Side 2 av 2 < 1 2
Muligheter
#1429918 - 22/06/2012 15:58 Re: Hest og syklister på tur [Re: EgilS]
SimonS Offline
Søk hjelp!

Sted: Tromsø
Sitat: EgilS
Det er ikke alltid hestefolket heller er de mest fornuftige.

Opplevde under ett av klubbens ritt at to stykk til hest red inn i området hvor rittet foregikk, på tross av god skilting, og at jeg selv og en vakt på det sterkeste frarådet de å gjøre dette.

Naturligvis ble den ene hesten skremt.

Dessverre kan man ikke gardere seg mot idioter.
Idioter lager sikkert skader for milliarder av kroner hvert eneste år,samt skader en masse mennesker og seg selv...

Har ikke hatt noe problem med hester lokalt,men så kan jo jeg oppføre meg,samt at jeg ikke har møtt idioter til hest enda.

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1430264 - 23/06/2012 09:13 Re: Hest og syklister på tur [Re: kjerts]
GeirK Offline
[sensurert]

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Sitat: kjerts
Hester på gang og sykkelvei er også noe av det skumleste jeg møter som syklist.

Det er vel derfor de ikke har lov til å oppholde seg der.

#1430267 - 23/06/2012 09:34 Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg]
Gjermundfjeld88 Offline
Tørr bak øra

Har ridd mye siste året, og er klar over at hest blir betegnet som "bil", men rir alikevel på gang- og sykkelsti, av ren logikk. Er alltid snakk om skritting, og å surre i veien vil jeg ikke utsette meg og hesten for. Lovlig eller ei.

#1430271 - 23/06/2012 09:53 Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg]
trygvecowboy Offline
Entusiast

Sted: Elverum

#1430368 - 23/06/2012 13:58 Re: Hest og syklister på tur [Re: kjerts]
zero Offline
Avhengig

Sted: Krokstadelva
Syklister bør har mulighet til å stoppe på den strekningen de har oversikt over. Det kan være alle mulige hindringer på veien, ikke bare hest.

Hest er derimot farlige greier. Kom bakfra på 2 hester langs jernbanentraseen i Lier. De holder fint siden sin og jeg holder motsatt side. Mens jeg er litt bake prøver jeg å rope at jeg ønsker å komme forbi. Jeg tror rytter hører meg, men det gjør tydeligvis ikke hesten. Hesten sparker bakut når den hører at det er noen der. Da var jeg akkurat kommet opp på siden av bakparten.

Redigert av zero (23/06/2012 14:02)
Rediger grunn: trykkleif

#1430370 - 23/06/2012 14:03 Re: Hest og syklister på tur [Re: trygvecowboy]
brandonman:) Online
Ringrev

Sted: oslo
Sitat: trygvecowboy

jeg likte den sangen! ICON_LAUGH

Hilsen Brandon! ICON_SMILE

#1430372 - 23/06/2012 14:03 Re: Hest og syklister på tur [Re: zero]
sverreb Online
Ivrig

Sitat: zero
Syklister bør harAlle skal ha mulighet til å stoppe på den strekningen de har oversikt over. Det kan være alle mulige hindringer på veien, ikke bare hest.

Fikset den for deg.

Quote:

Hest er derimot farlige greier. Kom bakfra på 2 hester langs jernbanentraseen i Lier. De holder fint siden sin og jeg holder motsatt side. Mens jeg er litt bake prøver jeg å rope at jeg ønsker å komme forbi. Jeg tror rytter hører meg, men det gjør tydeligvis ikke hesten. Den sparker bakut når jeg hører at det er noen der. Da var jeg akkurat kommet opp på siden av bakparten.

Holder sikkerhetsavstand på 2m til hest. Litt for uberegnelige sett fra mitt ståsted.

#1430374 - 23/06/2012 14:08 Re: Hest og syklister på tur [Re: sverreb]
zero Offline
Avhengig

Sted: Krokstadelva
Sitat: sverreb

Fikset den for deg.

Takk

2m avstande på en vei som er 1,9 ICON_TONGUE

#1430423 - 23/06/2012 16:22 Re: Hest og syklister på tur [Re: zero]
sverreb Online
Ivrig

Sitat: zero

2m avstande på en vei som er 1,9 ICON_TONGUE

da må noen stoppe og gå til siden

Redigert av sverreb (23/06/2012 16:23)

#1430712 - 24/06/2012 09:14 Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg]
lph Offline
Entusiast

Sted: Lindeberg, Oslo
Hester er fine dyr! Men ganske enkle i huet sitt. Som tidligere hestejente kan jeg ta kortversjonen av "hvordan forholde seg til hester" her:

Hester er redde for rovdyr, ergo liker de ikke overraskelser, bråe lyder eller bråe bevegelser. Det er sjeldent de er aggressive og reagerer helst med å stikke av, men kan forsvare seg med å sparke hvis de blir skremt av noe tett innpå.

De tåler derimot helt fint både bevegelse og lyder hvis det er forutsigbart. Brems ned på avstand, og hold jevn fart, jevn retning og helst jevnt lydnivå. Når hesten ser på deg men ser avslappet ut med ørene fram er du akseptert som ufarlig. Ser den en annen vei, eller ser i din retning men er redd (hever hodet, har ørene bakover eller er hvit rundt øynene) bør du være forsiktig.

Du er ikke nødvendigvis lurt å stoppe helt eller trekke ut i bushen, du kan faktisk oppleve at hesten ikke legger merke til deg hvis du står helt stille i buskene, og skvetter når du rører på deg.

#1434014 - 28/06/2012 10:07 Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg]
eirikbk Offline
Entusiast

Total uakseptabel oppførsel. Har observert slikt et par ganger selv hvor syklister dundrer forbi hester som blir skremt. Selv bremser jeg godt ned før uoversiktlige svinger og ikke minst hvis jeg ser folk, fe eller hest på veien. Har også ladet opp til å "arrestere" de som eventuelt måtte komme hensynsløst nedover forbi meg. Har folk lagt igjen hodet hjemme, skal jeg hjelpe dem med påfyll.

En annen ting: Tenker disse syklistene på at når de suser nedover bakkene i marka, gjerne over i motsatt side i svingene, at de sykler på en skogsBILvei? Hva om det er en bil på vei oppover i det de runder en sving på venstre side i 40-50+ km/t? Er mange med kjøretillatelse i marka.

Side 2 av 2 < 1 2