#1430020 - 22/06/2012 20:00
plaget med kramper!
|
Fersking
|
Hva bør enn trene når enn får kramper i lårene ved ritt! drikker bra,tar magnesium!tips mottas med stooor takk!!
|
|
Topp
|
Bli abonnent på Terrengsykkel
|
|
|
#1430235 - 23/06/2012 01:17
Re: plaget med kramper!
[Re: STABRA]
|
Tørr bak øra
|
Får du i deg nok karbs og næring, og sikker på at du drikker nok?
Topp
|
|
|
|
#1430251 - 23/06/2012 07:36
|
Tørr bak øra
Sted: Stavanger
|
Hva bør enn trene når enn får kramper i lårene ved ritt! drikker bra,tar magnesium!tips mottas med stooor takk!! Det som har fungert for meg er: Spise noe siste timen før start, drikker ca 0.5 - 1L samme timen. Ta meg tid til å drikke mer enn hva jeg føler behov for første timen etter start. Prøver å begrense tiden i høy sone 4 og 5 første halve timen, (inntil jeg er god og gjennomvarm)
Topp
|
|
|
|
#1430336 - 23/06/2012 12:23
[Re: ruteress]
|
Ivrig
Sted: Sandnes
|
Prøver å begrense tiden i høy sone 4 og 5 første halve timen, (inntil jeg er god og gjennomvarm) Og da er teten i pulja di langt avgårde, og du må sykle alene resten av rittet...
|
|
Topp
|
|
|
|
#1430358 - 23/06/2012 13:36
|
Tørr bak øra
Sted: Skjeberg
|
Hva bør enn trene når enn får kramper i lårene ved ritt! drikker bra,tar magnesium!tips mottas med stooor takk!! ' Slet før med krampe i armer og legger under ritt/trening ved høy intensitet over 2 timer. Prøvde magnesiums tabletter som du nevner, men prøvde Crampfix og det ser så langt ut til å ha hjulpet ...
Topp
|
|
|
|
#1430412 - 23/06/2012 15:38
[Re: just4fun]
|
Fersking
|
Tenker at kramper først og fremst skyldes at musklene utsettes for mer belastning en de er trent for. Et tips er å forsøke å tråkke på lette gir en stund for så å øke gradvis igjen. Ellers er det trening som gjelder..
|
|
Topp
|
|
|
|
#1430414 - 23/06/2012 15:44
|
Entusiast
Sted: Eidsvoll
|
Tipset er vel å trene mer... Har hatt krampe 2 ritt i år, og det er ritt der det har vært en del løping/gåing.. krampa har da kommet på baksiden av leggene, på samme sted som jeg sliter når jeg begyner å løpe igjen, etter en lengre periode med sykkling.. Dette er da muskler som blir svært lite brukt under sykkling.. Når jeg får trent løping en stund, forsvinner disse problemene... Bruker altid Maxim på ritt, som inneholder en del magnesium.. Er det ikke løping, får jeg ikke krampe..
|
|
Topp
|
|
|
|
#1430716 - 24/06/2012 09:36
[Re: Rene]
|
Tørr bak øra
Sted: Stavanger
|
Prøver å begrense tiden i høy sone 4 og 5 første halve timen, (inntil jeg er god og gjennomvarm) Og da er teten i pulja di langt avgårde, og du må sykle alene resten av rittet... Forsvinner ikke teten da, så forsvinner den når jeg står med stive knær midtveis. Jeg er dårlig, men det har ennå ikke skjedd at jeg er den eneste /første som slipper teten avgårde, så ensomhet har ikke vært noe tema.
Topp
|
|
|
|
#1431121 - 24/06/2012 21:07
|
Tørr bak øra
|
Mangel på salt da rett og slett, kroppen bare kvitter seg med næringen uten dette i kroppen som lett kan resultere i krampe.
Topp
|
|
|
|
#1431221 - 24/06/2012 23:00
|
Avhengig
Sted: Her bor jeg
|
Farris skal vist være bra mot kramper. Må sikkert drikke mye av det men.
Lite spørsmål om farris: På jobb har vi Farris bris. På den flaska står det ingenting om at den inneholder magnesium sånn som det gjør på vanlige farris flasker. Er det noen vist i å tømme nedpå med bris da??
Topp
|
|
|
|
#1431290 - 25/06/2012 00:19
[Re: ArneW]
|
Entusiast
Sted: Sandnes
|
Farris skal vist være bra mot kramper. Må sikkert drikke mye av det men.
Lite spørsmål om farris: På jobb har vi Farris bris. På den flaska står det ingenting om at den inneholder magnesium sånn som det gjør på vanlige farris flasker. Er det noen vist i å tømme nedpå med bris da?? Innholdet av mineraler skal være det samme i alle Farris varianter. Vanlig og Bris, med smak eller naturell.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1431398 - 25/06/2012 09:54
|
Besatt
Sted: Trondheim
|
Jeg klarer også å holde tetgruppa en stund etter start, men så begynner det å nappe i låra. Eneste kuren er nok mer trening.
(men samtidig så er jeg for glad i god øl til å komme så langt...)
Topp
|
|
|
|
#1433782 - 27/06/2012 22:14
|
Entusiast
Sted: Jessheim
|
Min erfaring er at hvis jeg kjører en del over terskel tidlig i rittet så kommer krampene uansett.
Det er forsket masse på kramper uten at man helt kan finne en fornuftig forklaring. Mitt beste tips er å øve mer
|
|
Topp
|
|
|
|
#1434430 - 28/06/2012 18:34
|
Fersking
|
Kan dele litt av mine erfaringer fra i år. har tidligere vært plaget med kramper i ritt tidligere. Fikk kramper garantert underveis i begge lår, framside og bakside samtidig. det la en demper på resten av rittet kan du si ... Gjennomførte alle, men redusert selvsagt. I år har jeg kun hatt kramper en gang rett etter en treningstur i februar (kald vind den dagen, og for lite klær). To måneder før Hårfagrerittet begynte jeg med Magnesium forte for "å bygge opp magnesiumlager". To uker før rittet drakk jeg i snitt over en liter farris hver dag. Og siste uka før spiste jeg mye karbohydratrik mat. Treningsmengden har vært bedre i år i forhold til tidligere år. Crampfix har jeg holdt meg borte fra i år. På Hårfagrerittet tok jeg det bevisst litt rolig den første mila, og økte tempoet gradvis utover. Dette hadde jeg igjen for og gjennomførte løpet bra. Var litt stiv i låra på slutten, men det gikk bra. På Nordsjørittet helga etter fulgte jeg samme oppskrift sånn ca, med relativt rolig start og økte etterhvert. Hadde faktisk krefter igjen til å ligge i høy sone 4 den siste mila og fullførte uten kramper. Nordsjørittet for to år siden gikk jeg hardt ut fra start og gikk på en stjernekrampesmell etter tre mil .. Som drikke underveis har jeg brukt farris og Tech Nutrition Fres. Har funket bra for meg. Så om oppskriften er magnesium/farris, mer trening, ta det rolig i starten eller en kombo av disse tre vites ikke, men årets sykkelsesong er nå bedre enn før  Håper noen kan få nytte av mine erfaringer  Edit: Har også vært generøs med varmekrem før ritt og lange treningsturer. Har troa på at dette også kanskje hjelper ... 
Redigert av johnny_e (28/06/2012 20:58)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1434454 - 28/06/2012 19:31
[Re: hbs]
|
Ringrev
|
Min erfaring er at hvis jeg kjører en del over terskel tidlig i rittet så kommer krampene uansett.
Det er forsket masse på kramper uten at man helt kan finne en fornuftig forklaring. Mitt beste tips er å øve mer Som du sier er det forsket mye på dette med kramper uten at en har funnet ut om det er mangler på magnesium eller andre ting som er problemet. Sliter selv masse med kramper, ikke bare når jeg sykler. Kan våkne midt på natta med kjempe krampe i begge legger og er usikker på hva dette skyldes eller hva en kan gjøre. Brukt endel maxim i fjor og har iår gått over til Zero da denne ikke inneholder sukker, men krampene er der fortsatt. Går jo tildels an å sykle med kramper, bare veldig ubehagelig.
Topp
|
|
|
|
#1434879 - 29/06/2012 10:35
|
Medlem
|
Ser noen foreslår trening som botemiddel mot kramper. Min erfaring er at krampa kommer tidligere jo bedre trent jeg er. Har vel sammenheng med at tempo og evnen til å ligge på terskel blir bedre med formen. Har et spørsmål når det gjelder magnesiumtabletter (Crampfix o.l.) Holder det å ta disse et par dager i forkant av ritt, eller bør de spises jevnlig?
Topp
|
|
|
|
#1434883 - 29/06/2012 10:38
[Re: hallpett]
|
Besatt
Sted: Sagene
|
Har et spørsmål når det gjelder magnesiumtabletter (Crampfix o.l.) Holder det å ta disse et par dager i forkant av ritt, eller bør de spises jevnlig? Jeg har prøvd begge. Har knasket magnesiumstilskudd i to uker før et ritt, eller to dager før et ritt. Krampa kom for det. Nå er jeg et krampemysterium, men flere melder om at krampa løsner/forsvinner når det tygger CF under et ritt. Kanskje det er viktigere?
|
|
Topp
|
|
|
|
#1434890 - 29/06/2012 10:45
[Re: hallpett]
|
Fersking
|
Har et spørsmål når det gjelder magnesiumtabletter (Crampfix o.l.) Holder det å ta disse et par dager i forkant av ritt, eller bør de spises jevnlig?
Har personlig best erfaring med Magnesium forte ei god stund før ritt, men det er ikke sikkert det funker for alle. Kramper er et lite mysterium, og det er veldig individuelt hvordan dette oppleves. Har forresten hørt om tilfeller der syklister som ikke har vært plaget med kramper før som tar crampfix under ritt, og som får krampe så det holder ei stund ute i rittet :/ Kan virke som om at om du har problemer, prøv crampfix (magnesium). Har du ikke problemer, hold deg langt borte fra crampfix!
Redigert av johnny_e (29/06/2012 10:47)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1435254 - 29/06/2012 19:48
|
Medlem
|
Slenger meg på her med noen spørsmål! Jeg er også plaget med kramper, men kun i høyre lår! Jeg tar magnesium daglig og har gjort det lenge. Jeg er relativ fersk når det kommer til landeveissykling og har drevet med styrketrening før. Venstre lår fungerer som det skal men føler syra setter seg letter i høyre ben. Jeg er nok noe sterkere i høyre ben og jeg kan også se en liten størrelsesforskjell når jeg ser meg i speilet(høyre noe større enn venstre). Noen forslag?
Redigert av Marw (29/06/2012 19:48)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1435263 - 29/06/2012 20:11
[Re: Marw]
|
Tørr bak øra
|
Slenger meg på her med noen spørsmål! Jeg er også plaget med kramper, men kun i høyre lår! Jeg tar magnesium daglig og har gjort det lenge. Jeg er relativ fersk når det kommer til landeveissykling og har drevet med styrketrening før. Venstre lår fungerer som det skal men føler syra setter seg letter i høyre ben. Jeg er nok noe sterkere i høyre ben og jeg kan også se en liten størrelsesforskjell når jeg ser meg i speilet(høyre noe større enn venstre). Noen forslag? Jeg har kramper knyttet til dårlig blodsirkulasjon i leggene. En mulig forklaring kan være en innsnevring av blodåre i høyre lår. Men da skulle du også bli fortere "sliten" i høyre lår. Men dette er nok legemat.
|
|
Topp
|
|
|
|
#1435337 - 29/06/2012 22:06
|
Fersking
|
Det er mange meninger om kramper og hvorfor dem kommer ,jeg har også hatt en del kramper , men har ikke hatt problemet etter jeg begynte å bruke Ringer drikk (det er ikke det samme som farris) denne innholder mye mere salter og mineraler jeg blander den med maxim sportsdrikke pulver for det smaker ikke veldig godt av Ringer drikken ,jeg sykler ganske mye ,var på vinnerlaget til Team Sepura som vant lillehammer Oslo i år , så ringer virker på kramper for meg :-)
|
|
Topp
|
|
|
|
#1435357 - 29/06/2012 22:22
|
Avhengig
Sted: Trondheim
|
Har syklet landevei noen år, og til slutt slet jeg med at jeg bråvåknet om nettene med krampe i leggmusklaturen. Som oftest i venstre legg. Dette gikk så langt at muskelfestet løsnet, og holdt på og slite. Jeg har fått sykke(landevei)nekt hele sesongen av lege, og skal aldri ha mer en 2 minutters belastning av leggen (lik belastning, men kun 1-2 forskjellige bevegelser). Så jeg har solgt sykkelen og gått over til sti/utofor (belaster legg i alle retninger og vinkler) for og få festet muskelen rett.
|
Topp
|
|
|
|
|
|