Side 4 av 12 < 1 2 3 4 5 6 ... 11 12 >
Muligheter
#879420 - 26/01/2010 18:22 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Petterbe]
Kjesk Offline
Avhengig

Sted: Riktig side av Mjøsa
Sitat: Petterbe
Sitat: Nutte
Med været vi har hatt i østlandsområdet de siste dagene, minus 7-10 gr og litt snøvær av og til, har mine ski vært SUVERENE med Kuzmin!
Nesten så jeg har fått lyst til å spørre folk jeg glir forbi:
"Så dårlig glid du har da! Har du glidet skiene dine du?" doublefinger

Hvilken har du brukt? original eller cold?

Et annet problem som ingen har svart på: Det sies at den blir sløv etter noen skipar (ja, jeg vet den har fire kanter). Er det bare å kaste og kjøpe ny, eller kan den slipes opp igjen. Hvor gjør jeg ev dette?

Jeg har orginalen.
Men jeg tror nok at cold-utgaven hadde vært å foretrekke for
2 uker siden da det var rundt minus 20. Synes mine var noe mer tråe fra -15 til -20. Men det gjaldt vel uansett!

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#880019 - 27/01/2010 23:16 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kjesk]
Buoyen Offline
Besatt

Sted: Sør Trøndelag
Noen som har klart å lete fram noe glidtester av dette enda? Type 2 "like" par ski satt opp mot hverandre. Et par med kuzmin og et par med glider?

Stivettreglene

#880032 - 27/01/2010 23:33 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Buoyen]
rossi1 Offline
Entusiast

Sted: Trondheim
Jeg testa Kuzmin vs cera (lf-hf-cera- etter alle kunstens regler) før Vasaloppet i fjor. Identisk glid på begge skiparene. Valgte likevel de cerapreparerte skiene. I år, derimot, går jeg for Kuzmin.

#880036 - 27/01/2010 23:48 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: rossi1]
Buoyen Offline
Besatt

Sted: Sør Trøndelag
Interessert i å fortelle litt mer om testmetoden?

Jeg leser at glider kan gli bedre til å begynne med, men kuzmin kommer mer etter hvert. Videre leser jeg at på korte renn kan det beste være å ta en runde med kuzmin først og så legge på noe glider på toppen? Type cera turbo ett eller annet..

Stivettreglene

#880052 - 28/01/2010 00:35 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Buoyen]
Cerberus Offline
Veteran

Sted: Singsaker
Sitat: Buoyen
men kuzmin kommer mer etter hvert

Det stemmer helt sikkert, men jeg får det ikke til å stemme med den lille logikken som sitter oppe i hodet mitt.

Her har man altså skrapt av sålen med en skarp stålsikling, og så endres skiens gliegenskaper til det bedre etter noen mil på snø? Hva skjer her? Sliper snøen sålen ytterligere?

Noen som kan forklare dette?

- G.W. Bush

#880063 - 28/01/2010 07:27 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Cerberus]
Kaffelars Offline
Ivrig

Det er motsatt;

vokspreppa ski glir kanskje marginalt bedre de første km iflg Kuzmin, deretter trekker voksen til seg smuss, skitt, hundebajs og barnåler nok til at glien forringes; mens stålsiklet, bar såle opprettholder egenskapene.

Jeg er veldig spent på dette selv - gikk obik i går på sykt god glid signert Morten Simonsen på Milsukern etter klassisk steinslip og voksing. (men det hjelper ikke når man mister staven i nedoverbakken og taper et minutt)

Men jeg skulle gjerne få Kuzmin til å fungere og bestilte sikling i går!

Redigert av Kaffelars (28/01/2010 07:28)

#880169 - 28/01/2010 11:13 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Kaffelars]
esp Offline
Veteran

Sted: Nydalen, Oslo
Bestilte du Kuzmin-sikle eller sikling? Altså er det nokon som utfører dette i Oslo-området?

Eg er litt for lat/pressa på tid til at eg gidd å bruke masse til på prepping av glisone. I går kveld viste Lars og Knut meg at det er slitsomt å ha elendig glid. Dersom en slik magisk Kuzmin-sikling kan gi meg 90 % av optimal glisone, er dette supert for meg.

#880205 - 28/01/2010 13:05 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: esp]
jman76 Offline
Tørr bak øra

Sted: Lillehammer
Så vidt meg bekjent er det ingen av de etablerte som gjennomfører dette (de sier det i alle fall ikke). Til det har nok Swix og andre leverandører et altfor godt ballegrep på de velkjente aktørene bransjen.

Kanskje en ide for ei sykkelsjappe eller lignende som trenger noe å gjøre på vinterstid? Her er det penger å tjene.

Jeg tror du kommer godt over 90%, esp. Var på tur i går kveld i Østmarka og bedre glid tror jeg aldri jeg har opplevd i min skikarriere. Gøy når ting som er enkelt funker suverent.

#880258 - 28/01/2010 14:56 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: jman76]
bondegutten Offline
Medlem

Jeg gikk også over til Kuzmin i år.(cold, original,plus) Først og fremst for å slippe alt opplegget rundt glid-smøringa.
Man bruker 15 min første gangen. Deretter 1 min for hver gang det er betydlig væromslag (f.eks fra -20 til -3) - noe som vel skjer 2-4 ganger på en sesong.
Jeg er helt sikker på at man er over 90% av optimal glidsone. Jeg tror at man er omtrent likt med hva ivrige amatrører klarer å få til mhp glid.
Proffene har sikkert bedre glid med sitt smøreopplegg.

#880260 - 28/01/2010 14:57 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: bondegutten]
Arne_And Offline
Søk hjelp!

Noen som har brukt dette på alpinski? Vil stålkantene skape trøbbel?

#880390 - 28/01/2010 20:34 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And]
Petterbe Offline
Entusiast

Sted: Son
Gikk min første tur på Kuzminsiklede ski i dag. Kongeglid allerede. Jeg gled ifra en som er 15kg. tyngre enn meg. Han har glidd ifra meg på samtlige turer tidligere i år. Og ja, det skal ifølge Kuzmin bli bedre glid etter en stund, noe som bekreftes av andre, bl.a her i tråden.

Obs: Hold et stødig og fast grep. Ikke legg mye trykk på siklen, den er skarp!
Jeg fikk noen stygge sår (siklen ristet/hoppet) som jeg brukte lang tid på å rette opp. Svartsålen var myk (Madshus Hypersonic), og skia var romtemperert. Var lettere å jobbe med skia etter en stund utendørs (-4 grader). Sålen virket hardere da, og tålte mer. Mulig dette bare er dårlig håndlag i starten. Uansett: ØV PÅ GAMLE SKI FØRST!

Nå blir det Vester-gyllen til helgen med høy selvtillit (hva glid angår iallefall)

Redigert av Petterbe (28/01/2010 20:41)

#880525 - 29/01/2010 00:05 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sted: Isfjorden
Sitat: Arne_And

Funker fint med tunga rett i munnen ICON_SMILE

Sjekk ut "Bike Romsdal" og "Romsdal Adventure" på Facebook
Instagram: @romsdaladventure

#880529 - 29/01/2010 00:10 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt]
marley Offline

Ivrig

Sted: Bærum / Trondheim
Skiene mine er fulle av riper. Bør de steinslipes før jeg bruker Kuzmin? Vurderer veldig sterkt å teste ut dette vidundermiddelet nå.

Er det noen grunn til å IKKE levere skiene mine til Sportsbua i Trondheim hvis jeg bestemmer meg for slip?

#880531 - 29/01/2010 00:26 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: marley]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Dropp sliping, skrap i vei ICON_SMILE

#880534 - 29/01/2010 01:49 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: esp]
Kaffelars Offline
Ivrig

Jeg bestilte Kuzmin-sikling fra en svensk internettsjappe.

enklaresport.se

virker greit, men siklingen var vist backordered.

#880544 - 29/01/2010 07:20 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: marley]
ventle Offline
Besatt

Sted: Indre bane, Øya Stadion (Trond...
Sitat: marley
Er det noen grunn til å IKKE levere skiene mine til Sportsbua i Trondheim hvis jeg bestemmer meg for slip?

Har sportsbua slipemaskin? De hadde det ikke sist jeg handlet ski der (som riktognok er en del år siden).

Uansett, Sportshuset Melhus er best i byen på skislip. Best i landet også, faktisk. (da jeg var ung var de faktisk best i verden, slipte ski for bla. både det norske og russiske langrennslandslaget, usikker på om de fortsatt er det da slipeguruen himself Robert Helgesen ikke jobber der lenger)

#880548 - 29/01/2010 07:51 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: ventle]
Arne_And Offline
Søk hjelp!

Tar de alpinski også?

#880571 - 29/01/2010 09:01 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And]
Rockefoten Offline
Ivrig

enklaresport sier 15. feb. Jeg endret og bestilte via finn.no fra norge:)
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

#880620 - 29/01/2010 10:28 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And]
rossi1 Offline
Entusiast

Du vil sannsynligvis ødelegge både sålen og siklinga.

#880622 - 29/01/2010 10:34 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: rossi1]
Arne_And Offline
Søk hjelp!

Har du prøvd? Litt motstridende oppfatninger her:

Sitat: tommygutt

Funker fint med tunga rett i munnen ICON_SMILE

Sitat: skistart.com på Finn
Kuzmin sickling för slalomskidor?.

Nu har vi fått så mycket positiv feedback från kunder som testat kuzmin sickling på slalom skidor så nu tar vi steget att rekommendera kuzmin sickling även för slalom skidor!

#880634 - 29/01/2010 10:44 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Jeg gikk løs på carving-skiene for tre år siden med Kuzmin og det var ikke noe problem.

#880685 - 29/01/2010 12:25 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt]
sykkeloyvind Offline

Redaktør
[sensurert]

Sted: Oslo
Kan ikke butikken din begynne å importere dette da Tommy?

Bli abonnent på Terrengsykkel på shop.terrengsykkel.no
Det koster bare 299 kroner i året.

#880688 - 29/01/2010 12:30 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: sykkeloyvind]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Hehe, passer kanskje ikke helt inn med resten av sortimentet ICON_SMILE

#880691 - 29/01/2010 12:32 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt]
sykkeloyvind Offline

Redaktør
[sensurert]

Trollsport gikk jo fra bilvoks til lycra og hodelykter.

Kuzmin er jo et metallprodukt.

Bli abonnent på Terrengsykkel på shop.terrengsykkel.no
Det koster bare 299 kroner i året.

#880702 - 29/01/2010 12:48 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: sykkeloyvind]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Ja, vi får komme med en bling-versjon. Var i London i går for å sjekke ut høstens trender, så en flerfarget Kuzmin med ett innslag av glitter i et trendy futeral sammen med I-phone til neste vinter, burde slå ann ICON_SMILE

#880825 - 29/01/2010 15:08 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: tommygutt]
Skikongen Offline
Entusiast

Noen som vet hvor lang leveringstid http://www.sport4u.no/ opererer med? (Ja, jeg har prøvd å kontakte dem direkte dog uten å oppnå kontakt på hverken mail eller tlf)

#880840 - 29/01/2010 15:36 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Arne_And]
ventle Offline
Besatt

Sted: Indre bane, Øya Stadion (Trond...
Tar de alpinski også?

Jeg har ikke peiling, da jeg vokste ut av mitt siste par alpinski på 90-tallet... men det er jo bare å ringe og spørre ICON_WINK

#880845 - 29/01/2010 15:55 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Skikongen]
tommygutt Offline

Scottselva
Søk hjelp!

Sitat: Skikongen
Noen som vet hvor lang leveringstid http://www.sport4u.no/ opererer med? (Ja, jeg har prøvd å kontakte dem direkte dog uten å oppnå kontakt på hverken mail eller tlf)

Jeg fikk min herfra for 3 år siden. Det tok lang tid (2-3 mnd eller noe sånt)og de var helt umulig å få tak i.

#880846 - 29/01/2010 15:56 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: ventle]
Supernova Offline
Ivrig

Sted: Harstad
Pokker heller, jeg får vel slenge med på Kuzmin-bølgen også. Og jeg som er debutant og nettopp har lagt ned en liten formue i glidere ICON_SMILE

Det bør vel lønne seg å ha 2-3 par ski med ulik sikling da, så slipper man å bytte slip frem og tilbake?

#880847 - 29/01/2010 16:01 Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin? [Re: Supernova]
Rockefoten Offline
Ivrig

tri-sport.no la den i postkassa samme dag.. er i drammen
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

Side 4 av 12 < 1 2 3 4 5 6 ... 11 12 >