Side 3 av 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >
Muligheter
#876853 - 20/01/2010 18:14 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars]
larsb Offline

[sensurert]

Sted: Bjølsen, Oslo
Men snart ler vi av hele greia. nanoskiene kommer og fjerner hele behovet for Kuzmin og glider og røyk og søl.

http://www.dn.no/trening/article1820355.ece

Det er like rundt hjørnet i følge DN. Inntil da kommer jeg enten til å glide eller ikke ICON_SMILE

LarsB

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#876893 - 20/01/2010 19:19 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars]
langen Offline
Besatt

Sted: Oslo
Du mener vel at de trekker gjennom porene i metallbeholderen OG SÅ ned i bordet?

#876904 - 20/01/2010 19:56 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: langen]
HM1100 Offline
Avhengig

Sted: Snippen
Dette blei riktig festlig det ICON_SMILE
Altså; Nano er vår tids hype. Hva f**n er det? Jeg har en kompis som har en seriøs stilling som forsker. På nettopp Nano-partikler og hvordan dette kan skade oss. Neppe det samme som skia eller hur, for de skader oss ikke på annet vis en senebetennelse og evt trynings nå og da? Neida, nano er noe som er jæskla smått, og da regner jeg med at det er noe disse skia er laget av som er så lite at de fortjener navnet "Nano-ski". Noe på sålen som gjør at de både glir som juling, med samtidig spikerfeste. Det gleder jeg meg til å se. Særlig at eliteløperen Hjelmeset skal triumfere med disse neste år. Denne morsomme typen som er så gammal at han har gått 2 renn i år, blitt rundt nr 20 på dem begge, full av astmamedisin og det hele. Genialt blir det.
Og by the way. DN er plutselig blitt den mest treningsorienterte blekka av samtlige. Med tips til Birken, skiteknikk, nanoski (blir sikkert billige, ikke sant)mm. Man skal kjenne sitt publikum, og det er nok finanseliten som kommer til vinne Birken de neste 10 åra På et par nanoski ICON_LAUGH ICON_LAUGH

#876907 - 20/01/2010 20:02 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: langen]
jman76 Offline
Tørr bak øra

Sted: Lillehammer
Er på andre sesong med Kuzmin og en ting er sikkert, jeg kommer aldri til å "sponse" Swix med ei krone igjen for glider. Gikk Birken med Kuzminski i fjor og tapte definitivt ikke på glien.

Jeg benekter ikke at man med maks innsats med glider kan få bedre resultat over kortere distanser, men med Kuzminsiklingen har jeg alltid god glid og slipper alt styret med gliding før hver tur. For mosjonisten som vil bruke tiden til å gå på ski, er egentlig valget lett.

Anbefaler å kjøpe "cold-siklingen". Brukte kun den normale i fjor og da ble skiene tråe på kaldt føre under - 10. Cold gikk som et uvær i -16 nå når det var som kaldest.

Synes dette er genialt - har to par ski med ulik struktur, så det er bare å se på graderstokken og velge det som passer best. Tror det holder å freshe opp belegget maks to ganger per sesong i forhold til hvor mye jeg går. Det tar meg maks 15 min med to par ski per sesong. Teknikken er svært enkel, kan ikke se at det er mulig å skade skiene så lenge de ligger rett i en smøreprofil. Børstingen med stål/messingbørste etterpå er viktig.

Fordelen med stålsiklingen er at man også fjerner småriper ved sikling. Det er svært lite belegg som fjernes. Steinsliping tar vanvittig mye mer. Jeg vet ikke hvor mange ganger et skipar kan steinslipes, men det er vel ikke mer enn 5-6 ganger?

Mulig nanoteknologien kommer for fullt, men også disse skiene vil miste glien etter et visst antall kilometer (heller ikke så mange kilomter per i dag?) Kan de da slipes og brukes som vanlige ski etterpå, eller er de utrangert?

Jeg er overbevist om at et nytt par ski som stålsikles et par ganger per sesong kan leve i en mannsalder, hvis man ønsker vel å merke... Og 1200 kroner for to sikler er latterlig billig hvis utgangspunktet er at man skal gå på ski de neste 40 årene. Siklene i seg selv varer nok ikke evig, men kun oppfreshing er gjort med noen kjappe drag per ski.

Håper noen tør å begynne/får lov til å selge dette produktet i Norge også. Det hadde vært bra for ski-Norge (bortsett fra Swix...). Kuzmin fortjener å bli rik.

Redigert av jman76 (20/01/2010 20:26)

#876909 - 20/01/2010 20:12 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: jman76]
Cerberus Offline
Veteran

Sted: Bergen
Bare for å få avklart en liten ting her.

Stemmer det at så lenge skien er steinslipt vil den ha "behov" for glider? Altså at en steinslipt, uvokset ski ikke glir.

Og når man har stålsiklet en steinslipt ski godt nok er man helt tilbake til ny ski, som da ikke har behov for glider?

- G.W. Bush

#876913 - 20/01/2010 20:24 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Cerberus]
jman76 Offline
Tørr bak øra

Sitat: Cerberus
Bare for å få avklart en liten ting her.

Stemmer det at så lenge skien er steinslipt vil den ha "behov" for glider? Altså at en steinslipt, uvokset ski ikke glir.

Og når man har stålsiklet en steinslipt ski godt nok er man helt tilbake til ny ski, som da ikke har behov for glider?

Det stemmer vel. Du får i alle fall ikke kongeglid med en steinslipt ski som ikke blir glidet. Den vil etter hvert gli dårligere og dårligere.

Når du stålsikler en ski som har vært steinslipt, må du komme deg gjennom "slipen" og få fram nytt, ferskt belegg. Ved neste stålsikling er det svært lite belegg som må fjernes.

Kuzminsiklene kommer i tre ulike varianter som gir optimal struktur i forhold til temperatur. Warm, normal (tror jeg den heter) og cold.

Det er vel fullt mulig å glide en stålsiklet ski. Men det må bli smør på flesk etter min erfaring.

Redigert av jman76 (20/01/2010 20:29)

#876931 - 20/01/2010 21:20 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: jman76]
Pedalsyre Offline
Ringrev

Sted: jessnes
Har hatt meg en tur på sportsbutikker i Hamar området, og alle stedene jeg har vært innom har ledd av meg, ristet på hodet og forklart meg at jeg ikke skal være så lettlurt..

Flere av disse selger mye ski. Er dette noe de gjør i uvitenhet eller er de mot dette for å selge sine produkter?

Personlig synes dette høres litt for godt ut for å være sant, og denne diskusjonen bør dreies mot mengden etter min mening. Med mengden mener jeg de som liker å gå på ski for å mosjonere, men som glider skier maks 2 ganger i sesongen.
Da må vel dette være produktet over alle produkter!?

#876935 - 20/01/2010 21:26 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Pedalsyre]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sted: Isfjorden
Selvfølgelig ler de av deg ICON_SMILE Dårlig butikk å selge en stålsikling som sikrer deg god glid i årevis.

Sjekk ut "Bike Romsdal" og "Romsdal Adventure" på Facebook
Instagram: @romsdaladventure

#876947 - 20/01/2010 21:54 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Pedalsyre]
jman76 Offline
Tørr bak øra

Når man tenker over beløpet som blir svidd av på glider bare i forbindelse med Birken-hysteriet, er det ikke det minste rart at bransjen skjelver i buksene av dette produktet og bruker den strategien du nevner, Pedalsyre.

Det er viser seg vel at det er for lange renn som Birken og Vasaloppet Kuzminskiklete ski fungerer bedre sammenliknet med en glidet ski, siden en glidet ski tar til seg smuss jo lengre man går.

Men for all del. Hvis du har et smøreteam som jobber for deg døgnet rundt, er det klart du alltid har kjempeglid med tradisjonell gliding. Tror ikke vi får se Kuzminsiklede ski i WC-sirkuset.

Tenk på hvor mye tid, penger (og frustrasjon?) en småbarnsfar som skal preppe ski til tre poder som trener aktivt vil spare i løpet av en vinter..

#876973 - 20/01/2010 22:37 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: jman76]
Kaffelars Offline
Ivrig

Fant det!

For de virkelig seriøse stålsiklerne er det følgende som gjelder:

Primateria leverer stålsikling til svenske skiforbundet

Og det må jeg snart begynne med, som hadde tidenes dårligste ski på Obik i kveld. Jeg har brukt den ikke så omtalte no-touch-metoden, hvor skienes glidsone ikke behandles i det hele tatt, veldig lite forberedelser, også for trebarnsfedre, men til gjengjeld veldig dårlig glid.

#877014 - 21/01/2010 00:18 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Pedalsyre]
Zwartander Offline
Ringrev

Sted: Hamar
Sitat: Pedalsyre
Har hatt meg en tur på sportsbutikker i Hamar området, og alle stedene jeg har vært innom har ledd av meg, ristet på hodet og forklart meg at jeg ikke skal være så lettlurt..

At "ekspertisen" hånflirer betyr ikke noe som helst, spesielt ikke når det gjelder skiidrett:

V-stil i hopp:
Forferdelig stygt, sa ski-Norge, og var blant de siste som la om til dagens stil.

Fristil:
Har aldri sett noe så stygt, sa ski-Norge, som mente at skøyting ville ødelegge langrennssporten.

Skismøring:
Kokte grammofonplater gjør samme nytten, sa ski-Norge.

Alpint:
Det er bra nok å kjøre på vanlige ski, sa ski-Norge.

Verdenscup i langrenn:
Da får vi ikke se løperne hjemme mer, sa ski-Norge.

Skiflyging:
Livsfarlig lengdehysteri, sa ski-Norge.

Plastbakker i hopp:
Vi har snø nok i Norge, sa ski-Norge.

Internasjonalt skiforbund:
Hvis vi skal si ja, er det under forutsetning av at Norge får fast plass i styret, sa ski-Norge.

Slalåmkonkurranser:
Slalåm bør inngå som egen øvelse i langrenn, sa ski-Norge.

Sakset fra "Stigs bok om kreativitet".

#878990 - 25/01/2010 22:17 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: jman76]
Petterbe Offline
Entusiast

Sted: Son
Har nå lest denne tråden + andre Kuzmin-tråder på nettet. Det ble for fristende, så nå har jeg bestillt ett stk. orginal Kuzminsikling, som jeg håper jeg får i posten før Vestergyllen til helga. Det er altså den som er best fra +2 til -8 jeg har bestillt. Spørsmålet blir da: Dersom det blir kaldt på søndag, bør jeg da ikke bruke den, men glide vanlig ev sikle for deretter å glide? Muligens tåpelig spsm dette her, men er jo nitrist å bli glidd ifra på mitt første turrenn på 15 år.

#878993 - 25/01/2010 22:22 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Petterbe]
KnutG Offline
Entusiast

Sted: Ski
Jeg har brent meg på å bruke "superprodukter" uten å ha testet det først. Så var jeg deg ville jeg gått på glider for deretter å teste Kuzmin uka etter.

#878998 - 25/01/2010 22:30 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: KnutG]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Ikke forvent god glid med Kuzmin første tur, det tar litt tid. Jeg ville glidet som vanlig til Vestergyllen og gått på med sikling etter rennet.

#879001 - 25/01/2010 22:38 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt]
Petterbe Offline
Entusiast

Var det jeg fryktet. Står jo at det tar tid før det glir skikkelig godt. Får jeg den tidlig i uka, kan jeg jo rekke å " gå inn" skia. Har jo så lyst til å prøve..

#879002 - 25/01/2010 22:43 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Petterbe]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Ja, det er verdt å prøve, du kommer ikke til å angre ICON_SMILE

#879030 - 25/01/2010 23:31 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt]
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Søk hjelp!

Sted: Oslo
Sålenge han ikke herper skia da - det har jeg sett mange eksempler på..

Folk må gjerne bruke Kuzmin, men prøv dere frem på en gammel ski først!! Så slipper man å ødelegge et godt par.

#879070 - 26/01/2010 08:32 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: nicolai]
Petterbe Offline
Entusiast

Godt poeng.

#879103 - 26/01/2010 09:43 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt]
bah Offline
Tørr bak øra

Sted: Drammen
Sitat: tommygutt
Ikke forvent god glid med Kuzmin første tur, det tar litt tid. Jeg ville glidet som vanlig til Vestergyllen og gått på med sikling etter rennet.

Kan ikke huske å ha lest dette noe sted.. sikker på at det er slik?
Hvor mange km bør man gå etter sikling før det er gull-glid?

#879132 - 26/01/2010 10:38 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: bah]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Jeg fikk høre dette av Kuzmin selv, han sa at glien blir merkbart bedre etterhvert. Tror ikke det er mange mil det er snakk om.

#879142 - 26/01/2010 10:52 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt]
bah Offline
Tørr bak øra

Med fare for å høres ut som en gjøk spør jeg:

Kan det være han mente gliden for en siklet ski ville holde seg god, mens en glidet ville gli dårligere etter hvert pga glideren samler opp møkk fra løypa, og at man dermed ville oppfatte at man fikk bedre glid med en siklet ski vs. glidet etter hvert som man går f.eks. et lengre turrenn?

Har ikke tenkt over det før, men har ikke merket noe til at jeg har fått bedre glid etter et par turer enn på helt nysiklede ski.. derfor spør jeg ICON_SMILE

#879160 - 26/01/2010 11:23 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: bah]
jman76 Offline
Tørr bak øra

Tror også jeg vil påstå at skiene "slipper" lettere når de har gått noen kilometer etter stålsikling.

Det er vel her børstingen av skiene med stålbørste spiller inn. Børster man ikke, tar det flere km før skiene slipper.

Kuzmin selv kjører på med rotorbørste, og det gir muligens bedre (og umiddelbar?) effekt enn manuell børsting.

#879161 - 26/01/2010 11:24 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: bah]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Han er ganske klar på at glidete ski blir dårligere på f.eks et langt renn, da det tar opp masse "grums" fra løypa.

At siklete-ski blir bedre og bedre er merkbart, mine gamle ski har suverent bedre glid enn ny-skia, som nettopp har vært under kniven.

#879171 - 26/01/2010 11:41 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt]
bah Offline
Tørr bak øra

Alright.. da lærte jeg noe nytt ICON_SMILE

#879273 - 26/01/2010 14:18 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: bah]
Kjesk Offline
Avhengig

Sted: Riktig side av Mjøsa
Med været vi har hatt i østlandsområdet de siste dagene, minus 7-10 gr og litt snøvær av og til, har mine ski vært SUVERENE med Kuzmin!
Nesten så jeg har fått lyst til å spørre folk jeg glir forbi:
"Så dårlig glid du har da! Har du glidet skiene dine du?" doublefinger

#879312 - 26/01/2010 15:15 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kjesk]
Petterbe Offline
Entusiast

Sitat: Nutte
Med været vi har hatt i østlandsområdet de siste dagene, minus 7-10 gr og litt snøvær av og til, har mine ski vært SUVERENE med Kuzmin!
Nesten så jeg har fått lyst til å spørre folk jeg glir forbi:
"Så dårlig glid du har da! Har du glidet skiene dine du?" doublefinger

Hvilken har du brukt? original eller cold?

Et annet problem som ingen har svart på: Det sies at den blir sløv etter noen skipar (ja, jeg vet den har fire kanter). Er det bare å kaste og kjøpe ny, eller kan den slipes opp igjen. Hvor gjør jeg ev dette?

#879315 - 26/01/2010 15:22 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Petterbe]
Arne_And Offline
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Sitat: Kuzmin sin egen faq
Question: Finally, I wonder how long scraper remains sharp. How long you can use them and can you e.g. regrind them?
Answer: Normally you can scrape away stone grinding from 2-5 pairs of skis per scraper’s edge. But there are factors that can impair scraper’s sharpness considerably - abrasive particles (sand, gravel) from dirty snow (snow poor winters) can sticks to ski base; - After sandpaper treatment of the middle, a lot of abrasive particles from the sandpaper (especially from very cheap sandpaper) is in ski base; - Losing scraper on stone floor makes it less sharp; Unfortunately, because of low demand, we have no regrinding service. You have to regard the ski scraper as a consumable item.

#879321 - 26/01/2010 15:25 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Petterbe]
bah Offline
Tørr bak øra

Bare å kaste og kjøpe ny ja. Se på det som en forbruksvare med lang levetid ICON_SMILE

Ifølge kuzmin blir en egg den sløv etter å ha slipt ned steinslipen i ca 5 skipar.
Dvs at du burde kunne slipe vekk steinslipen i 20 skipar før du må kjøpe ny.
Når du bare frisker opp belegget i ny og ne vil den holde i årevis..

#879384 - 26/01/2010 17:16 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: bah]
Cerberus Offline
Veteran

Sted: Bergen
Hva med å gi den en omgang på steinskiven, evt innom smergelskiven først? Det blir kanskje ikke presist nok?

- G.W. Bush

#879403 - 26/01/2010 17:54 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Cerberus]
Petterbe Offline
Entusiast

Sitat: Cerberus
Hva med å gi den en omgang på steinskiven, evt innom smergelskiven først? Det blir kanskje ikke presist nok?

Er skeptisk til det, men leser på skidforum.se om en som sliper opp sin regelmessig. Han presiserer at man skal slipe på langsiden altså legge fila ned i hakket. Se bildet:
http://www.geting.se/viewimage.php?image=217100-IMGP9507.JPG

Side 3 av 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >