NASen er en Synology et etllerannet.
Herjing med strøm osv på NAS'et bør ikke berøre brukerdata på diskene men kanskje OS/GUI har fått seg en trøkk for mye.. Får du opp GUI/web-IF til NAS'et?
Jeg har en Synology 207+ som fikk lignende symptomer etter strømbrudd (muligens flere). Jeg prøvde å resette NAS'et til fabrikk-konfig (se bruksanvisning) men fikk fortsatt ikke kontakt med den. Da reinstallerte jeg programvaren (DSM) og vips var alt på plass igjen.
Kort oppdatering. Programmet Recover my files har klart å hente ut nesten alle filene fra Lacie-disken som krasjet. Alt som er reddet havner en i en folder med kryptiske filnavn, så det vil være en gigantjobb å rydde opp i dette.
MEN: Forsøkte som tipset om i tråden å oppdatere DSM til Synology-boksen min. Dette fungerte desverre ikke. Fortsatte å google litt rundt dette og fant endel tips hos Synology som ikke fungerte. Snublet også over en support-link der, som jeg forøvrig har sett før men droppet da jeg har medium erfaring med slik support. Men hos Synology var det orden i syskrinet! Sendte forespørsel sent på tirsdag kveld, fikk svar utpå natta om at jeg måtte åpne noen porter på routeren min og gi tilgang for Telnet/SSH og ende dem et temp adminpassord til NAS'en. Gjorde dette ASAP og 30 minutter senere fikke jeg epost om at saken var avsluttet og NAS'en min fungerte 100%! Og han kunne ikke du seg Antoine på support: "Your NAS crashed more than a year ago, what took you so long?". Da ble jeg egentlig svar skyldig.
Summasummarum, nå trenger jeg ikke det rotet som Recover my files har reddet for meg, fordi jeg har en fullstendig backup av dette på NAS'en. Ti tomler opp for Synology, minst!
EDIT: Fikk ikke kjørt fixmbr da det ikke er mulig å boote XP i rent dos-mode ser det ut til. Safe-mode med command prompt er et nærmeste. Har er repair-boot-cd et eller annnet sted som sikkert kunne fikset det , men gidder ikke å styre med det nå når alt er reddet.
Forøvrig takk for all tips og råd!