Side 7 av 14 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 13 14 >
Muligheter
#1425233 - 16/06/2012 17:56 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind]
Espen J Offline
Veteran

Sted: Trønder ved mjøsa
Hvordan løser alpintklubber dette?

Snowboarderne har Norges Snowboardforbund, Alpint er under Norges Skiforbund, begge er under FIS (?).

Redigert av Espen J (16/06/2012 17:56)

Sykling er frihet, ikke anarki. Ta hensyn til folk og natur.

Team Felgen

Topp Bli abonnent på Terrengsykkel
#1425241 - 16/06/2012 18:04 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Espen J]
-Jan Online
Søk hjelp!

Sted: Trondheim
Det er vel svært få som konkurrerar aktivt i både snøbrett og alpint, og turrenn i disse greinene er det heller ikkje mange av.

#1425257 - 16/06/2012 18:27 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind]
Espen J Offline
Veteran

Men uten at jeg har innsideerfaring vil jeg tro at alpintfolket hjelper snowboardfolket om nødvendig (spessiellt freestylebiten) og motsatt når det gjelder dugnadsarbeid, så det bør ikke være en bekymring om terreng og asfalt bryter innen sykling.

Og er det sånn at penger som klubbene drar inn fra ritt blir øremerket til den disiplinen de er inntjent i om klubbene må forholde seg til to forbund?

Om noen konkurerer i begge disiplinene ser jeg problemet med å måtte betale to årslisenser, men det er noe som kan løses.

Team Felgen

#1425262 - 16/06/2012 18:32 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: -Jan]
EgilS Offline
[sensurert]

Sitat: -Jan
Det er vel svært få som konkurrerar aktivt i både snøbrett og alpint, og turrenn i disse greinene er det heller ikkje mange av.

Noe som er stikk motsatt av sykkelsporten.

Argumentet om å ha eget forbund virker på meg å være noe som passer best for 40-årige turryttere med engangslisens.

For rekrutteringen av barn og unge tror jeg det ville ha vært tragisk. I hvert fall her i Midt-Norge er det slik at de yngste ofte deltar og konkurrerer både på landeveien og i terrenget. Disse må med to forbund da enten velge eller ta de ekstra kostnadene det er med to klubbmedlemsskap, to lisenser, dobbelt med draktsett. Det siste er det ikke alle barnefamilier som har råd til, og det første vil ikke bare innebære at ungen ikke kan delta på begge deler, men også at allerede små sykkelmiljøer blir enda mindre. For meg som jobber for at vi skal få til større miljøer for å lettere kunne holde på ungene i konkurransen med lagidrettene vil det være å gå baklengs inn i fremtiden for rekrutteringen av de yngre til sporten. Av de to delene av sykkelsporten er jeg redd det ikke er terrengsyklingen som vil komme best ut av det.

#1425264 - 16/06/2012 18:35 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: EgilS]
Stein Offline
Yozo Fanboy
[sensurert]

Ja. Som jeg sa over her så tror jeg den logiske veien er at terrengsyklister melder seg inn i og påvirker klubber og dermed forbundet.

[Ta kontakt hvis du trenger hjulbygging.]

#1425268 - 16/06/2012 18:43 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: EgilS]
Espen J Offline
Veteran

EgilS: Jeg spør igjen (fordi jeg ikke veit): Er det rent lovmessig/gjennomføringsmessig klin umulig å ha en klubb tilknytta flere forbund? Hvis nei så forsvinner jo 2 av de doble utgiftspostene (drakter og klubbmedlemskap).

Team Felgen

#1425273 - 16/06/2012 18:52 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Espen J]
EgilS Offline
[sensurert]

Sitat: Espen J
EgilS: Jeg spør igjen (fordi jeg ikke veit): Er det rent lovmessig/gjennomføringsmessig klin umulig å ha en klubb tilknytta flere forbund? Hvis nei så forsvinner jo 2 av de doble utgiftspostene (drakter og klubbmedlemskap).

Vet ikke jeg heller, men jeg kan se en del praktiske problemer rundt det. For eksempel om klubben skulle arranere ritt. Hvilket forbunds regelverk skulle man forholde seg til? Når rytteren er på trening og skader seg; hvilken lisens vil gjelde?

Og så er det jo slik at om man ikke har egne klubber vil jo hele poenget med to forbund falle bort. Da vil det jo fremdeles være landeveissyklister som styrer klubben, og disse som da representerte terrengsyklistenene på forbundsting og i valg.

Som jeg skrev lenger oppe, er det de folkene som ikke gidder engasjerere seg i dag som skal styre de nye klubbene og forbundet?

Redigert av EgilS (16/06/2012 18:57)

#1425284 - 16/06/2012 19:06 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Espen J]
KenR Online
Besatt

Sted: Årvoll

Dette er ikke noe problem innenfor NIF, men det var kanskje ikke det du tenkte på?. Mange klubber er jo medlemmer av både Norges skiforbund, NCS og Friidrettsforbundet. For eksempel.

#1425286 - 16/06/2012 19:10 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: KenR]
EgilS Offline
[sensurert]

Sitat: KenR

Dette er ikke noe problem innenfor NIF, men det var kanskje ikke det du tenkte på?. Mange klubber er jo medlemmer av både Norges skiforbund, NCS og Friidrettsforbundet. For eksempel.

Idrettslag er organiserte slik. Man har vel da egne styrer innenfor hver gruppe i klubben. Og da igjen mitt spørsmål; er det de personenene som i dag ikke gidder å sittet i styret i klubben som skal sitte i disse styrene?

#1425304 - 16/06/2012 19:37 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: EgilS]
KenR Online
Besatt

Sted: Årvoll
Sitat: EgilS
Og da igjen mitt spørsmål; er det de personenene som i dag ikke gidder å sittet i styret i klubben som skal sitte i disse styrene?

Jeg har ikke ivret for noe nytt forbund eller utmeldelse av NCF, så antar at dette ikke var til meg? Derimot er jeg enig med deg i mye av det du skriver. Jeg tror terrengsyklister har mye å hente på å engasjere seg mer i klubbene og derigjennom påvirke NCF.

#1425307 - 16/06/2012 19:41 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: EgilS]
Heliboy Offline
The Photographer
Entusiast

Sted: Oslo / Kolbotn
Meg bekjent kan hvem som helst (foretak/organisasjon) arrangere et Terrengsykkelritt, og kjøpe en ansvars- og ulykkesforsikring for rittet - og da med bedre vilkår for deltakerne enn hva dagens lisens innbefatter til en brøkdel av prisen. Du kan altså stifte et foretak e.l., og kjøpe dugnadstjenester av en klubb, og vips har du et fullskala ritt som er forsikret opp etter ørene, og like fullt ikke trenger å forholde seg til NCF på noen måte.

Blir interessant å se hvordan NCF har tenkt å håndtere endurorittene som nå popper opp.

#1425308 - 16/06/2012 19:43 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: KenR]
EgilS Offline
[sensurert]

Sitat: KenR
Og da igjen mitt spørsmål; er det de personenene som i dag ikke gidder å sittet i styret i klubben som skal sitte i disse styrene?

Jeg har ikke ivret for noe nytt forbund eller utmeldelse av NCF, så antar at dette ikke var til meg? Derimot er jeg enig med deg i mye av det du skriver. Jeg tror terrengsyklister har mye å hente på å engasjere seg mer i klubbene og derigjennom påvirke NCF.

Spørsmålet er generelt ment da jeg ser folk argumenterer for eget forbund fordi de sier det er landeveisfolket som styrer. Noe som ikke er rart all den tid det er de som tar på seg jobben det er med å drive klubbene. Og ingen skal få meg til å tro at det er kampvotering for å komme inn i klubbstyrene.

#1425324 - 16/06/2012 20:05 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: EgilS]
Oystein L Offline
Vår mann i forbundet.
Søk hjelp!

Sted: Østfold

Spørsmålet er generelt ment da jeg ser folk argumenterer for eget forbund fordi de sier det er landeveisfolket som styrer. Noe som ikke er rart all den tid det er de som tar på seg jobben det er med å drive klubbene. Og ingen skal få meg til å tro at det er kampvotering for å komme inn i klubbstyrene.

Dette høres kjent ut.

For min del har jeg sterk tro på det som nå skjer i NCF, det tat bare så mye lengre tid enn jeg skulle ønske... Terrengbudsjettet er for øvrig doblet de siste to årene, og med en dobling eller to til er vi nok der vi skal være(?). Tror også vi skal ha tålmodighet til å se hva høsten bringer av nyheter, både i NCF's kontorer og i rittsammenheng.

Hva jeg personlig mener om OL-plassen er uinteressant, og jeg vil ikke kommentere dette her (det er det andre i NCF-systemet som skal få gjøre).
De som snakker om kvinnediskriminering er imidlertid helt på bærtur, jentene får sin rettmessige del av kaka (og vel så det). Her er det mer prinsipper og systemer det går på.

#1425336 - 16/06/2012 20:18 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind]
olechr Offline
Søk hjelp!

Sted: Lillestrøm
Det med kvinnediskriminering skal Øystein ha helt rett i. Det er det ikke lengre. Jentene får vel så mye og bra opplegg som gutta. Både landevei og terreng. Landevei har vel faktisk forbundet et bedre opplegg til damene enn gutta i U23.

Det som må til er en stor omstrukturering og få inn flinke folk. Det har vært litt for mye hvem kjenner hvem.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være eks landeveis syklister som skal være sportssjef. Hadde jeg bestemt hadde jeg fått inn en med gode leder evner og som kan ordne opp i ting. For så å ha folk under seg som kan landevei, BMX, Terreng, Utfor. Man kan si mye om Steffen, men å ha kontroll på alle sykkel grenene er utrolig vanskelig. Jeg har vel litt trua på at dette kanskje nå også skjer.

Men jeg blir helt slapp når jeg leser "sykkeleksperter" drar frem at diverse ledere fra landeveis lag egner seg så godt. NEI de gjør ikke det automatisk. For det er ikke en landeveis lag de skal drive.

Så jeg håper virkelig man får tak i en skikkelig leder skikkelse som jobber for alle grenene. Og når han lurer på noe så har han diverse landslagssjefer å spørre. Og da at disse virkelig kan idretten sin.

#1425377 - 16/06/2012 20:58 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: olechr]
EgilS Offline
[sensurert]

olechr som landslagssjef om noen få år!!!
ICON_SMILE

#1425380 - 16/06/2012 21:06 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: EgilS]
Hekta-MTB Offline
Ivrig

Argumentet om å ha eget forbund virker på meg å være noe som passer best for 40-årige turryttere med engangslisens.

For rekrutteringen av barn og unge tror jeg det ville ha vært tragisk. I hvert fall her i Midt-Norge er det slik at de yngste ofte deltar og konkurrerer både på landeveien og i terrenget. Disse må med to forbund da enten velge eller ta de ekstra kostnadene det er med to klubbmedlemsskap, to lisenser, dobbelt med draktsett. Det siste er det ikke alle barnefamilier som har råd til, og det første vil ikke bare innebære at ungen ikke kan delta på begge deler, men også at allerede små sykkelmiljøer blir enda mindre. For meg som jobber for at vi skal få til større miljøer for å lettere kunne holde på ungene i konkurransen med lagidrettene vil det være å gå baklengs inn i fremtiden for rekrutteringen av de yngre til sporten. Av de to delene av sykkelsporten er jeg redd det ikke er terrengsyklingen som vil komme best ut av det.

Endelig noen gode motargumenter, men at det bør diskuteres er helt klart så kan vi legge denne ballen død en gang for alle.

#1425385 - 16/06/2012 21:10 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: thomasengen]
Otoen Offline
Besatt

Sted: Elverum
Sitat: thomasengen
Sitat: Otoen
Stemmer for at Rune Høydahl settes inn i jobben som sjef for terreng i norge... Aner ikke om han vil, sikkert ikke da han er opptatt:/.. men, tipper Rune kunne utrettet mye bra:)

hadde vært genialt om han hadde blitt det. Hva med å starte facebook gruppe, spørre o.l for å få han inn yes

Jeg stemmer for:)

#1425433 - 16/06/2012 22:59 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind]
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Søk hjelp!

Sted: Mjøndalen
Dere som foreslår at terreng skilles ut fra NCF - i hvilken grad er dere med på styre og stell i deres lokale sykkelklubb?

#1425443 - 16/06/2012 23:09 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind]
Danica Offline
Tørr bak øra

Sted: 2050

#1425465 - 16/06/2012 23:45 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: JonahHex]
jodajoda Offline
Ringrev

Sted: Mjøndær'n
Sitat: JonahHex
Dere som foreslår at terreng skilles ut fra NCF - i hvilken grad er dere med på styre og stell i deres lokale sykkelklubb?

yes
Har mye mere trua på å engasjere seg enn å prøve jage løsrivelse.

#1425468 - 16/06/2012 23:51 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: EgilS]
olechr Offline
Søk hjelp!

olechr som landslagssjef om noen få år!!!
ICON_SMILE

Det er en jobb jeg gjerne kunne tenkt meg. Var på nippen til å søke når den ble lagt ut sist også.

Å drive med sykkel er ufatelig moro greie. Å drive laget vi driver nå er utrolig gøy. Men å sykle fullt og drive lag er i overkant mye jobb. Er nok fort det siste året jeg satser fullt i år er jeg redd. Er gira på å kunne gjøre mer mot de unge gutta som har mulighet til å bli gode. De kan bli best, det kan aldri jeg. Så da er det fair å bruke mer tid på de som kan få det til. Så får vi se hva neste år bringer. Nå vet jeg svært lite. Men planer har jeg. I bøtter og spann. ;-)

#1425471 - 16/06/2012 23:54 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: jodajoda]
olechr Offline
Søk hjelp!

Sitat: jodajoda

yes
Har mye mere trua på å engasjere seg enn å prøve jage løsrivelse.

Jeg har ikke vært og er strengt talt ikke så veldig positiv til NCF. Men jeg har ikke trua på å skille seg ut. Jeg har trua på å få til noe. Er ingen grunn til at man ikke skal kunne få til noe. Om det heter NCF eller TCF etc spiller mindre rolle. Man må bare få de til å høre.

Når alt kommer til alt så har det aldri vært bedre enn det er nå. Om det er bra nok? Nei det syntes ikke jeg. Men om det er mulig å få til noe? Ja det trur jeg.

#1425472 - 16/06/2012 23:55 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Hekta-MTB]
jodajoda Offline
Ringrev

Sted: Mjøndær'n
Sitat: Hekta-MTB

Endelig noen gode motargumenter, men at det bør diskuteres er helt klart så kan vi legge denne ballen død en gang for alle.

Samme her, poden prøver seg nå litt i alle grenene innenfor sykling.
Skulle jeg forholdt meg til flere enn et forbund kan jeg garantere at det hadde vært uaktuelt.
Vet at flere av de av våre syklister som etterhvert har blitt skikkelig gode har gjort det samme i barneåra, Edvald B. Hagen, Thor Hushovd, Lars Petter Nordhaug og Rune Høydahl er noen av de jeg kommer på.

Nei flere forbund har jeg utrolig liten tro på.
Flere engasjerte i styre og stell har jeg mye mere trua på.

#1425485 - 17/06/2012 00:20 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind]
Heliboy Offline
The Photographer
Entusiast

Sted: Oslo / Kolbotn
Jeg tror faktisk heller ikke at en terreng-løsrivelse i eget forbund er veien å gå på kort sikt, men NCF har over så mange år vist at de ikke evner å forvalte terrenggrenen av syklingen på en fornuftig måte - så det får være en ytterste konsekvens. En løsning som kan fungerer på kortere sikt kan være å ha tre likestilte og kompetente sportssjefer, for h.h.v. landevei, terreng og utfor. Og så bør det kanskje også stilles spørsmåltegn om presidentskapet og personlige eierinteresser i ymse rittkonsepter innenfor landeveisgrenen osv. Der lukter det mer enn bare ugler i mosen....

#1425492 - 17/06/2012 00:30 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Heliboy]
Oystein L Offline
Vår mann i forbundet.
Søk hjelp!

Sitat: Heliboy

Og så bør det kanskje også stilles spørsmåltegn om presidentskapet og personlige eierinteresser i ymse rittkonsepter innenfor landeveisgrenen osv. Der lukter det mer enn bare ugler i mosen....

Her vet du tydeligvis noe vi andre ikke vet, fint om du forklarer i steden for å bare antyde...

Vedr. sportssjef og landslagssjefer; Slik NCF har endret seg med så mye større budsjetter på terreng og utfor vil den nye organisasjonen nødvendigvis måtte bli annerledes enn den gamle. Time will show.

#1425496 - 17/06/2012 00:45 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Danica]
Andrehua Offline
Besatt

Sted: Kongsvinger

Jeg blir flau på vegne av NCF her.. Fantastisk dum avgjørelse etter min mening.

#1425505 - 17/06/2012 01:10 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: JonahHex]
Anders A-R Online
Besatt

Sted: Oslo, Carl Berner / Halden

+1. Her er det bare å ta skjeia i egen hånd og gjøre noe. Det mangler alltid folk som vil bidra, så det hjelper ikke å sitte her og klage.

#1425521 - 17/06/2012 03:09 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: JonahHex]
pedaIglipp Offline
Besatt

Til dere som sitter i styre og stell i deres lokale klubber

- I hvilken grad føler dere at dere står dere inne for NCFs beslutninger og virke?

#1425529 - 17/06/2012 07:03 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: sykkeloyvind]
Lurifax Offline
Ivrig

Sted: Askim
Jeg er helt sikker på at det finnes MTB folk ute om i det ganske land som vil bidra i klubben sin. I min egen klubb så kan jeg si at jeg har vært medlem i fire åre uten å motta EN mail. Jeg har sågar purret giro hvert år. Dette skyldtes rot i klubben, i år fikk jeg omsider tak i lederen og fikk ordnet opp i rotet rundt mitt medlemskap.

Når dette først ble ordnet opp i, så har jeg stilt opp og hjulpet til med avvikling av flere arrangement / ritt for klubben. Jeg tror ikke jeg er unik i så måte. Det finnes folk som vil hjelpe til, noen ganger er det så enkelt at de bare må få slippe til.

Sitter mange folk i styre og stell rundt som gjør alt selv - litt på grunn av at de faktisk ikke evner helt å NÅ ut til folk, eller tror de MÅ gjøre alt selv fordi de er valgt inn.

Sier ikke at det er slik alle steder, men noen ganger så er det også så enkelt som dette. Ser man på de store rittene i Norge så kan man vel si at dugnadsånden fortsatt lever og er oppegående. Ikke like mye alle steder, men det kan godt være grunnet et SATT og litt sovende styre som ikke har vært fornyet på mange år.

Har f.eks. ikke motatt EN innkallelse til årsmøte i klubben min på disse årene jeg har vært medlem.

Er dette unikt? eller er det slik andre steder også?

Veit om andre klubber i nærmiljøet som har en enorm mengde medlemmer som både deltar aktivt på ritt, og som i høyeste grad bretter opp ermene og gjør manns jobb for å gjennomføre ting de skal arrangere. Skal sykle ritt der i dag forresten.
De har null problemer med å stille folk til rittet, klubben drives meget godt med aktive og flinke ledere. De når ut og engasjerer andre.

Poenget mitt i sakens anledning er derfor at det finnes folk innen TS som både er flinke og villige til å gjøre en god jobb. Man finner selvsagt ikke disse blant elite utøverne i Norge, og enda godt er dette - all den tid de selvsagt skal sykle.
Helst skal de sykle OL - som de har samlet nok poeng til å være med på.

Redigert av Lurifax (17/06/2012 07:08)

#1425617 - 17/06/2012 12:10 Re: Sveum nektes OL-billett [Re: Anders A-R]
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Søk hjelp!

Sted: Hokksund (eks Stimekka)
Sitat: Anders A-R

+1. Her er det bare å ta skjeia i egen hånd og gjøre noe. Det mangler alltid folk som vil bidra, så det hjelper ikke å sitte her og klage.

Har man ikke lov til å MENE noe uten å måtte engasjere seg i en klubb selv?

Side 7 av 14 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 13 14 >