#722221 - 04/05/2009 08:52
Re: Hvordan kjøre slangeløst?
[Re: Otoen]
|
Tørr bak øra
Sted: Hemsedal
|
Fikk testet mitt oppsett skikkelig i dag i terrengsykkelrittløypa. Continental race king supersonic 2,2. Opplevde det som litt vrient å få tett i starten. Var en del småhull, samt at bakdekket var vrient å få til å sitte rett ( ser ut som jeg har brukbart med kast i felgen, men ikke det gitt). Uansett, det jeg opplevde i dag som noe negativt var at dekke "småfeis" litt. Ved spesielle belastninger/treff i dekket fra underlaget (røtter/stein) kom det ut litt luft med guffe. Tettet seg jo med engang, men ble jo litt mindre luft i dekket etterhvert. Hvorfor skjer dette? vil det hjelpe med silikonspray? Kjørte med 2 bar. Prøv Ghetto.
|
|
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#722303 - 04/05/2009 10:45
[Re: gunnarw]
|
Besatt
Sted: Elverum
|
Nei! Vil gjerne fortsette med disse dekkene foreløpig iallfall. Brukte Racing Ralph 2.10 i fjor, ikke noe problem der. kan det ha noe med størrelsen å gjøre?
Topp
|
|
|
|
#722731 - 04/05/2009 21:39
[Re: gauter]
|
Søk hjelp!
Sted: Nedre Eiker
|
Jeg hadde fiseproblem med RK 2.0 (smale) på Race 7000-felg (bred) også. Kanskje dekket rett og slett er mindre egnet til guffekjøring?
Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
Topp
|
|
|
|
#723423 - 05/05/2009 18:02
[Re: oivindg]
|
Besatt
|
Kjører med DT felger, 5.2 D eller noe....
Topp
|
|
|
|
#726645 - 10/05/2009 07:55
[Re: gauter]
|
Tørr bak øra
Sted: Stavanger
|
Race King bygger mye i høyden, og er nok derfor litt mer utsatt for mer bevegelse sideveis enn de fleste andre dekk.
Sjansen for at dekket skal slippe ut luft i svinger m.m. øker dessuten hvis du kjører med smale felger (f.eks. 2,2-dekk på Crossmax SLR, som er en veldig smal felg). Hva med Crossmark SLR og The Crow 2.0, blir felgen for smal her og eller.....?
Topp
|
|
|
|
#726991 - 10/05/2009 20:05
[Re: Igniten]
|
Ringrev
Sted: Grønliåsen
|
Prøvde å sette opp Maxxis Ardent 2.25 på Mavic Crossmax SX med Joe's guffe. Med originale UST ventiler og null felgbånd ble det ikke noe stas - fikk ikke satt opp dekket. Med Joe's felgbånd m/integrerte ventiler fungerte det helt fint, men hadde ikke trodd at det var nødvendig. Virket som dekkene var for vide til å smelle på plass
Topp
|
|
|
|
#728042 - 12/05/2009 08:36
[Re: jerik]
|
Besatt
|
På rittsykkel ville jeg gått ned fra 2.4 til 2.25. Racing Ralph er nok en av de bedre alrounddekkene på markedet i dag, så ikke noe dårlig valg. Tror ikke Larsen TT er noe bedre under tørt føre i Terrengsykkelrittet. Jeg kjørte med UST tidligere, og grunnen til at jeg valgte bort det til fordel med vanlige slangedekk med guffe er stort sett vekt. Like komfy begge deler. Men siden dagens UST dekk veier såpass mye hadde ikke jeg ville brukt det.
Topp
|
|
|
|
#728209 - 12/05/2009 11:53
[Re: larsb]
|
Høkk, da! Høkk!
Søk hjelp!
Sted: Hokksund (eks Stimekka)
|
Så det betyr at du ikke bruker energi må å rengjøre dekket mer enn hva kaldt vann får av ved spyling? Tanken min var også slik, at ved å ikke bruke tid på mer rengjøring enn det, så ligger det rester av guffe igjen som hjelper til neste gang dekket skal på igjen.
Topp
|
|
|
|
#728340 - 12/05/2009 14:21
|
Avhengig
|
Det er ikke særlig vrient å bytte dekk når den innledende tettingen er unnagjort. Jeg bruker en liten øse og samler opp flytende guffe, så skyller jeg dekket med kaldt vann. Når det har vært brukt før er det mye lettere å få til og sitte enn når dekket er nytt.LarsB 1) Så du mener at å skifte mellom vanlige dekk som brukes slangeløst, er greiere enn å bytte imellom UST-dekk? 2) The Crow fungerer også under våte forhold på Grenserittet og dets like?
Redigert av jerik (12/05/2009 14:45)
|
|
Topp
|
|
|
|
#728426 - 12/05/2009 16:15
|
Besatt
Sted: Oslo/St.hanshaugen
|
Crow-dekk: dette har jeg prøvd. Kråkedekk er ok på våt grus (type Birken-løype). Og triller utrolig bra på tørt underlag (men obs: de slipper brått i svinger med grus).
Men på våt sti/skogbunn/gress (type Grenserittet) gjør disse dekka seg dårlig. Av med dem, og på med noe mer knaster. Om du ikke synes sluring og vingling er ekstra moro da.
Syklet Terrengstyrken i fjor og Crow-dekkene var kun på den første dagen. Mye vått underlag, og der funket de ikke.
Topp
|
|
|
|
#728569 - 12/05/2009 21:37
[Re: Ugla]
|
Fersking
Sted: Oslo
|
Har akkurat lagt 2.25 Ardent (non-UST) på Crossmax SLR felger. Trikset er å blåse opp med slang først og la den ene siden ligge i sporet. Ta så i guffe og vipp på den siste dekksiden og blås opp med kompressor mens du lar guffa rulle litt rundt. Da setter det seg straks.
Topp
|
|
|
|
#728599 - 12/05/2009 22:05
[Re: Carl Jacob]
|
Besatt
|
Jeg tenker å bruke race king supersonic 2.2 til de aller fleste rittene i år, med unntak hvis det er veldig bløtt. Da vurderer jeg rocket ron 2.25.
- Litt usikker på type ritt som terrengsykkelrittet siden det er relativt teknisk. Trolig det samme som skrevet over.
Topp
|
|
|
|
#728900 - 13/05/2009 09:39
|
[sensurert]
Sted: Bjølsen, Oslo
|
1) Så du mener at å skifte mellom vanlige dekk som brukes slangeløst, er greiere enn å bytte imellom UST-dekk? 2) The Crow fungerer også under våte forhold på Grenserittet og dets like? Det er lenge siden jeg byttet UST dekk, men det går greit i de fleste tilfeller å bytte vanlige dekk når de er brukt med guffe. Jeg lagrer dem også flatt og åpent, ikke buntet sammen. The Crow funker på vått underlag, men som front biker sier er det andre dekk som er bedre på våt jord. Akkurat på Grenserittet er det veldig lite klatring på våt jord, så det lar jeg ikke bestemme dekkvalget for meg. LarsB
|
|
|
|
#730304 - 14/05/2009 22:30
|
Entusiast
Sted: Tonsenhagen, Oslo
|
Har akkurat prøvd DT Swiss felg med No tubes rim strip og tape. Dekket ett RR 2,25 UST ble tett med en gang. 30 minutter senere kom et kjempesmell. Dekket hadde da glidd av felgen. Glad jeg ikke satt på sykkelen akkurat da. Denne felgen (1800X)er kanskje ikke egnet for No tubes, men må evt. prøve Dt Swiss sin egen tubeless kit? Flere som har prøvd DT Swiss felger og No tubes rim strip? (Må innrømme at jeg ikke har lest alle innlegg i denne tråden)
Topp
|
|
|
|
#730312 - 14/05/2009 22:33
|
Avhengig
|
Jeg prøvde mine nye Crossmark 2.1 UST på bedriftskarusellritt. De er ikke veldig voluminøse, men de fungerer fint under "vanlige forhold".
Det som er saken, er at jeg synes de var svært lette å få på XT-felgene uten bruk av spaker. Jeg spraya dekksidene med silikonkonspray først, og da blir dekkene myke, glatte og medgjørlige. En annen ting er at felgbunnen på XT- utgaven er dyp slik at det er noe å gå på for å få smettet dekket over felgkanten.
I alle fall tror jeg nå at jeg satser på UST-dekk uten guffe fremover, og at jeg skaffer meg et sett til vått føre, eksempelvis Maxxis Advantage 2.2. Tror ikke det blir noe stress å bytte mellom slike UST dekk.
Vekta, ja, den er jo høyere, men RR UST 2.25 veier 560 gram, og det er akseptabelt, synes jeg.
|
|
Topp
|
|
|
|
#730429 - 15/05/2009 06:32
[Re: -Jan]
|
Avhengig
|
Ooops. Mine kilde var CRC, som faktisk skriver 460 g for 2.1 og 520 g for 2.25. Jeg sjekket Schwalbes sider, og de skriver 710 g for 2.25 og 640 g for 2.10. Beklager. CRC har blandet med vekta for vanlige dekk. Det forandrer saken noe, jeg forstår godt de som velger vanlig med guffe, men jeg velger likevel å prøve ut UST-dekk til ritt. De jeg bruker nå, Maxxis Crossmark UST 2.1, er oppgitt til 690 g.
Redigert av jerik (15/05/2009 06:45)
|
|
Topp
|
|
|
|
#730525 - 15/05/2009 10:12
|
Redaktør
[sensurert]
Sted: Oslo
|
Maxxis sine UST-dekk er forbilledlig lette å montere og demontere. Monterte noen TT-Larsen i går på Olympic felg med tape kun med SKS Rennkompressor-pumpe. De går like lett av felgen uten bruk av dekkspaker.
Fikk også montert et Crossmark ikke UST uten slange bare med energisk pumping med Topeak Joe Blow og en god dose Caffe Latex. Brusa fælt rundt felgkanten en stund men holdt tett rundt hele Terrengsykkelritt-traseen 20 minutter senere.
Topp
|
|
|
|
|
|