Min første sykkel kjørte jeg i filler i fireårsalderen. Skulle ta en fortauskant og landet med rumpa på bakken og mellom to halve sykler.
Splitterny sykkel, men husker ikke merket.
Neste var en 12" fixie (beklager gutter og jenter, men vi snakker tidlig 70-tallet, jeg tipper jeg var først ute av alle herinne med fixie

), merket er ukjent her og men jeg trur sykkelen var russisk.
Selv om jeg var dvergvokst så ble den rask erstattet av en 20" før jeg fylte seks. Jeg husker at fatter'n 'lærte' meg å sykle på nytt. Selv om jeg ikke husker det så var det nok fordi sykkel var for stor. Sykkelen var en ekte klunker med doble overrør og bøyde setestag. Merket?
Og så kom sykkelen som starten sykkelinteressen for alvor.
En godt brukt klunker med 24"-hjul og nydelig bøyde seterør som gikk helt frem til toppen av underrøret. Rød (joda, jeg fleipet litt, men rød ER faktisk en rask farge) var den og singlespeed. Feite ballongdekk gjorde den til en glimrende terrengsykkel, selv om de manglet knaster. Vi snakker fortsatt 70-tallet og jeg hadde ikke hørt om Ritchey, Fisher og andre ymse syklister. Kompisene hadde bare smalsporsykler og selv om vi ikke skjønte det der og da så hadde jeg nok en vesentlig fordel med mine breie dekk. Bane med doseringer var på plass og hopp ble bygd. Det siste ble også sykkelens endelikt. Det ble over og ut i en vill jakt på en kompis. Jeg kjørte over en forhøyning i terreng uten at kroppen løftet seg en centimeter. Jeg husker fortsatt hvor overrasket jeg var. Pedalene var plutselig farlig nær bakken en sykkelen som sikkert hadde ganske gode dempende egenskaper var plutselig ekstrem flexie. Underrøret hadde knekt tvers av rett bak styrerøret. Det ble en forsiktig tur hjem, men selv om fronten bare hang igjen i overrøret, som bøyde seg ved seterøret så gikk det bra (stålramme selvfølgelig......SPIS DEN, dere plastrammeelskere).
Sykkelmerket? Jeg er ikke sikker men jeg trur det var en Schwinn. Jeg hadde arvet den etter brutter'n og han hadde fått den fra en kompis med slekt i/fra USA.
Klunkeren var startskuddet på mekanikerkarrieren og. Fatter'n ble nok 'lei' skruinga og jeg måtte fikse alt selv. Klunkeren levde faktisk noen uker til fordi jeg borret hul i ramma og dro bruddflatene sammen igjen med gjengestang (desverre hadde jeg ikke hørt om Truls enda).
Klunkere var det dog ikke mange av og jeg ble nødt til å se meg om etter noe annet. Etter klunkeren fulgte en haug av hjemmemekkede sykler av alle slag, solide herresykler, kombier, sports-/racersykler osv. Singlespeed uten unntak.
På sluten av 80-tallet ble syklene 'parkert'. Sykkelen som hadde vært transportmiddel numero uno for meg ble erstattet av bil. Nope, jeg eide ikke bil og kjørte ikke selv heller men startet en karriere som haiker. I fire-fem år haiket jeg rundt halve Europa, finansiert av litt jobbing her og der.
Men biler kjører for fort og man ser for lite underveis. En dag i 1991, på vei til Frederikshavn ble jeg sluppet av noen kilometer før kaia. Pissestopp i veikanten resulterte i et funn av en DBS-damesykkel som tydelig hadde ligget en god stund i buskene. Sykkelen var rød (yepp!) og fristet, hun flirtet. Der og da bestemte jeg meg for å slutte med haikinga og hun ble med på ferjen til Oslo. DBS-damesykler er dog ikke gode å sykle på med en sekk på ryggen, selv om de er røde. Så, nei, hun ble ikke danket ut, jeg hadde hun faktisk helt til 2005-2006 da jeg ga henne bort til en niese, men jeg innså at jeg trengte en arbeidhest. En tur til Sportslageret resulterte i kjøp av en brukt Everest. Like tung som sine artsfeller fra DBS, Crescent osv. men 18 gir var ikke til å kimse av og ingen bakke var for bratt. I hvertfall ikke asfaltbakker. Selv om det ble en del terreng så gjorde sykkelen nok flest kilometer på asfalt. Bagasjebærere i front og bak ble lastet med sidevesker og landet ble syklet på kryss og tvers.
Men så kom til slutt det som jeg regner for å være min første ordentlige terrengsykkel; en splitterny '93 Spezialized Hardrock.
I ett ord, LETT!
Lett og helstiv.
Og årets Bukkeritt bekreftet at det fortsatt er en bra kombinasjon for meg.
Sykkelen er borte for lengst. Den ble gitt til en nevø og han ble frastjålet sykkelen noen år etter. Men.... snart 20 år etter, orginaldekkene har jeg fortsatt. Da snakker vi om kvalitet altså.