#876344 - 19/01/2010 19:06
Re: Langrenn: Noen som har erfaring med Kuzmin?
[Re: marley]
|
Avhengig
Sted: Trondheim
|
iflg Kuzmin selv betyr ikke sommervoksing av skia noe som helst. Fråga: Jeg har benyttet Kuzmin siklete ski i vinter og er godt fornøyd med det. Før sommeren har jeg alltid påført skiene "sommerglider". Hva gjøres med Kuzminbehandlede ski for lagring om sommeren?
Svar: Vokse inn skiene før sommeren bare er tull. Skidor behöver inte paraffineras över sommar, de torkas ej. Förvara dem mörkt och svalt, och skidorna kommer att bli bra i många år. Bastante meninger denne karen, og som nordmenn flest sier jeg nei og nei, slike nymotens greier tror jeg ikke noe på. Stæsjhora i meg sier derimot at dette vil jeg prøve, ihvertfall på skia som jeg bruker til trening.
Redigert av Arve05 (19/01/2010 19:09) Rediger grunn: leif
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#876388 - 19/01/2010 20:29
[Re: Arve05]
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Søk hjelp!
Sted: Oslo
|
Kuzmin-sikling er interessant og spennende, men det er alikevell ingen tvil om at under de aller, aller fleste forhold, er det rett prepparering og steinsliping, samt (som regel) manuell struktur/rilling som gir det beste resultatet. Jeg har lest litt av Kuzmins doktoravhandling, og det virker som (utifra det jeg leste), at han ikke hensyntar smørejernet og gliderens varme, i forbindelse med porestørrelse og utvidelse, når han argumentere for at skisålene rent faktisk ikke kan trekke til seg glider. På nettet finnes det svar fra andre representatner fra smørebransjen, blant annet Toko, som har målt akkurat hvilke mengder glider som trekker inn i skiene, og dermed har påvist at det er reelt. Så får man ta denne informasjonen for det det er, men jeg velger å tro, sammen med resultatene fra mange års erfaring fra uttallige smørere i WC/OL/VM osv, og ellers, for at som jeg nevner innledningsvis; glider/flourprodukter som regel gir det mest optimale resultatet. Ellers har jeg ingen erfaring med Kuzmin-siklede ski selv, men jeg tror foreløpig, for annet er "bevist", at selv om det kan være litt styr, så har nok glidprodukter en del for seg, jevnt over. Det som er mer interessant, syns jeg, er å merke seg at jeg har sett en del mosjonisters ski, som har prøvd på egen hånd å stålsikle skiene sine, og det går som regel dårlig! Det er lett å ødelegge, hvis man ikke er forsiktig/fingernem. 
Topp
|
|
|
|
#876434 - 19/01/2010 22:30
[Re: KenR]
|
Søk hjelp!
Sted: Lillestrøm
|
Jeg ser faktisk fortsatt ikke hvorfor dette er istedenfor gliding. Bruker man dette mye vil man tilslutt ha en tynn såle. Slik jeg leser det på sidene deres er det bare en stålsikling som også setter litt struktur. Jeg er ganske/helt sikker på at man får bedre glid med å glide skiene og sette struktur. Samt at det er mere skånsomt for skiene.
Mulig jeg tar feil.
Når du bruker den blir det bøss/støv fra sålen. Slipper man sålen ned? Når man stålsikler, så er det ufattelig lite man klarer å skrape av. Steinsliping sliter MYE mer på skiene. Men så steinslipper du ikke skia så ofte håper jeg. Noen som bor rundt oslo som kunne lånt meg en sånn sikling? Kan ta og teste jeg med sikling kontra pulver og struktur.
Topp
|
|
|
|
#876438 - 19/01/2010 22:34
|
Besatt
|
Jeg ser egentligen ikke behovet av at smøre skierna spesiellt ofte. Synes det oftast glir bra nok før trening eller tur. Hvis man ska smøre skierna blir ju allt mye enklare hvis man har et bra sted at smøre. Det jeg ser som det jobbigaste er faktiskt at bli av med all smøring som har siklats bort. Angående tid så er det før mig just nu at 10 min spiller roll. Jeg går hellre på ski 10 min ekstra eller kommer hjem 10 min tidligare en at bruke tid på at smøre ski. Står førøvrig en masse om stål sikling her http://www.skidforum.se/forum.php
|
|
Topp
|
|
|
|
#876447 - 19/01/2010 22:44
[Re: olechr]
|
Besatt
Sted: Årvoll
|
Jeg ser faktisk fortsatt ikke hvorfor dette er istedenfor gliding. Bruker man dette mye vil man tilslutt ha en tynn såle. Slik jeg leser det på sidene deres er det bare en stålsikling som også setter litt struktur. Jeg er ganske/helt sikker på at man får bedre glid med å glide skiene og sette struktur. Samt at det er mere skånsomt for skiene.
Mulig jeg tar feil.
Når du bruker den blir det bøss/støv fra sålen. Slipper man sålen ned? Når man stålsikler, så er det ufattelig lite man klarer å skrape av. Steinsliping sliter MYE mer på skiene. Men så steinslipper du ikke skia så ofte håper jeg. Noen som bor rundt oslo som kunne lånt meg en sånn sikling? Kan ta og teste jeg med sikling kontra pulver og struktur. Mange sliper skia sine flere ganger i sesongen. Må jo ha riktig struktur til det superviktige turløpet 
Topp
|
|
|
|
#876452 - 19/01/2010 22:49
[Re: fredriks]
|
Ivrig
Sted: Bærum / Trondheim
|
Det jeg ser som det jobbigaste er faktiskt at bli av med all smøring som har siklats bort.
Sant sant, gliding er no klin. Lett å få på klær er det også. Bruker du kuzmin? Jeg vurderer å gå til anskaffelse, men uten skikkelig smørestativ er jeg ikke sikker på om jeg tørr bruke det. Da kan jeg heller glide skia når jeg er hjemme etc.
Topp
|
|
|
|
#876457 - 19/01/2010 22:53
|
Søk hjelp!
Sted: Lillestrøm
|
Det jeg ser som det jobbigaste er faktiskt at bli av med all smøring som har siklats bort.
Sant sant, gliding er no klin. Lett å få på klær er det også. Bruker du kuzmin? Jeg vurderer å gå til anskaffelse, men uten skikkelig smørestativ er jeg ikke sikker på om jeg tørr bruke det. Da kan jeg heller glide skia når jeg er hjemme etc. Drive med stålsikling uten skikkelig bord hørtes ikke så lurt ut nei. Kan evnt kjøpe deg en vanlig swix stålsikle også
Topp
|
|
|
|
#876460 - 19/01/2010 22:56
|
Besatt
|
Nei, har ikke brukt kuzmin. Tror man bør ha smørestativ.
|
|
Topp
|
|
|
|
#876476 - 19/01/2010 23:14
[Re: KenR]
|
Entusiast
Sted: Ski
|
Hvor kan man få kjøpt dette hen? Kun via websiden? Lyst til å teste dette her.
Topp
|
|
|
|
#876478 - 19/01/2010 23:15
[Re: fredriks]
|
Veteran
Sted: Lilleborg
|
Jeg har brukt Cuzmin-sikling, men ikke fått testet ut ennå. På fjellet i jula i -15 og kaldere var det veldig trått. Med Cuzmin-ski glei jeg omtrent likt som min bror. Han har slip fra Milslukern. Til helgen håper jeg å få testet ut 2 par mot hverandre.
Atomic RC10 med Cuzmin standard med rødbekk "juletre"-rillejern. mot Fischer Carbon Lite, M2 slip fra Milslukern, HF8, flytende fluor.
Jeg vet ikke hvor mye klokere jeg blir, trolig er skiparet mer avgjørende for gliden. Til helgen kommer det snø, og fra tidligere har jeg god glid på Atomic-paret. Grunnen til at jeg vurderer Cuzmin er å bruke mindre tid på gliding, mer moro å bruke tiden oppe på skiene i stedet for under. Jeg mener at Cuzmin burde vært standard på alle ski fra butikk til "vanlige" folk. Men det blir jo mindre penger i kassa til bransjen. Men det er en annen historie.
/Frode
|
|
Topp
|
|
|
|
#876540 - 20/01/2010 08:20
[Re: tommygutt]
|
Avhengig
Sted: Saltnes
|
FMI, håper du får testet. Jeg testet litt med en kompis igår, han hadde noe vanlig glider fra Swix. Mine siklede ski skled hakket bedre, men det var bare en kjapp test i en bakke. Skiene er for forskjellige
Topp
|
|
|
|
#876571 - 20/01/2010 09:23
[Re: keo]
|
Ivrig
|
Har jeg forstått riktig at Kuzmin bare kan brukes en 4-5 ganger før den er sløv?
Topp
|
|
|
|
#876594 - 20/01/2010 10:06
[Re: Arne_And]
|
Besatt
|
Han skriver (mine uthevinger): Question: Finally, I wonder how long scraper remains sharp. How long you can use them and can you e.g. regrind them? Answer: Normally you can scrape away stone grinding from 2-5 pairs of skis per scraper’s edge.
Hver skrape har 4 kanter. Dessuten tolker jeg ham slik at det er mindre slitasje på skrapen når du sikler en ski som allerede er siklet, ikke steinslipt. Jeg tror det det øverenstemmer med folks erfaring på skidforum. Om du siklar många skipar fra scratch så slits den ganska raskt men hvis du bare bruker den på et par ski så holder den lenge. At stålsikla redan stålsiklade ski (når siklingen er sliten) tror jeg bare er et par drag med sikkeln.
|
|
Topp
|
|
|
|
#876735 - 20/01/2010 13:44
[Re: bah]
|
Veteran
Sted: Singsaker
|
Er det noen som har gjort dette på snøbrett?
Tenkte jeg skulle prøve, men er redd det fort kan bli ujevnt ettersom man trenger flere drag i bredden
|
Topp
|
|
|
|
#876774 - 20/01/2010 15:23
[Re: Cerberus]
|
Ivrig
|
Jeg har lyst til å stille spørsmålet annerledes; Hvorfor skal man glide plastski med paraffinvoks for så å skrape det av? Dette med å "mette porer" har ingen forankring i virkeligheten, i beste fall fra treskienes tid. Plastsåle er et helt homogent materiale uten "porer" som en svamp. Superforstørrede bilder av sålemateriale viser mikroujevnheter, og hensikten med Kuzminsikling er å slipe/kutte ned disse. Jeg tror det er det samme man oppnår med gliding/sikling; fylle opp rommet mellom mikroujenvhetene, før man introduserer en struktur for å drenere vann/sug som oppstår på mildt føre. Teoretisk har jeg kjempetro på Kuzmin, men noen mener at siklingen hans ikke er bra og presis nok. Det finnes andre stålsiklinger som er mye mer presis og koster vesentlig mer som jeg selvsagt ikke husker navnet på i øyeblikket, Primatera eller noe sånt. Det er mye man ikke vet om glid, men voksprodusentene spyr ut mye direkte vranglære. populærvitenskapslink http://www.dagbladet.no/sport/2006/01/11/454496.html
Redigert av Kaffelars (20/01/2010 16:06)
|
|
Topp
|
|
|
|
#876807 - 20/01/2010 16:09
[Re: Kaffelars]
|
Redaktør
[sensurert]
|
Er du en Kuzmin-troende Lars? Har du tatt i mot frelsen fra glider og smørejern?
Du som er så skeptisk til start-tape og rubbeski?
Topp
|
|
|
|
#876810 - 20/01/2010 16:11
[Re: Cerberus]
|
Ringrev
Sted: Trondheim/Kongsberg
|
Er det noen som har gjort dette på snøbrett?
Tenkte jeg skulle prøve, men er redd det fort kan bli ujevnt ettersom man trenger flere drag i bredden Har lurt litt på dette sjæl. På snowboard så funker glideren vel så mye som beskyttelse som for å gi gli (satt litt på spissen). Vil Kuzmin kunne beskytte såla på samme måte som glider? Veit om flere som har brent sålene på sine brett og dermed fått forringet gliden. Og for ordens skyld; sålene blei ikke brent av smørejern, men av kjøring.
|
|
Topp
|
|
|
|
#876816 - 20/01/2010 16:20
|
Søk hjelp!
|
Dette med å "mette porer" har ingen forankring i virkeligheten, i beste fall fra treskienes tid. Plastsåle er et helt homogent materiale uten "porer" som en svamp. Nja, det er vel liten tvil om at voksen vil trekke seg inn i sålen hvis man varmer en stund. Det ser man jo hvis man jobber lenge med strykejernet - voksen vil jo etterhvert forsvinne. Det er jo ikke uten grunn at landslagene bruker varmeskap til skiene.
|
|
Topp
|
|
|
|
#876820 - 20/01/2010 16:30
|
Redaktør
[sensurert]
|
Kor blir det av telysan? Dei forsvinn jo ner i bordet.
Topp
|
|
|
|
|
|