? Og har ikke du litt lite tid til å finne ut det på nå ICON_SMILE

Uansett god tur!

LarsB

Det skal visstnok å helt fint i følge garvede kuzmonauter på skidforum.se, men dersom det kun gir fordeler frem til 15 km er det lite poeng i birkebeineren.

Dersom flour kun gir fordeler en drøy mil driver de 3 store aktørene i oslo området noe som grenser til villedende markedsføring når de påstår at pulveret er svært slitesterkt og holder hele birken.

Uansett og vel poengtert, det er nok litt for smalt tidsvindu nå. Panikken kan dog gripe meg når som helst i et tilfeldig preppetelt neste fredag, best å sette skiene på rommet før man går og titter.

#899448 - 11/03/2010 16:08 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: pedalglipp]
Thomas NWS Offline
Ringrev

Sitat: pedalglipp
Jeg frykter at Kuzmin-folket har mye til felles med 29"-folket, og består dermed av en gruppe mennesker hvor fanboys og manglende kritisk sans er overrepresentert :-)

He he.... Clevert å hevde ICON_WINK

#899692 - 12/03/2010 08:32 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Thomas NWS]
Kriss Offline
Besatt

Sted: Børsa
Glad jeg skal levere skia mine til en som har peiling, betale 500 for så og ha super gli til Birken i steden for å stå på start og lure på om jeg har siklet riktig/nok osv med kuzmin siklen og om jeg egentlig skulle lagt et lag til med cera oppå! ICON_WINK

Holder meg til LF glider i ny og ne til trening og leverer de når jeg skal gå et "viktig" renn som er 1 gang i året..

#899778 - 12/03/2010 10:59 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kriss]
Supernova Offline
Ivrig

500 kr Kriss? Du har bedre kontakter en oss.

Her i oslo nærmer noen av preppepakkene til birken seg 1500kr. (!)

#899801 - 12/03/2010 11:49 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Supernova]
Øyvind V Online
Besatt

Gode kontakter er viktig ja... Jeg fikk slipt og race-preppa to par ski for 200,- nå nylig. Men så fikk jeg ikke fluor på frown

Hva får du for de 1500,- (hvis du vet)?

#899809 - 12/03/2010 12:03 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Supernova]
Kriss Offline
Besatt

Sted: Børsa
Sitat: Supernova
500 kr Kriss? Du har bedre kontakter en oss.
Her i oslo nærmer noen av preppepakkene til birken seg 1500kr. (!)

Jepp.. Gode kontakter her ja. Fra varmeskap til cera og sette struktur for 500 er definitivt verdt det..
Grunnvoksen er lagt på og bare og legge på dagens.
Superski på birken i fjor og det hjelper må motivasjonen underveis.

#899864 - 12/03/2010 13:44 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kriss]
Rockefoten Offline
Ivrig

I dag gled jeg forbi en fyr med world-cup athlete-trøye. Det synes jeg var stas ICON_SMILE

#899868 - 12/03/2010 13:56 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Rockefoten]
Knirkekne Online
Besatt

Vil dette ha noen praktisk betydning for de som starter langt bak (i birken f.eks), og har istykkertråkkede spor og løs snø i hele veien over fjellet ??

Har alle dere som bruker tid og masse penger på dette god form og forutsetninger til å være blandt top 100?

Ja, vi kjøper sykler og deler som er langt bedre enn hva ferdighet skulle tilsi...Men det er jo tross alt deler vi kan selge senere.
Fluorpulver til 1500 for 30 gram er jo ganske mye penger for noe du har glede av i forholdsvis få kilometer?

#900015 - 12/03/2010 20:22 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Knirkekne]
kao Offline
Veteran

Sted: Brumunddal
Sitat: Knirkekne
Vil dette ha noen praktisk betydning for de som starter langt bak (i birken f.eks), og har istykkertråkkede spor og løs snø i hele veien over fjellet ??

Har alle dere som bruker tid og masse penger på dette god form og forutsetninger til å være blandt top 100?

...

Fluorpulver til 1500 for 30 gram er jo ganske mye penger for noe du har glede av i forholdsvis få kilometer?

1500 er altfor mye i hvert fall, tipper jeg ender på omtrent en tredel av det. Blant de 100 beste? Nei, slett ikke, men det er verdt pengene, ingen tvil om det. Har aldri i livet hatt bedre glid og var småredd i utforkjøringen fra Dølfjellet ;-)

Side 10 av 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >