Side 2 av 2 < 1 2
Muligheter
#1426920 - 18/06/2012 21:41 Re: Scott Scale 29 Expert vs Scale 20 [Re: jens fredrik]
Victory Offline
Entusiast

Sitat: jens fredrik
Nå er det mye rør med vekten her. Hjulene på Scale Expert* veier omtrent 2kg(uten skiver, kassett og hurtigkoblinger) og er ganske rævva bygget, i hvert fall var mitt hjulsett det. Man sparer mye vekt ved å bytte hjulsett på 29 Expert(og alle 29erne til Scott).

*Dekkene er ganske lette og veier omtrent det som står på sidene til Schwalbe.

Tja, de som er raske å regne har vel kommet fram til at hjulsettet mitt veier 2.067g (eks. bremseskiver, kasset og hurtigkoblinger).

De originale dekkene mine veier henholdsvis 527g og 559g :-) og de originale slangene veier 155g per stk :-)

Jeg har foreløpig ;-) ikke tatt bryet med å veie felgbåndene!

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1426936 - 18/06/2012 21:49 Re: Scott Scale 29 Expert vs Scale 20 [Re: Xmannen]
jens fredrik Online
Besatt

Sted: Oslo...
Joa, det var mest en kommentar til at det virker som om folk snakker forbi hverandre når hjul omtales som dekk, hjulsett veies med "tilbehør" og Oslo Sportslager bommer megagrovt på vektanslaget. Nå skal det sies at om man faktisk har spurt om vekten på dekkene er ikke anslaget så verst...

#1427851 - 19/06/2012 23:05 Re: Scott Scale 29 Expert vs Scale 20 [Re: Xmannen]
Maggie-Mag Offline
Entusiast

Sted: Grünerløkka
Jeg har syklet på en Scott Scale 29" Expert i noen uker nå.
Tre-delt krank er bare tull når den er satt opp med 11-36 bak. Jeg har aldri vært nede på minsteklinga foran og har da syklet alt fra sti til Raumerrittet.
Hjulsettet som medfølger er tungt og mykt, og bakhjulet sendte jeg til importør for oppretting og stramming etter to dager, da det sto skeivt i ramma og subbet i kjedestaget i svinger og stående sykling.
Hjulet står fortsatt skeivt i ramma, så den er nå inne til oppfresing og pålegging av karbonpasta i bakramma for bedre feste. Dette var ingen stor nyhet for selger og importør og virker som gjelder mange sykler av denne modellen.

Utenom dette er jeg svært fornøyd med sykkelen. God, stiv og behagelig ramme, solide dekk til stisykling og godt utstyr generelt sett. Overgangen til 29" har jeg ikke angret på og jeg frydes over egenskapene i terrenget.

Neste prosjekt er nytt hjulsett og to-delt krank (2x10).

#1434066 - 28/06/2012 10:52 Re: Scott Scale 29 Expert vs Scale 20 [Re: Xmannen]
keo Offline
Avhengig

Sted: Saltnes
Vurderer Expert 29, har ikke testet den enda. Har testet Diamant sin 23.000 kr utgave, med todelt noen timer. Den har vel 42 som største foran og 11-36 bak. Vurderer og bruke den på Grenserittet, om jeg kjøper. Syns det blir altfor stor sprang mellom girene når farten passerer 35 km på grus. Dette kan jo løses med å kjøre på annen kassett på slike ritt. Men jeg vurderer 3 delt foran som en grei måte å slippe og bytte mellom flere kassetter?

Jeg er tydlivis helt på jordet siden alle ønsker todelt? Er det bare jeg som syns todelt gir for stort sprang mellom de tyngste girene?

Side 2 av 2 < 1 2