Muligheter
#1425673 - 17/06/2012 13:53 Rare pulsmålinger
haaplost Offline
Entusiast

Jeg tror nesten ikke dette selv, men slik er det.

Har en stund hatt rare målinger.Plutselig stiger verdien med 10-15 slag,så med kanskje 50 eller 60-før den faller til cirka utgangspunket igjen. Gjerne på flat veg i moderat fart.

Nye batteier i klokke og sender er satt inn etter at dette startet for et par uker siden.

MEN - dette skjer kun når klokka sitter på styret...setter jeg den på armen få funker alt som forventet. Jeg har da fulgt med på armenpåen slik måte at jeg kan si at dette er slik.

Om jeg bytter på under samme tur, så skjer det samme.
Avstand fra sendertil klokka blir jo heller ikke nevneverdig forskjellig.

Det er en rimelig Nikemåler dette med kun klokke, stoppeklokke og puls. Ukodet, men likevel. Sykler også alene nå.

Any clue?

Redigert av haaplost (17/06/2012 13:53)

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1425734 - 17/06/2012 15:39 Re: Rare pulsmålinger [Re: haaplost]
thomasengen Offline
Besatt

Sted: Østmarka
vasker/skyller du pulsbeltet før og etter hver trening? meget viktig.
i tillegg kan enkelte treningsklær forårsake statisk elektrisitet som kludrer til pulsmålingen noe

#1426762 - 18/06/2012 19:22 Re: Rare pulsmålinger [Re: haaplost]
nyzeta Offline
Ringrev

Sted: Fannrem
Men siden det skjer på samme tur, så antar jeg at du ikke skifter mellom. Så da kan du utelukke forstyrrelser fra klær osv.

Eneste jeg kan tenke meg er at styret da forstyrrer på et eller annet vis. Du har ikke noe med strøm på sykkelen? Lys, dynamo eller no?

Har du metal-barends? Hvis så: hva skjer om du holder KUN på barendsene? Kan det være jordingsproblematikk?

#1426895 - 18/06/2012 21:27 Re: Rare pulsmålinger [Re: haaplost]
haaplost Offline
Entusiast

Var ute på en rusletur på 2,45 timer i dag og det samme skjedde ved testingen, altså:

* mye rart når klokka satt i holderen
* helt som antatt når den satt på armen ( i tillegg snurret jeg den i en periode rundt fingrene (om man ser dette for seg) slik at jeg kunne følge nevrotisk mye med).

I morgen skal jeg sykle på raceren (noe det blir mindre og mindre av) og se om det er likeens der.

På MTB'en er det kun gummierte holker ytterst på styret som jeg holder på. Det sitter da en Sigma komputer der,en med ledningned til senderen.

Men det kan være noe med jording ja.
Må tilføye at et par ganger gikk klokka opp til 239 slag, og gikk ikke ned igjen før jeg hadde parkert sykkelen og gått mange meter vekk og tilbake igjen!

På den annen side er det greit nok å ha den på armen slik som da man løperom vinteren. Så slipper man å se for mye på klokka,no jeg nok har en tendens til.

#1426917 - 18/06/2012 21:37 Re: Rare pulsmålinger [Re: haaplost]
nyzeta Offline
Ringrev

Sted: Fannrem
Har du fått sjekket batteriene i klokke og pulsbånd?

Garmin anbefaler å prøve å montere pulsbånd slik at skriften står opp ned og/eller å sette sensorene på ryggen istedenfor.

Kan være verdt et forsøk.

Når det skjer at klokka blir tullete, prøv å ta på den. Eventuelt hvis den har alu-plate på baksiden legg litt alu-folie i holderen slik at du kan ta på denne folien og "jorde" klokka med deg selv.

Synes nesten det høres litt rart ut, men verdt et forsøk det også ICON_SMILE

#1427669 - 19/06/2012 19:52 Re: Rare pulsmålinger [Re: haaplost]
GeirK Offline
[sensurert]

Sted: Nord for Carl Berners Plass et...
Det kan være statisk elektrisitet mellom beltet og trøya når trøya blafrer i vinden. Gammel Polar-teknologi typisk ga meg problemer på XC-sykkelen og raceren i begynnelsen av turen når trøya var tørr. Den fremoverlente stillingen fikk trøya til å blafre mot plastikken i beltet, noe som ikke var et problem på stisykkelen. Jeg gjorde noen eksperimenter med å blafre trøya mot beltet "manuelt" ved å bruke hånda, og stående på soverommet kunne jeg lett få pulsen opp i 200+

#1428308 - 20/06/2012 16:00 Re: Rare pulsmålinger [Re: GeirK]
haaplost Offline
Entusiast

Takk til alle for alle innspill.
Jeg kommenterer her litt:

Det hjelper ikke som sådan å ta på den når den sitter på styret.
Viser den altfor puls så faller den tvert ned om jeg stopper og lener meg over den...Henger den seg på 239 e.l. må jeg langt vekk fra den før den reagerer.

Men som sagt så merker jeg ikke noe kluss når den sitter på håndleddet, uansett om den sitter direkte på huden eller utenpå trøya - og jeg har sjekket dette så inngående at slik er det bare.

Sluttet tidlig på jobb i dag og sykler 7 mil på racer.
Testet på styre om arm.
På styret så kom disse fæle variasjonene noenganger og et par heng. På armen, i dag kortarmet trøye, kunne jeg ikke se noe, og ettersom jeg skulle ha en rolig tur så sjekket jeg det ofte.

Men ok - så får den sitte på kroppen da!

#1428311 - 20/06/2012 16:02 Re: Rare pulsmålinger [Re: nyzeta]
haaplost Offline
Entusiast

Ja, nye batterier.
Å ta på den hjelper ikke - se den andre kommentaren min i dag.

Der konkluderer jeg vel med at den kan sitte på kroppen!

Tross alt har jeg lyst på en klokke som registrerer makspuls og snitt, så vi får se om ei ny ei gir det samme utslaget...

#1428313 - 20/06/2012 16:04 Re: Rare pulsmålinger [Re: haaplost]
Kristian_89 Offline
Medlem

Sett på en sportstape over sensoren på belte, det funket for min del. Tror det kommer av elektrsitet.

#1436192 - 01/07/2012 20:45 Re: Rare pulsmålinger [Re: nyzeta]
haaplost Offline
Entusiast

Sitat: nyzeta
H

Garmin anbefaler å prøve å montere pulsbånd slik at skriften står opp ned og/eller å sette sensorene på ryggen istedenfor.

Ja, det er faktik ut til å funke det å sette sensorbeltet på ryggen. Ikke et eneste hopp og sprett med måleren på styret.
Og målingene er i forventet område ut fra beslatningene og erfaringene.

Vel, vi måler jo puls på halsen og håndledd, men ryggen var ikke helt intuitiv her nei...

#1451517 - 28/07/2012 20:54 Re: Rare pulsmålinger [Re: Kristian_89]
haaplost Offline
Entusiast

Sitat: Kristian_89
Sett på en sportstape over sensoren på belte, det funket for min del. Tror det kommer av elektrsitet.

Jepp, prøvde foran igjen og del hopp og sprett.
Satte på en tape og deretter har det vært helt stabilt slik også.